Tips på förrätt och smaskigt rödvin tack!

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Hihi

Ska nu på fredag ha en liten gathering hemma hos mig och har fixat å donat i veckan för att hitta en lämplig maträtt att greja till. Det är fixat! men......skulle vara gôtt att bjuda på en liten förrätt också.....behöver inte vara så avancerat men.
Bör tilläggas att det är daten och hennes kompis som ska bjudas på mat.....så lite flashigt bör det SE ut iaf.... :tungan
Vintips!! ja tack!......har den jobbiga egenskapen att jag aldrig provar nåt nytt.... :fatta! hittar jag nå trevligt så kör jag på det sen...booooooring!!

Men om nån har ett tips på ett Shiraz eller cabernet sauvignon (?) som passar fint till pasta/nötkött så rabbla på bara, gärna med numret från bolaget.

Lev väl, Miller

En liter Rebenschoppen å en lusing! Funkar prima...

Njaa ta nåt Rioja-vin
De är nästan alltid goda

edit: kom på att La Chasse är ett gott å billigt vin NR: 2024

Last edited:
Du har ju en kraftig/fet maträtt och bör ha ett vin som inte bleknar då.

Ett prisvärt är Villa Antinori (#2300) för 129:-, ett annat är Crozes Hermitage Delas (#2800) för 139:-. Det första är italienskt och det andra franskt.

Vill du gå upp en prisklass kan du prova Amarone Classico (#12363) för 179:- eller Conde de Valdemar (#12601) för 169:-. Första är italiensk och det andra spanskt.

Lycka till med daten! :tummenupp Vinet kommer inte att svika dig.

MilleR skrev:
Hihi

Ska nu på fredag ha en liten gathering hemma hos mig och har fixat å donat i veckan för att hitta en lämplig maträtt att greja till. Det är fixat! men......skulle vara gôtt att bjuda på en liten förrätt också.....behöver inte vara så avancerat men.
Bör tilläggas att det är daten och hennes kompis som ska bjudas på mat.....så lite flashigt bör det SE ut iaf.... :tungan
Vintips!! ja tack!......har den jobbiga egenskapen att jag aldrig provar nåt nytt.... :fatta! hittar jag nå trevligt så kör jag på det sen...booooooring!!

Men om nån har ett tips på ett Shiraz eller cabernet sauvignon (?) som passar fint till pasta/nötkött så rabbla på bara, gärna med numret från bolaget.

Lev väl, Miller
Hmmm... Svårt att veta vad de gillar. Men testa grillade Gambasräkor (stora jeflar, uppåt 100 g st) på en bädd av ruccola. Det går precis lika bra med några andra jätteräkor/scampi/nåt stort räkliknande. Salta och pensla med olivolja med stark chili.

Alt 1. Gratinerad hummer. Gratineras i skalet. Enkelt och gott. Säg till om du vill ha ett recept. Du köper självklart fryst hummer men påstår att det är färsk, svensk västkusthummer. Det gör alltid jag.

Alt 2. Champinjoner och hyvlad parmesan på en bädd av ruccola. Ringla över med en bra olivolja och lite balsamico. Enkelt.

Vin... Tja, en smaksak det där. Till pastan rekomenderar jag dock en butelj Villa Antinori (Chianti). Inget märkvärdigt men bra och lättdrucket. Kostar dryga 120 spänn. Annars gör du bäst i att fråga systembolagets personal. De brukar vara duktiga på att rekomendera. Lite champagne eller liknande innan maten är en självklarhet.

Lycka till!

Vad det gäller vin så ring till Systembolaget! Dom har ett nummer (leta på hemsidan eller nåt) där det sitter ett gäng bengt fritzoffson och rekommenderar vin efter vad du lagat, hur du kryddar osv!!
Har ringt dit några ggr och har verkligen fått uppleva "hur vinet gifter sig med maten" efter deras tips! :tummenupp

Edit: Det är inget nr till nån butik eller så utan nån slags kundtjänst...

Ninjaboy skrev:
Vill du gå upp en prisklass kan du prova Amarone Classico (#12363) för 179:-
Oh yes! Men det får vara rejält kraftig mat till det vinet. Sen är risken dessutom stor att de blir dåsiga av det, och det vill han ju inte... :D

Både vin och förrättsförslag hör ihop vad varmrätt och eventuellt efterrätt kommer att vara. Så säg vad du skall göra så skall jag ge lite tips... :fyllisar

Bingo skrev:
Beror väl på om tjejerna som han bjuder har några betänkligheter ang förstörelse av mangroveskogar och fattiga bönders jordbruksmarker. I värsta fall kan det ju bli en snyting som tack :brinnerup

(gäller dock inte alla stora räkor; gambasräkornana brukar t.ex. fiskas från havet har jag för mig)

Förrätt:
Ta sån där torkad italiensk skinka, prosciutto heter den väl. I varje ark lägger du några ruccolablad och ett par små bitar mozzarella. Rulla ihop, lägg upp snyggt och droppa lite olivolja över. Helt suveränt gott, verkar avancerat men är lätt, går bra ihop med det mesta i huvudrättsväg och lite lagom pill att äta. Dessutom går det utmärkt att ha som tillbehör till huvudrätten så ät förrätt och när det känns som läge, in med huvudrätten till det sista av förrätten. Lite lagom udda och bra.

Till det finns det en riktig juvel på bolaget, billigt och vansinnigt gott. En helt sanslös kombination av druvor enligt min oinsatta uppfattning men mumsigt så det förslår. "Santiano", chilenskt Syrah-Merlot. Sista jag drack var en 2002. Artikelnr. 26555-01. Kryddigt så det klarar att ätas t o m till tacos men ändå så gott att man kan dricka det som sällskapsvin eller till en lätt ostbricka. Att det är billigt är förvånande men en bonus.

JP... är väl acceptabelt på festen, ungefär. Men bjuda på på en dejt... det säger "jag brukar dricka bag in box och vet inget annat".

tjing!

Fasen, verkar som Italien inspirerad mat ligger SH folk varmt om hjärtat.... :gnissla Helt rätt!
Ska testa nåt av vinerna som ni rekomenderat.....skriver vilket sen och vad vi tyckte om det. Blir inte JP......det dricker jag till en fet Flinta stek på polarns brygga....möjligtvis. Det är yrsla man vill åt! :tungan

Har kommit fram till en förrätt nu, det blir en oliv och tomat sallad med Mozarella och olivolja....enkelt och gott. fast det hinner väl ändras.....räk prylen verkar ok....hmm!

Lev väl

mb skrev:
Beror väl på om tjejerna som han bjuder har några betänkligheter ang förstörelse av mangroveskogar och fattiga bönders jordbruksmarker. I värsta fall kan det ju bli en snyting som tack :brinnerup

(gäller dock inte alla stora räkor; gambasräkornana brukar t.ex. fiskas från havet har jag för mig)
Öh, det där får du allt utveckla. Hur kan jätteräksproduktion förstöra de fattiga böndernas jordbruksmarker t ex? Det är väl de fattiga bönderna som odlar räkorna i egna dammar, eller :confused:

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan