Tips på digitalkamera?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Nån som har tips på en bra digitalkamera?
Krav:
Snabb i starten
Snabb mellan bilderna
Bra kvalitet på bilderna och hög upplösning
Hyffsat liten så man kan ha med den när man kör hoj.

Finns det? Har en Nikon Coolpix4300 nu, såååå dålig, den får bakslag på alla mina punkter ovan undantaget kvalitet och upplösning. Sen gör det nog ont att landa på den när man har den över bröstet.

Canon IXUS 40..perfekt att ha när man tar kort på t ex whelande motorcyklar, blackrace etc..

86 x 53 x 21mm
Vikt 130g utan batteri

Många extrafunktioner.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/ixus40.php

Bilder jag har tagit med kameran..obs har inte lärt mig alla finesser och är absolut ingen mästerfotograf så resultatet kan säkert bli ännu bättre. :banana

Bifogat

• lilla bus1.JPG
    lilla bus1.JPG
    53.7 KB · Visningar: 59
  • lilla bus2.JPG
    lilla bus2.JPG
    26.4 KB · Visningar: 50
Last edited:
2fast4hjo skrev:
Beror ju på vad du jämför med...

Nej. En kamera som tar över 1 sekund på sig mellan bilder är inte snabb, hur man än vrider och vänder på det. Just snabbhet var något trådskaparen efterfrågade.

McB skrev:
Nej. En kamera som tar över 1 sekund på sig mellan bilder är inte snabb, hur man än vrider och vänder på det. Just snabbhet var något trådskaparen efterfrågade.

Kanske inte..men jämfört med konkurrenterna i samma prisklass skiljde det nästan 2 sek. Ska du ha en ännu snabbare får man väl lägga ut betydligt mer pengar...

Trådstartaren..vilken prisklass hade du tänkt dig. :va

Last edited:
Uppåt 4000begagnat tänkte jag mig. Om det finns nåt bra för de pengarna? DVS inte nåt som man blir arg på väntiderna på...
Ixus40 är säkert bra, men är inte det en ganska gammal kamera vad gäller tekniken? Men kan ju testa en sån och se vad jag tycker.

Last edited:
Har en IXUS40 och den är väl hyfsat snabb för att vara en lek & fest kamera.
Kräver dock en del ljus för att ge bra bilder. I lite sämre ljus då ISO:n går över 200 blir bilderna väldigt korniga. Och det behöver inte vara mörkt för att det ska hända. Skulle man stänga av blixten för att ev ta på något lite längre bort än 4m = blixt onödig får man väldigt lång slutartid och det blir väldigt svårt att få skarpa bilder.
Annars är det en kamera som känns stabil och med tillräckligt ljus tar bra bilder.

Ett tips är att titta på en kamera där du själv kan ställa bländare och slutartid.

Enda skillnaden vad jag vet på efterföljarna till Ixus 40 och 50 är att lcd-displayen är 2,5" istället för 2".

Problemet med brus och kornighet vid sämre ljusförhållanden är något man får räkna med om man ska ha en liten och smidig kamera. Storleken på optiken gör att den inte har lika stort ljusinsläpp som en större kamera med större optik.

Man får helt enkelt försöka bestämma sig för vad som är viktigast, storlek eller bättre bilder i dålig belysning.

Vad det gäller snabbhet så känner inte jag till nån digitalkamera i prisklass upp till 4000:- som är snabbare än vad Ixusen är. Konica Minolta är ju dom som försöker framstå som extremt snabba. Visst är dom snabba i uppstart pga att objektivet är inbyggt och alltså inte tar tid på sig att åka ut. Men när det gäller hastigheten mellan två kort så upplever jag den inte som snabbare. Dessutom är kvalitén minst sagt tvivelaktig på Konica Minoltas kameror, har bara blivit sämre det senaste året...

Så jag tycker nog du ska sikta in dig på en Ixus av valfri modell, 700 eller 750 om du har råd. Eller kanske en Sony DSC-P200 som också verkar vara en jäkligt prisvärd kamera, har dock inte hållt på med den så mycket att jag kan uttala mig om den.

Canon och Sony har riktigt bra kvalité på sina kameror, extremt ovanligt med fabriksfel på dom :tummenupp

Själv så har jag en Minolta X60 och är helnöjd!
Snabb, snygg och billig (under 3000kr)...vad mer kan man begära? :tummenupp

Jodå, va inte min mening att förolämpa alla Minolta ägare... X60 får man ju se som en väldigt prisvärd kamera. Men skulle jag välja mellan en X60 för 2500:- och en Ixus 40 för 3000:- så vore valet ganska lätt.

Jag är inne på samma köptankar som dig -PLM-.
Jag har funderat lite på ixus55, någon som vet om den är flip eller flopp?
Jag vill ha en kamera med snabb och har bra autofokus.
Använder i dagsläget en gammal Sony DSCP9, och med den är det omöjligt att ta en bra bild på ett rörligt motiv. :mad:

2fast4hjo skrev:
Canon IXUS 40..perfekt att ha när man tar kort på t ex whelande motorcyklar, blackrace etc..

86 x 53 x 21mm
Vikt 130g utan batteri

Många extrafunktioner.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/ixus40.php

Bilder jag har tagit med kameran..obs har inte lärt mig alla finesser och är absolut ingen mästerfotograf så resultatet kan säkert bli ännu bättre. :banana

Har själv en Ixus 40 men lite problem när jag ska ta bilder i mörker.. tar jag med blixt blir bilderna väldigt "kalla" men om jag slår av blixten är det som att slutartiden förlängs och allt blir sudd.. Hur gör du? ;)

Ixus 750 ligger jäkligt bra till. Startar på 0.8sek och tar 2.0bilder per sekund tills minnet är slut. Dessutom liten och snygg...
Stämmer det i praktiken? Eller gäller 2.0bilder i sekunden bara om man håller "avtryckaren" nere hela tiden?

Jag slog till på en Casio Exilim Z750. Den har "allt". Liten snabb, bra bilder, massor med funktioner.

Jag läste på GRUNDLIGT innan jag köpte den och jag är helnöjd!
Kolla olika tester, dpreview.com är en bra sajt.

MackeNo1 skrev:
Jodå, va inte min mening att förolämpa alla Minolta ägare... X60 får man ju se som en väldigt prisvärd kamera. Men skulle jag välja mellan en X60 för 2500:- och en Ixus 40 för 3000:- så vore valet ganska lätt.

Jag är då inte förolämpad! :)

Svårt detta med bedöming... bästa vore juh man kunde få använda alla nya kameror ute på marknaden och utifrån det bilda sig en uppfattning, men det är omöjlighet!

Gå in en butik och fråga om du får prova någon snabb kamera då ser du själv hur snabba dom är på att ta kort och hur kameran ser ut i verkligheten! :tummenupp

jawohl skrev:
Har själv en Ixus 40 men lite problem när jag ska ta bilder i mörker.. tar jag med blixt blir bilderna väldigt "kalla" men om jag slår av blixten är det som att slutartiden förlängs och allt blir sudd.. Hur gör du? ;)

:rodnar ..jag testar mig fram..är verkligen inget bra på detta med att fota, är inte duktigt på de "digitala termerna"

Men först ser jag till att jag har rätt inställning "digital närbild", Porträtt, Kvällsmotiv etc..provar att zomma och går sedan igenom de andra funktionerna/tillvalen om jag inte är nöjd.

Bifogat

• zur zur.JPG
    zur zur.JPG
    71.7 KB · Visningar: 41
  • regn o solsken..JPG
    regn o solsken..JPG
    40.4 KB · Visningar: 35
  • brasa1.JPG
    brasa1.JPG
    58.4 KB · Visningar: 37
  • groda1.JPG
    groda1.JPG