Tips på filmer med dragracing krascher?

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
Hojlös pga skada
Söker som sagt med lykta efter justa filmer med krascher, mest för nöjes skull, men också i utbildnings syfte för säkerhetsteamet här uppe.

Så om någon har tips på några titlar vore det tacksamt! :)

Dalan skrev:
2680680 otroligt tacksam för svaret! :huvet
Ditt svar är svårtolkat. Du kliver in i dragracing/turbo-forumet och verkar tycka att folket här ska bocka och buga för dina böjelser runt "justa filmer med krascher" med betoning på "mest för nöjes skull".

Så vad är grejen med "otroligt tacksam för svaret"?

Last edited:
pwillen skrev:
2680736 Ditt svar är svårtolkat. Du kliver in i dragracing/turbo-forumet och verkar tycka att folket här ska bocka och buga för dina böjelser runt "justa filmer med krascher" med betoning på "mest för nöjes skull".

Så vad är grejen med "otroligt tacksam för svaret"?

jag bockar och bugar gärna för att se lite kracher:tummenupp men inte med dödlig utgång.

Nu var det inte motorcykelkrascher jag var ute efter, utan bilar.

Det är såhär att jag är med i brand och säkerhetsteamet på Sundsvall raceway och vi gör vad vi kan för att bli bättre, därför kan det vara bra att titta på hur de arbetar over there för att kanske lära sig lite.

Var inte direkt så att jag var ute efter att se någon köra ihjäl sig om ni trodde det, ber om ursäkt för min formulering om ni trodde det.

Dalan skrev:
2681001 Nu var det inte motorcykelkrascher jag var ute efter, utan bilar.

Det är såhär att jag är med i brand och säkerhetsteamet på Sundsvall raceway och vi gör vad vi kan för att bli bättre, därför kan det vara bra att titta på hur de arbetar over there för att kanske lära sig lite.

Ja vad komer du att se på dom filmerna?
Dom kommer att komma farandes i sin räddningsbil och sprutar med Skum/lightwater/premix "you name it" och några rusar fram för att rycka ut chaffisen.
När vi utbildar brandmän här hemma så brukar vi inte börja med att sätta på en massa krascher från verkligheten."För det här är vad ni kan vänta er"
Mitt tips till dig/er är att ta kontakt med räddningstjänsten så ska du se att ni kan nog få all hjälp ni behöver.
Vad har ni för utrustning till ex. ??

Last edited:
RPM lover skrev:
2684420 Ja vad komer du att se på dom filmerna?
Dom kommer att komma farandes i sin räddningsbil och sprutar med Skum/lightwater/premix "you name it" och några rusar fram för att rycka ut chaffisen.
När vi utbildar brandmän här hemma så brukar vi inte börja med att sätta på en massa krascher från verkligheten."För det här är vad ni kan vänta er"
Mitt tips till dig/er är att ta kontakt med räddningstjänsten så ska du se att ni kan nog få all hjälp ni behöver.
Vad har ni för utrustning till ex. ??

Vi har hållt på i 3 år lite drygt och har utrustning för att klara allt i teorin.
Vi har brandbil med 1 kubik vatten som blandas med alkoholbeständigt skum.
Brandbilen är fullutrustad med syrgastuber för 2st rökdykare och klippverktyg för de värsta olyckorna.

Vi har en bil som första insats med 500 liter vatten som också blandas med skum. Men den kan vi släcka rullande bilar från flaket och vi har även handsläckare på den bilen.

Sedan har vi 2st bilar till mot slutet av banan som är utrustade med släckare m.m.
Vi har även folk efter räcket med handbrandsläckare.

Alla är utbildade Heta arbeten och första hjälpen, samt lite mer ingående utbildning i alkoholbeständiga bränslen.

Vi har säkerhet så det räcker för att köra de största klasserna, det är bara lite rutin som det handlar om.
Men det skadar inte att titta lite filmer och se olika förlopp och vad som kan hända, för att sitta och fantisera ihop hur olika olyckor kan hända lär inte ge mycket information.

Det låter ju helt ok dom grejorna som ni har antar att det är ett 200L skumrör ni har på brandbilen.

Har ni tränat att släcka någon större brasa med skum?

Har ni provat att klippa med klipputrustningen?

Last edited:
Grabbar!!! Svara inte på detta. Ni förstår väl att det är någons tant som reggat sig här för att tömma oss på all "dålig" info om dragracing, hur farligt det och sådär. För att hon sen ska kunna redovisa detta för sin gubbe som är sååå jävla kär i sitta Dragrace åkande. hähä

RPM lover skrev:
2684978 Det låter ju helt ok dom grejorna som ni har antar att det är ett 200L skumrör ni har på brandbilen.

Har ni tränat att släcka någon större brasa med skum?

Har ni provat att klippa med klipputrustningen?

Det där med siffror är jag dålig på, men vi har några heltidsanställda brandmän med i teamet som vet vad de sysslar med :)

Vi hade en incident förra sommaren med en metanolbil som brann, föraren var mycket nöjd med insatsen och mycket av bilen gick att rädda.

Vi har klippt några gånger på skrotbilar, samt testat att klippa crome molly rör.
Det är ett ordentligt tryck i de verktygen :)

No fear: Dragracing är inte farligt så länge säkerheten är hög.
Jag har sett på vissa filmer där räcken börjat efter banan så bilar kan köra in i dem, och där det tagit flera minuter innan en riktig brandbil kommit fram med tillräcklig släckutrustning. Där är det farligt med dragracing, så det är lite därför som jag efterlyste såna filmer, för att hitta brister som vi kanske inte tänkt på, eller för att hitta snabbare metoder och tillvägagångssätt för att släcka svåra bränder.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back