Tips på dragbil till kräsen tjej?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Syrran ska leta efter en dragbil då hon har skaffat häst och hennes lilla Peugeot cab passar inte ändamålet...

Hennes krav är:
Hyffsat ny, inte äldre än 2005
Inte ha rullat allt för många mil
Gärna 4wd eller åtminstone bakhjulsdrift
Måste få dra minst 1500 på B-kort
Maxpris 70 000:-

Så vad har ni för tips? Hon kommer ju även använda den en del i jobbet så det vore ju en fördel om det går att åka vettigt i den för övrigt också.

Min första tanke är ju en Audi eller Bmw kombi medan hon har tittat på Freelander och dylikt.

Har ni några tips?

Ford maverick är ju rätt billig beg. Ska väl va en freelander med annan kaross?

Det är inte så många bilar där man får dra över 1500 på B..

Bilmodell Tjänstevikt Totalvikt Max släpvagnsvikt Med B-kort
Saab 9-3 SportSedan Vector 2.0TS [J] 1 540 kg 1 970 kg 1 600 kg 1 530 kg
Audi A4 Sedan 2.0 TDI [J] 1 575 kg 1 980 kg 1 600 kg 1 520 kg
Saab 9-3 SportSedan Linear 2.0t [J] 1 515 kg 1 960 kg 1 600 kg 1 515 kg
Saab 9-3 SportCombi 1,8t Linear [J] 1 535 kg 1 985 kg 1 600 kg 1 515 kg
Saab 9-3 SportSedan Linear 1.8t [J] 1 510 kg 1 960 kg 1 600 kg 1 510 kg
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI DSG [J] 1 575 kg 1 970 kg 1 500 kg 1 500 kg
Audi A3 3-dörrars 2.0 TFSI quattro [J] 1 585 kg 1 990 kg 1 500 kg 1 500 kg
Citroen C5 Sedan 2.0i 16v [J] 1 510 kg 1 920 kg 1 500 kg 1 500 kg
Audi A3 3-dörrars 2.0 TFSI DSG [J] 1 525 kg 1 930 kg 1 500 kg 1 500 kg

http://bilmodeller.se/slapvagn/

Min syrra köpte en gammal V70 från slutet på 90-talet för att dra hästsläp med b-kort. Många hästägare står inför liknande dilemman när det är dags för inköp av bil. Ofta får de snegla på äldre modeller som min syrra gjorde. Bästa lösningen är antagligen att ta ett BE-kort.

Har dock hört att det är på gång med ändrade regler som är generösare. Kommer säkert att komma fram personer i tråden som har bättre koll på detta än mig. Kan inte direkt påstå att jag satt mig in i problematiken, mer än att jag noterat att det är ett problem för många att moderna bilar inte får dra särskilt mycket utan att man bryter mot gällande regler.

En hästägare ställer nog inte gärna ifrån sig hästsläpet med hästen på motorvägen om polisen skulle stoppa dem i en kontroll. Det kan man förstå.

Last edited:
Låt henne prova dra med den istället så kommer hon inte vilja ha något annat till hästkraken eller va det nu ska vara till :) Legacy eller Outback duger långt och många föredrar dem istället för Forester. Se till att välja tillräckligt med motor bara, 2.0 är väl i underkant för att dra.

Får hon tag på en med lågväxel så blir det (nästan) omöjligt att köra fast.

Vikta upp bilen lite om du ligger på rätt sida gränsen.

Mmm, vikta upp, regbesikta om både bilen och kulan och få dra 50kg till...

Problenet nuförtiden är dock att bilarna är för tunga förr letade man en stor kombi för att hitta en bil tung nog för att få dra 1500, nu letar man en småbil som har mer än 57hk för att få dra 1500, om dom inte är för tunga för det...

Idiotregler.

Låt henne prova dra med den istället så kommer hon inte vilja ha något annat till hästkraken eller va det nu ska vara till :) Legacy eller Outback duger långt och många föredrar dem istället för Forester. Se till att välja tillräckligt med motor bara, 2.0 är väl i underkant för att dra.

Får hon tag på en med lågväxel så blir det (nästan) omöjligt att köra fast.

