Tips på bra växelindikator som INTE laggar?

CharlotteE

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2010
Hoj
Honda CBR1000RR -08
Har lite strul och vill veta med 100 % säkerhet vilken växel jag har i då jag fått fett studs några gånger pga att jag fått i för låg växel för att jag trott jag hade en högre växel i än jag hade när jag började växla ner... (första högern efter rakan på torpet tex..) - Inte kul. Vill nu ha en bra växelindikator som inte laggar, har läst lite och det är tydligen en synpunkt på vissa modeller...

Tips??

/Charlotte

Mitt tips är att inte kolla för mycket på indikatorn när du kör bana ändå. Växla hellre ner en växel i taget under inbromsningen så får du koll på motorbromsen utan att släppa fokus från svängpunkten.

Vill också ha en växelindikator efter att petat i ettan i fett högt blås efter rakan på torpet och varit tvungen att byta kalsonger. Alla jag hittat på nätet laggar typ en växel = värdelöst.

Jag tror att alla växelindikatorer laggar såvida man inte har en växellägesgivare i lådan som typ suzuki har original. Dom mäter ju skillnaden mellan varv och hastighet, min Gipro väntar med att visa vilken växel jag har tills jag släppt ut kopplingen helt vilket jag iofs gör mellan varje växel, körde anderstorp i fredags och tycker att den funkade bra men visst "laggar" den !

Det viktiga är väl isåfall att den visar rätt på vilken växel man har innan man börjar växla ner, för man kan väl åtminstone räkna neråt vilken växel man har fått i om man vet utgångsläget? Annars får man nog ta o sätta sig i skolbänken ett tag till.

Alltså spelar den väl ingen större roll om den laggar lite?
Man kommer nog ligga risigt till ändå om man kollar ner på växelindikatorn innan sväng.

Förresten fick jag tipset att börja räkna växlar och har inte haft något missöde sen dess. Ett bra tips! :tummenupp

Tack så hjärtligt för alla konkreta tips på modeller av växelindikatorer som jag efterfrågade.

Jag använder GI pro och har inte upplevt nåt lagg. Helnöjd.

Exakt vilken modell du ska ha kan inte jag säga.

Jag ville också ha en växelindikator i början, men innan jag han få tummen ur och köpte en så insåg jag att jag inte behövde den. Man lär sig väldigt fort vilka växlar man har, man kör ju ungefär lika fort varje varv, och har jag då 16k rpm vid bromspunkten, ja, då har jag den växel jag brukar ha, och då växlar jag därefter. Det krävs ju inte så många varv innan man vet vilka växlar man har på olika partier, var man växlar och var man bromsar. Dessutom har åtminstone jag fullt sjå att hålla koll på varvräknaren, bromspunkten och svängpunkten, att sitta och kolla på en växelindikator också känns som överkurs :näsblod

Inget konkret svar på din fråga, mer än att jag tror du vinner mer på att lägga dom pengarna på sulor och soppa.

Jag tror också tyvärr att de flesta eftermarknads växelindikatorerna laggar, de är som sagt inte gjorda "som det är tänkt original" vilket gör att aktuell växel inte syns förren du släpper ut kopplingen. På hojar med inbyggd indikator så visas ju aktuell växel direkt, men de har ju också en växellägesgivare i lådan vilket inte din hoj har.
De populäraste indikatorerna är väl GI-Pro skulle jag tro, jag hade en sådan på min Z750, fungerar bra, men man måste som sagt släppa ut kopplingen före aktuell växel visas.

Back