Tips på crosställ till pickup

freeride

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
ktm 640 -04, cr 250 -95
Hej! Har innhandlat en skoda pickis diesel -98 och skulle vilja ha tips på hur man ska bygga iordning flaket för att smidigt kunna lasta en CR250 och/eller en ktm 640 motard. Är främst intresserad av anordningen som man kör in framdäcken i när man lastsäkrar.
Är även intresserad på tips på hur en smidig påkörningsramp kan se ut.
Även utrustningslådor och dunkållare är intressant.

Så kom igen nu lägg upp bilder eller beskrivningar på hur ni har gjort eller skulle göra....behöver inte vara från pickis kan vara bussar också, VILL FÅ INSPERATION.

På min skoda pickup sitter där bara fästöglor som jag sätter spänband och krokar fast i styret och spänner ned. Jag köpte några ganska korta spännband på biltema som räcker precis lagom upp till styret och lite till. Går perfekt att ha två hojar på samma sätt. Lastrampen jag använder är en bred planka med vinkeljärn för att passa i urgröpningen på baklemen. Jag tycker det är kanonsmidigt som jag har det. Jag lastar hojen själv på en halvminut. Om där står två hojar på flaket blir det lite ont om plats men det går att knö in lite dunkar, pallar, väskor, verktyg mm runt och imellan hojarna.

urgröpning?....menar du den precis nedanför öppningsmekanismen?
Låter bra....ska jag kika på

Fler tips! och gärna nån bild eller ritning!

urgröpning?....menar du den precis nedanför öppningsmekanismen?
Låter bra....ska jag kika på

Fler tips! och gärna nån bild eller ritning!

Ja precis, där är någon form av urgröpning som ska användas som handtag. Har gjort några enkla bilder. Den ena är bilen från sidan med lastrampen och den andra är flaket sett uppifrån. (crossen är det rosa korset som är spänt ned till de gröna spännöglorna.

Bifogat

• pickis.JPG
    pickis.JPG
    20.6 KB · Visningar: 198
Ja det ser ju enkelt ut snygga bilder :tummenupp liknar min pickis på pricken.:)
är inte hemma nu så jag kan inte kolla men det är inga problem med plastkantens tålighet när man lägger plankan där?
Vart och hur spänner du fast plankan när du kör?

Mer tips och ideer!

Ja det ser ju enkelt ut snygga bilder :tummenupp liknar min pickis på pricken.:)
är inte hemma nu så jag kan inte kolla men det är inga problem med plastkantens tålighet när man lägger plankan där?
Vart och hur spänner du fast plankan när du kör?

Mer tips och ideer!

Har inte ens reflekterat över hållfastheten på den svarta kanten, men det verkar som det är en rätt robust konstruktion. Plankan är såpass kort att den bara är att slänga upp på flaket (diagonalt). Väskor och dunkar slänger jag också upp, har aldrig varit något som lossnat/ramlat av. Det enda som jag behöver fixa är en extra regskylt att sätta på baklemskanten eftersom lemmen måste vara nedfälld när hojen står på flaket.

Har inte ens reflekterat över hållfastheten på den svarta kanten, men det verkar som det är en rätt robust konstruktion. Plankan är såpass kort att den bara är att slänga upp på flaket (diagonalt). Väskor och dunkar slänger jag också upp, har aldrig varit något som lossnat/ramlat av. Det enda som jag behöver fixa är en extra regskylt att sätta på baklemskanten eftersom lemmen måste vara nedfälld när hojen står på flaket.

Låter ju smidigt...ja en regplåt får man beställa!

Ingen som har en bild på en anordning för framhjulet?

Jag har en vikbar ramp från www.kvistbergaprodukter.se
4.jpg

Vet inte om man kan se konstruktionen Ec2bme har gjort på sitt släp. Men det funkar kanon

Bifogat

• aa.jpg
    aa.jpg
    125.1 KB · Visningar: 832
  • aaa.jpg
    aaa.jpg
    116.7 KB · Visningar: 1,617

Den svarta kanten av plast har ramlat av för mig! Jag kör upp hojen på en hederlig planka med falu röd färg på, var ska de vara så märkvärdigt för!
Spänner ner hojen i lastöglorna med biltemas tie down band, perfa!
Akta er för rosten!

Vet inte om man kan se konstruktionen Ec2bme har gjort på sitt släp. Men det funkar kanon[/QUOTE]

Ser riktigt smidigt ut....finns det några fler bilder...ägaren kanske?
Fin insperation :tummenupp

Den svarta kanten av plast har ramlat av för mig! Jag kör upp hojen på en hederlig planka med falu röd färg på, var ska de vara så märkvärdigt för!
Akta er för rosten!

Varför man ska vara så märkvärdig?....dels för att det blir smidigt och man slipper droppa dom surt förvärvade hojjarna i marken, men frammförallt att det är KUL att hålla på att mixtra i garaget!

Last edited:
Akta er för rosten!

Anledningen till att jag satt vinkeljärn är för att inte plankan ska ramla ned när jag rullar av hojen. Ja rosten trivs bra på dessa bilar. Så fort rosten tittar fram är jag där med rostätare och lack. Jag är av samma uppfattning som dig, varför göra det så himla krångligt när man bara kan rulla på hojen och dra.

Varför ska man ha "cykelställ" på flaket? Det räcker gott och väl att spänna ned hojen lite lagom mot framstammen. Jag har kört ganska hårt utan att tappa hojen. Det man kan göra för att få hojen att stå stilla är å fästa bakhjulet så att det inte kan hoppa runt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman