Tips på effektrör

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Jag har en zzr 600 från -91 med originalrör på som låter lite tråkigt. Jag vill inte ha något rör utan dämpning som gör att det låter fittmycket, utan jag är snarare ute efter det härliga twin-mullret, iallafall på tomgång, men sen vill jag ha det hysteriska ljudet när den är uppe i varv, men alltså inget högfrekvent skit.

Vad skulle ni välja?

Stor innerdiameter = mulligt ljud på tomgång.

Stor innerdiameter = (väldigt) högt ljud vid fullt spjäll.

Last edited:
Pinku, är det OK om jag lånar din tråd även för fråga på ett slip on till min hoj.
Om inte så säg till så tar jag bort inlägget :)

Jag har precis köpt min hoj men tycker att avgasröret är lite för lååååångt och låter lite för klent. Har ni något att rekomendera till min kära kawa? Det ska dock inte vara något som väcker halva stan när man startar så att säga.

Pinku, är det OK om jag lånar din tråd även för fråga på ett slip on till min hoj.

Jag har precis köpt min hoj men tycker att avgasröret är lite för lååååångt och låter lite för klent. Har ni något att rekomendera till min kära kawa? Det ska dock inte vara något som väcker halva stan när man startar så att säga.
Vill du komma billigt undan så är E-bay ett bra alternativ: http://shop.ebay.com/?_from=R40&_tr...i+z750+2004+exhaust&_sacat=See-All-Categories

Vill du ha lite mera kvalitet & är beredd att betala för det så närmaste handlare i Sverige. Kolla t.ex. reklambannerserna här på SH.

Last edited:
En annan cykel...

Blir svårt att få till twinmuller från en radfyra...

Jo det är klart att jag förstår att det aldrig blir samma sak, men bara så ni får en fingervisning om vilket ljud jag syftar mot, alltså INTE ett sånt rör som låter som helt öppen pipa. Bara något mysigare :krama

En tjugo år gammar radfyra låter likadant hur man än gör, bara i olika volym. Mullrigt eller mörkt låter den iaf inte.

det här är min först radfyra, har bara kört olika twin innan...

Men vad skulle ni sätta på en 20 år gammal radfyra då?

Last edited:
jag rekomenderar iaf kolfiber före metal, för kolfiber dämpare lite o gör det enligt mig dovare och tar bort lite av den värsta resonansen.

Jag hade BOS-dämpare till min R1 00 och har det även nu på min R1 08. De har mkt bra passform och ljudet är riktigt gött! Man får med DB-killer till som man lätt kan ta bort och sätta i igen. Till vissa dämpare finns det även DB-maker om man vill väsnas extra mkt.

Jag köpte mina till min R1 08 från TS Motor dvs bannern här bredvid.

http://www.ts-motor.just.nu/

Jag hade BOS-dämpare till min R1 00 och har det även nu på min R1 08. De har mkt bra passform och ljudet är riktigt gött! Man får med DB-killer till som man lätt kan ta bort och sätta i igen. Till vissa dämpare finns det även DB-maker om man vill väsnas extra mkt.

Jag köpte mina till min R1 08 från TS Motor dvs bannern här bredvid.

http://www.ts-motor.just.nu/

Ah nice! Då blire kolla youtube och checka ljudet. Jag vill inte ha något som låter för mycket, volymen är inte det viktiga.. Det är ljudet som ska vara gött. Samt att det ska vara snyggt. Z750 orginal är inte så hett :)

OM du vill snåla lite så kan du ju helt enkelt korta ljuddämparen som sitter på nu :rolleyes:

Men då har jag väl fortfarande samma ljud? Och jag är inte direkt mulle meck.. Dvs. Är inte så duktig på att meka

Lite högre ska det bli, fast man kanske måste rensa lite i röret samtidigt som man kortar det för att få mera ljud..

Okej: för att få så dovt som möjligt ska man alltså ha vilken exhaust-pipa då?

Okej: för att få så dovt som möjligt ska man alltså ha vilken exhaust-pipa då?

Jag vill påstå att så stor pipa som möjligt i kolfiber är det som kommer närmast din beskrivning. Kolfiber brukar lite dovar och ett rör med stor diameter och volym brukar gynna bastonerna eller om det snarare missgynnar de högre tonerna. Sänk tomgången också så mkt det går om du vill att din 4 skall låta som en twin vid just tomgång. ;)

Jag vill påstå att så stor pipa som möjligt i kolfiber är det som kommer närmast din beskrivning. Kolfiber brukar lite dovar och ett rör med stor diameter och volym brukar gynna bastonerna eller om det snarare missgynnar de högre tonerna. Sänk tomgången också så mkt det går om du vill att din 4 skall låta som en twin vid just tomgång. ;)

tack! :) men vilka fabrikat/modeller av rör passar in på den här beskrivningen? jag kommer beställa över internet så jag kan inte precis klämma på dom i butik

jag rekomenderar iaf kolfiber före metal, för kolfiber dämpare lite o gör det enligt mig dovare och tar bort lite av den värsta resonansen.

Håller med.

Jag har Devil kolfiberslipon på min och det blir ett ganska dovt mullrande ljud. Lite mer "bas" helt enkelt.

Inte det där 100% diskant-skrikande moppeljudet som man får med metalldämpare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT