Tips på dragbil till kräsen tjej?

Ja, det är ju en tjej som har satt kriterierna och de är ju inte kända för att vara speciellt jordnära...

Med få mil så gärna inte mycket mer än 12 000 och 4wd är inget krav men ingen nackdel.
Att den inte ska vara äldre än 2005 köper jag dock, gamla bilar ser gamla ut och nyare är ingen nackdel alls.

Saab är inte att tänka på, Volvo tror jag inte heller funkar. Hennes karl har ju en sprillans ny XC60 så jag förstår inte riktigt problemet, han får väl köra hennes Peugeot eller sin lilla Audi när hon behöver dra hamburgaren :va

Men men, har de väl fått för sig något så är det ju bara det som gäller. Hon skaffar häst och en liten hundvalp på en och samma gång dessutom och har dåligt med tid redan känns det som, kvinnor :D

Ja, det är ju en tjej som har satt kriterierna och de är ju inte kända för att vara speciellt jordnära...

Då kan den kräsna kvinnan ta sin plånbok med sina pengar och köpa sin egen bil och därefter bara vara tyst när hennes rostiga Ford Modeo krånglar varje gång hon ska ha den.

Jag menar om jag ber en kvinna om hjälp med att sy ett par byxor, då är det fan bäst att jag gör som hon säger annars får jag leva med att det blir skit...

De här testerna är ganska skoj...

OBS! OBS! OBS!

Testet är definitivt inte opartiskt och speakern är i regel kass/inte opartisk men oavsett om de andra modellerna kanske inte får en ärlig chans (vem vet?) så kvarstår det faktum att Subaru´s fyrhjulsdrift gör det den ska :) Roligaste i hela klippet är dock Muranon, måste vara franskt skrot :D

Irriterande texten försvinner ganska snabbt:

http://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0
Satt och väntade på:

"This test i sponsored by Subaru." :tungan

Är jag den enda människan på jorden som har i princip uteslutande dåliga erfarenheter av Subaru? Visst fyrhjulsdriften funkade bra, men allt annat gjorde det inte. Tycker inte direkt att byte av cylinderfotspackningar två ggr hör till normalt service och underhåll. Samt en massa annat som gick sönder på löpande band.

Jag släpar runt på min häst upp emot 2 dagar/vecka, och har för tillfället en gammal BMW 328 -00. Den får dra 1570 på B, 1600 på BE. Löjligt ja, men så är det. Röstar för en BMW 3-serie faktiskt, om hon prompt vägrar ta BE. 5-serien får dra 1800-2000 på BE, men bara ca 1300 på B tror jag. Som alla vet är ju BMW bakhjulsdrivna, vilket funkar bra och dra med. Har kört fast en gång, och då var där lera upp till fälgkanten. Köp ingen V70 eller liknande, de får dra löjligt lite på B.

Warom just 1500kg? Det släp vi hyr ut, en ny Värmlandsvagn boggie, är reggad 1250kg och väger 677kg vilket gör att den lastar 573kg lagligt. 1250kg får ju en drösavis dra.

Warom just 1500kg? Det släp vi hyr ut, en ny Värmlandsvagn boggie, är reggad 1250kg och väger 677kg vilket gör att den lastar 573kg lagligt. 1250kg får ju en drösavis dra.

Kan det vara så att man behöver högre lastvikt för att kunna lasta feta hästar?

Jag har en hemmabyggd biltrailer som är regad 1250kg, då kan man köra i princip tomma karosser på den, men polisen väger väldigt sällan vid vägkanten, så det har gått bra hittils.

Teoretiskt sett får jag dra med Golfen, i praktiken är inte det så kul och lämpligt...

attachment.php

Kan det vara så att man behöver högre lastvikt för att kunna lasta feta hästar?

Jag har en hemmabyggd biltrailer som är regad 1250kg, då kan man köra i princip tomma karosser på den, men polisen väger väldigt sällan vid vägkanten, så det har gått bra hittils.

Teoretiskt sett får jag dra med Golfen, i praktiken är inte det så kul och lämpligt...

attachment.php

Man reggar vagnen så den passar dom flesta bilar, ser det bra ut på pappret så är allt frid och fröjd, chansen att bli stoppad av länsman för vägning ser jag som mindre än minimal.
Inte ofta man tränar dressyr och hoppning med en Ardenner... :näsblod

Man reggar vagnen så den passar dom flesta bilar, ser det bra ut på pappret så är allt frid och fröjd, chansen att bli stoppad av länsman för vägning ser jag som mindre än minimal.
Inte ofta man tränar dressyr och hoppning med en Ardenner... :näsblod

En nä.. Men ska man ha med sig två halvfjösiga ponnyer så blir det lastvikt likväl...

Överlast kostar och länsman är rätt införstådd i att hest-finkor är easy-money...

Hästar väger en del ja.. Min är en galopphäst, och han vägdes senast in på 566 kg, i toppkondis och utan ett uns fett på kroppen. Ett halvblod i samma storlek väger lätt mellan 650-800, beroende på hur mycket gräsmage den lyckats få... :rolleyes:

Borde vara krav på BE för att få köra häst över huvud taget...det är ju inte ett lass byggavfall man kör omkring med...

Lagom kul att dra ett stort hästsläp med någon liten pluttbil när pålle plötsligt får för sig att kasta sig mot sidoväggen så att man byter körfält :-)

Är jag den enda människan på jorden som har i princip uteslutande dåliga erfarenheter av Subaru? Visst fyrhjulsdriften funkade bra, men allt annat gjorde det inte. Tycker inte direkt att byte av cylinderfotspackningar två ggr hör till normalt service och underhåll. Samt en massa annat som gick sönder på löpande band.

Ja.. Jag plus min familj har haft massor av dem och en av dem finns fortfarande kvar sedan -85. Aldrig ett fel på besiktningen och enbart bytt slitdelar.

Ahhhh....

Dragkrok måste jag också skaffa på min Golf....

Absolut, den optimala vinterdragbilen på alla sätt, men finns det någon rost som är så tjock att det går att skruva draget i?

På bilden försökte vi lasta en tom Saab 99 på trailern bakom golfen, ett på papperet nästan lagligt ekipage, men totalt okörbart. (lite övervikt)

När jag sedan drog samma släpvagn med samma bil på med en stor pickup var det hur stabilt som helst, men totalt olagligt. (olovlig körning av BE ekipage samt lite övervikt)

Finfina regler...

Kan man inte rida hästen dit den ska?
Betalar man skjortan för ett gnäggdjur ska det fanimig användas mer än som prydnad.

Vad kul att din tjej har skaffat häst!

Min donna har fyra kusar, så läs ovanstående med största möjliga sarkasm. Extra kul på vintern, vi ses ungefär en timme per dag trots att vi bor ihop.

(vi drar runt på dem med en 945, men det passar ju inte ett enda av din tjejs kriterier med undantag för tillåten dragvikt)

(vi drar runt på dem med en 945, men det passar ju inte ett enda av din tjejs kriterier med undantag för tillåten dragvikt)
Nej passar inte kriterierna, men ändå en väldigt kompetent och driftsäker dragbil, särskilt med lättrycksturbon så försäkringen blir rimlig också.

Men jag håller också Subaru högt. Men som sagt, svårt att få någon på den budgeten.

Men bara att söka på blocket så kommer fon se själv att det blir svårt att få en sådan bil ;)

Jag har en faster som är likadan, orimliga krav på en bil :)

Back