Tips på en bra router?

Läser man här verkar det ju vara världens bästa router. :hihi

Det får bli en sån! Även fast du kör franskt ;)

Jag var nyss på Webhallen och köpte mig en 655 till mig själv. Jag antar att jag återkommer senare i kväll med korkade frågor.

...eller vaffan, jag börjar redan nu.

- Hur konfigurerar jag så mina tre datorer, som kommer kopplas via routern både trådlöst och med kabel, hittar varandra? Vill alltså ha ett litet hemmanätverk så jag kan dela filer/mappar mellan datorerna samtidigt som jag inte vill att någon annan kan vare sig snylta uppkoppling eller komma åt mitt nät.

Jag har en gammal Dlink 635 - är sjukt nöjd med den, den har nog aldrig mig veterligen krånglat, det har varit strömavbrott någon gång, och ISP:n har haft ned-tid, men routern i sig har aldrig varit nere.

/J

D-Link brukar inte vara nåt att ha men DIR 655 är kalas faktiskt, har en själv. Annars är Linksys the shit.

...så var man igång med både trådlöst och trådat... Snabbinstallationen var snabb. Inget ljug där.

Fråga:
- Hur många USB-enheter kan man ansluta? Det finns bara en ingång men kan man jacka in flera och på så vis kunna köra USB-diskar å skrivare å allt?

...fast å andra siddan kan jag ju jacka in skrivaren med nätverkskabel..

...så var man igång med både trådlöst och trådat... Snabbinstallationen var snabb. Inget ljug där.

Fråga:
- Hur många USB-enheter kan man ansluta? Det finns bara en ingång men kan man jacka in flera och på så vis kunna köra USB-diskar å skrivare å allt?

...fast å andra siddan kan jag ju jacka in skrivaren med nätverkskabel..

Läste att någon hade kopplat in en USB-hub och körde med flera diskar samtidigt. Tydligen inte så snabbt men en väl fungerande "fattigmans-NAS" :D

Själv hade jag nog testat om bara mitt PS3 hade hittat USB-disken.

Jag var nyss på Webhallen och köpte mig en 655 till mig själv. Jag antar att jag återkommer senare i kväll med korkade frågor.

...eller vaffan, jag börjar redan nu.

- Hur konfigurerar jag så mina tre datorer, som kommer kopplas via routern både trådlöst och med kabel, hittar varandra? Vill alltså ha ett litet hemmanätverk så jag kan dela filer/mappar mellan datorerna samtidigt som jag inte vill att någon annan kan vare sig snylta uppkoppling eller komma åt mitt nät.

Det är ingen konfiguration på routern för det.
Högerklicka på den katalog du vill dela ut, klicka på "sharing and security". Där konfigurerar du det på respektive dator.

Försökte få igång härket här men det strejkat. Får bli en 655a, den verkar ju onekligen vara "tha shizzle nizzle".

:tummenupp

Läste att någon hade kopplat in en USB-hub och körde med flera diskar samtidigt. Tydligen inte så snabbt men en väl fungerande "fattigmans-NAS" :D

Själv hade jag nog testat om bara mitt PS3 hade hittat USB-disken.

Lite googlande gjorde att jag hittade något som heter "SharePort" som är en liten programvara som gör att man kan koppla in USB-diskar och annat i routern och sedan låta den fungera som en server så man kommer åt sina USB-enheter från alla datorer i nätverket med tre begränsningar:
1. Överföringshastigheten sjunker
2. Alla datorer/enheter som vill komma åt USB-enheterna måste ha SharePort-programmet och drivisar för enheterna installerat.
3. ...och så var det en tredje grej som jag glömde p.g.a. att cheyen kom in å började gnälla på oordningen som uppstått när jag röjt runt med dator och kartonger och sladdar... :mad:

Nog för att prisvärdhet och sånt där är bra, men vill du få brudar på fall är det en DIR-685 du ska ha.

image3.php

Lite googlande gjorde att jag hittade något som heter "SharePort" som är en liten programvara som gör att man kan koppla in USB-diskar och annat i routern och sedan låta den fungera som en server så man kommer åt sina USB-enheter från alla datorer i nätverket med tre begränsningar:
1. Överföringshastigheten sjunker
2. Alla datorer/enheter som vill komma åt USB-enheterna måste ha SharePort-programmet och drivisar för enheterna installerat.

Jag har en 635:a som jag kör en fattigmans NAS på, uppgraderade firmwareén och tog hem Shareport, sen är det bara att köra på!:banana

Jag har en 635:a som jag kör en fattigmans NAS på, uppgraderade firmwareén och tog hem Shareport, sen är det bara att köra på!:banana

Nu har jag inte haft tid att laborera så mycket men av någon konstig anledning funkade det fint att jobba mot en USB-hdd och en USB-minnes-pinne som kopplades via en USB-hub och vidare in i Routern så länge som jag kör från min Laptop och kör trådlöst. När jag däremot sitter vid min stationära dator som är kopplad med sladd in i routern så hittar den inte någon USB-enhet. "Cannot find any device servers" eller vad det står när jag kör SHarePort på den stationära....
SharePort ligger på undantagslistan i Windowsbrandväggen men det är något annat fel.

Eftersom det är den stationära som används oftast hänger allt på att just den kommer åt SharePort-enheterna.

Jag har sladd till min stationära & det funkar kanon, det är inte nått antivirus som ligger och blockar?
Dock så anslöt/kopplade bort Routern Hdd ett par gånger innan allt funkade.
Vet att vissa kan vara känsliga med NTFS & vill ha Fat32, Jag har en 2,5" extern med NTFS på & som sagt det funkar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park