Det var Legacy eller Outback jag hade tänkt mig. Var faktiskt och testade en själv bara för att få en uppfattning själv vad jag tänkt föreslå. Den bilen jag körde var utrustad med boxer sexan. Kändes väldigt trevlig om än lite i törstigaste laget kanske. 2,5 liters turbo motorn borde vara fullt tillräcklig egentligen.

Är det inte de lite äldre Freelander som har en växellåda gjord av keso? :va
Eller hade de kanske fått ordning på lådorna till -05?

Precis som du så skulle jag nog hellre kolla på en kombi istället för en "terrängbil". Men det kanske är så att alla de andra tjejerna i ridklubben har Land Rover... :rolleyes:

De här testerna är ganska skoj...

OBS! OBS! OBS!

Testet är definitivt inte opartiskt och speakern är i regel kass/inte opartisk men oavsett om de andra modellerna kanske inte får en ärlig chans (vem vet?) så kvarstår det faktum att Subaru´s fyrhjulsdrift gör det den ska :) Roligaste i hela klippet är dock Muranon, måste vara franskt skrot :D

Irriterande texten försvinner ganska snabbt:

http://www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0

Dra hästtransport

Låt bli saabar-citroener-fordar-4wdvolvosar och annat skräp som nämnts......det är inte /har aldrig varit det minsta roligt att jävlas med skräp som krånglar och inte klarar av det som man förväntade sig!

Köp en Subaru - valfri modell egentligen......äldre 2liters på 122-125 hk ( och 2,5liters på 150hk) är inte särskillt pigga eller roliga i karraktären - de nyare med ca 150 -170hk beroende av årsmodell och storlek är skojjigare. Om än inte direkt någon Civic typ - R eller audi S3 eller så.......
Turbomodellerna ger såklart mer krafft......men egentligen så vill man nog hellst ha dieseln fast den är nyare och dyrare.....

Blir nog inte helt enkelt att hitta en Subaru för 70kkr nyare än 2005 som inte rullat väldigt mkt och som är i bra skick - men jag skulle alla dagar iveckan fördra att höjja budgeten för att kunna köpa något som funkar bra och duger till uppdraget....

Detta sagt efter 12 års erfarenhet av Subaruägande ( och längre än så erfarenhet av att dra hästtransporter) - under den tiden har vi i familjen även ägt saabar-volvosar-vw av olika slag.....jag kommer sannolikt inte köpa någon mer av "de andra"....

2005 med låga mil och 70000:- som maxpris. Ja, hittar man en sådan bil så kan man ju vara säker på att det finns en hund begraven där....

En fyrhjulsdriven Diesel VW passat skulle jag satsat på.
Har en själv och är super nöjd!

På våran gamla -99:a får vi dra 1500kg på B-kortet.
1700kg på BE.

Hennes krav är:
Hyffsat ny, inte äldre än 2005
Inte ha rullat allt för många mil
Gärna 4wd eller åtminstone bakhjulsdrift
Måste få dra minst 1500 på B-kort
Maxpris 70 000:-

Jag tvivlar på att ni hittar en bil som uppfyller dessa krav..

Det blir nog till att pruta på något eller några av kraven. Frågan är vilket eller vilka som hon kan tänka sig att pruta på? Maxpris och/eller årsmodell kanske?

Lär få pruta som fan, eller sätta en 1:a framför maxpriset tyvärr.

Framförallt om det är 4wd som lockar mest.

Jag hade köpt en välskött bil och inte hakat upp mig på årsmodell, miltal etc. Inte om det är en dragbil man är ute efter. Välj ut några modeller som kan tänkas vara intressanta och ut och titta på på bilar och provkör.

Ja, det är ju en tjej som har satt kriterierna och de är ju inte kända för att vara speciellt jordnära...

Med få mil så gärna inte mycket mer än 12 000 och 4wd är inget krav men ingen nackdel.
Att den inte ska vara äldre än 2005 köper jag dock, gamla bilar ser gamla ut och nyare är ingen nackdel alls.

Saab är inte att tänka på, Volvo tror jag inte heller funkar. Hennes karl har ju en sprillans ny XC60 så jag förstår inte riktigt problemet, han får väl köra hennes Peugeot eller sin lilla Audi när hon behöver dra hamburgaren :va

Men men, har de väl fått för sig något så är det ju bara det som gäller. Hon skaffar häst och en liten hundvalp på en och samma gång dessutom och har dåligt med tid redan känns det som, kvinnor :D

Back