Tips på Firma som renoverar vevparti nära Göteborg?

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Hej!
Jag har en Honda XR650R -00 som skall få ny vevstake. Vågar dock inte ge mig på det själv då jag tycker cykeln vibrerar tillräckligt ändå..

Ny vevstake har jag och nu fattas bara en bra renoverare för att utföra arbetet.
Är det någon som kan ge mig tips?

// Jörgen
 
Kenneths MC-service har jag anlitat i många år och alltid varit nöjd. Då med BMW, men de är även specialiserade på Honda. Kan inte uttala mig om hur bra de är på just renovering av vevparti, men de är kunniga.
 
Stigs motormekaniska i Axvall är erkänt duktig.
Skulle rekomendra att passa på att balansera veven samtidigt med kolv och allt.
 
Kenneths MC-service har jag anlitat i många år och alltid varit nöjd. Då med BMW, men de är även specialiserade på Honda. Kan inte uttala mig om hur bra de är på just renovering av vevparti, men de är kunniga.
Tack! Skall kollas upp!
 
Är det någon som har erfarenhet av Limab? Lindome motorrenovering. Fick tips av min lokala motorverkstad i Munkedal om denna firma.
 
Är det någon som har erfarenhet av Limab? Lindome motorrenovering. Fick tips av min lokala motorverkstad i Munkedal om denna firma.
Bra på V8-or men jobbar enligt info inte med mc. Skulle nog höra med Kenneths först, om de inte jobbar själva så har de säkert kunskap om närmsta/bästa företag.
 
Last edited:
Bra på V8-or men jobbar enligt info inte med mc. Skulle nog höra med Kenneths först, om de inte jobbar själva så har de säkert kunskap om närmsta/bästa företag.
Okej. Jag pratade med honom för någon vecka sedan och han menade att han gjort flera av dessa vevstaksreparationer tidigare.
Han tog gärna emot jobbet.
Nackdelen är att det är långt till Lindome från Lysekil. Därför tänkte jag kolla om det är någon som anlitat dem och hur jobbet har blivit?
 
Okej. Jag pratade med honom för någon vecka sedan och han menade att han gjort flera av dessa vevstaksreparationer tidigare.
Han tog gärna emot jobbet.
Nackdelen är att det är långt till Lindome från Lysekil. Därför tänkte jag kolla om det är någon som anlitat dem och hur jobbet har blivit?
Kompisen lämnade in sin V8 för borrning+balansering av nyakolvar + stakar o vev. Han var i alla fall nöjd. Men det är väl en viss skillnad att jobba med lätta mc-prylar resp. tunga amerikanare. Han är en äldre herre som säkert har mycket erfarenhet så han kan nog fixa det mesta - men jag refererade till vad som stod i infon om företaget https://www.hitta.se/limab+motorrenovering+ab/kungsbacka/jcggoosz

Detta företag ligger lite närmare https://wallensmotor.se/ - vet inget om dem
 
Kompisen lämnade in sin V8 för borrning+balansering av nyakolvar + stakar o vev. Han var i alla fall nöjd. Men det är väl en viss skillnad att jobba med lätta mc-prylar resp. tunga amerikanare. Han är en äldre herre som säkert har mycket erfarenhet så han kan nog fixa det mesta - men jag refererade till vad som stod i infon om företaget https://www.hitta.se/limab+motorrenovering+ab/kungsbacka/jcggoosz

Detta företag ligger lite närmare https://wallensmotor.se/ - vet inget om dem
Tack för tipset! Mejlat till Walléns så får jag se vad de säger.
 
Både CEC i Kållered och Speed Equipment i Vänersborg gör detta regelbundet. Skillnaden mellan en 450-vev och 650 är marginell. Speed har normalt fast pris på jobbet om du kommer med lös motor (eller lös vev).
 
Slår oxå ett slag för speed equipment i vbg. Fått hjälp med 2 vevar där. Förvisso 2takt men ändå.
 
Pratade med speed equipment idag, men han tackade nej till jobbet eftersom han tyckte det såg för stort ut.
Wallens tackade också nej eftersom de inte hade rätt verktyg.
Får kolla upp CEC i Kållered och höra vad de säger.
 
Balansera gör man inte på en enstånka de är bara dunka dit vevstake och kolv. De går dock balansera om balansfaktorn för att ändra varvtal där den går som finast men de skulle jag inte ändra heller för xr har en bra balansfaktor varvtal den tokvibrerar inte på något speciellt varvtal som många KTM 600cc+ gör. Den vibrerar likanade med org kolv och wiseco kolvar jag märker ingen nackdel med wiseco fast de skiljer i vikt mot org.
 
Balansera gör man inte på en enstånka de är bara dunka dit vevstake och kolv. De går dock balansera om balansfaktorn för att ändra varvtal där den går som finast men de skulle jag inte ändra heller för xr har en bra balansfaktor varvtal den tokvibrerar inte på något speciellt varvtal som många KTM 600cc+ gör. Den vibrerar likanade med org kolv och wiseco kolvar jag märker ingen nackdel med wiseco fast de skiljer i vikt mot org.
Jag lämnade in ett vevparti för byte av stake hos Nicasilproffsen för några veckor sen.

-Hej Gunnar, kan du byta stake och balansera den här?

-Nej Chronic, men jag kan byta stake och indikera vevpartiet.

?
 
Det finns något konstigt missförstånd om att man balanserar när man riktar vevaxeln efter montering. 99 av 100 kunder frågar mig om jag balanserar vevaxeln efter att jag bytt vevstaken.
Ibland när man förklarar hur det fungerar har jag en känsla av att dom tycker jag är oseriös som inte balanserar för det gör ju minsann den där andra firman dom pratade med. Just det säger dom ju inte utan det är mer min tolkning av hur dom tar emot mitt budskap.
 
Det finns något konstigt missförstånd om att man balanserar när man riktar vevaxeln efter montering. 99 av 100 kunder frågar mig om jag balanserar vevaxeln efter att jag bytt vevstaken.
Ibland när man förklarar hur det fungerar har jag en känsla av att dom tycker jag är oseriös som inte balanserar för det gör ju minsann den där andra firman dom pratade med. Just det säger dom ju inte utan det är mer min tolkning av hur dom tar emot mitt budskap.
Men du sätter väl grejerna i en sån kullagrad vagga och bankar tills det är rakt väl? Det låter ju för många som en slags balansering utan att vara det.
 
Men du sätter väl grejerna i en sån kullagrad vagga och bankar tills det är rakt väl? Det låter ju för många som en slags balansering utan att vara det.

Just precis så ja. Egentligen litar jag mer på v-block än kullager men ja så enkelt är det.

För att balansera behöver man ju ta bort eller lägga till vikt. Det finns dom som gör sånt också.
 
Men du sätter väl grejerna i en sån kullagrad vagga och bankar tills det är rakt väl? Det låter ju för många som en slags balansering utan att vara det.
Om man tycker att rikta och balansera är samma sak, då har man druckit för mycket julglögg.?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top