Tips på bra resmål?

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
Tänkte åka en lite längre sträcka till våren istället för de vanliga 2 timmarna runt sin egen kommun, nån som har några bra tips? Typ en weekend trip neråt europa kanske. Gärna med förslag på vägsträckningar som är kul.

KillerB skrev:
Tänkte åka en lite längre sträcka till våren istället för de vanliga 2 timmarna runt sin egen kommun, nån som har några bra tips? Typ en weekend trip neråt europa kanske. Gärna med förslag på vägsträckningar som är kul.

Har samma planer, men vet inte om jag vågar längre nu när muhammedkarikatyrerna gör folk så galna att man riskerar få tegelstenar på sig då de ser ett nordiskt registreringsnummer :gnissla

blir kanske att åka norden runt istället :rolleyes:

Mandello del´Lario, kanske? :)

-ah skrev:
Mandello del´Lario, kanske? :)
Ja det är mycket vackert rundt lake como, fins nog inget bättre resmål i europa!

En liten tripp jag tänkte åka i sommar är färja över till åland sedan därifrån på småvägar över till finland vidare till helsingfors eller tallin och båten hem. Ska vara fina vägar ute bland alla små öar. Någon som åkt där kanske kan berätta?

nilzz skrev:
En liten tripp jag tänkte åka i sommar är färja över till åland sedan därifrån på småvägar över till finland vidare till helsingfors eller tallin och båten hem. Ska vara fina vägar ute bland alla små öar. Någon som åkt där kanske kan berätta?

Jag har åkt omkring en hel del på Åland med bil under några campingsemestrar, och det finns väldigt många fina ställen, och fina vägar! :tummenupp Fast man kan nog avverka Åland ganska fort om man vill... Men jag tänkte ta nån dagstur dit i sommar, 10-båten från Grisslehamn dit, och 19:30 (tror jag) hem igen, då har man nog fått sin hojdos den dan iaf! :hihi Kostar 90kr tor med Eckerölinjen, och tar 2h tror jag! :tummenupp

Hoztic skrev:
Jag har åkt omkring en hel del på Åland med bil under några campingsemestrar, och det finns väldigt många fina ställen, och fina vägar! :tummenupp Fast man kan nog avverka Åland ganska fort om man vill... Men jag tänkte ta nån dagstur dit i sommar, 10-båten från Grisslehamn dit, och 19:30 (tror jag) hem igen, då har man nog fått sin hojdos den dan iaf! :hihi Kostar 90kr tor med Eckerölinjen, och tar 2h tror jag! :tummenupp
Känns ju helt rätt. Nån som vill hänga på?

NoLimit skrev:
För den oinvigde, vad är det vi pratar om? Har också små planer på att sticka iväg en runda... :)
Lake Como, Italy

Bästa, och iof enda landet, jag åkt till på hoj är Norge. Kanske inte låter så spännande men Norge på sommaren kan vara ett ritkigt paradis för hojåkare. Se till att du har bra väder bara, regnar jävligt ofta där.

Typ hela Norge består av fjäll, dalar och fjordar, detta innebär att det knappt finns några raksträckor alls, utan bara härliga kurvor att lägga ner hojen i. Trodde inte det om Norge, men det är inte likt Sverige för fem öre.

Mahti skrev:
Har samma planer, men vet inte om jag vågar längre nu när muhammedkarikatyrerna gör folk så galna att man riskerar få tegelstenar på sig då de ser ett nordiskt registreringsnummer :gnissla

blir kanske att åka norden runt istället :rolleyes:

Haha...galna muslimer som kastar sten...det skulle se roligt ut men jag tror inte det händer men om det händer så säger du bara :notme Jag är själv "född" muslim men bryr mig inte ett skit om sånt. Några idioter + media som har förstorat upp det hela.

Iallafall så håller jag med Avfartsgatan när det gäller Norge. Åkte dit i juni förra året med tjejen men tyvärr var det med bil. Åkte från Lillehammer som är ca 2 h från Oslo till Bergen. Väldigt vackert och underbara vägar att åka hoj på.
Och det e f-n sant, Norge liknar inte Sverige ett skit...inte när det gäller naturen alltså.
Höll nästan på glömma att nämna. Efter att jag kom hem från den resan bestämde jag och två andra kompisar att vi ska åka till bergen iår. Vi åker nån gång runt 15 juli så vi kanske ses på vägarna där. :yoparty

lycka till

Last edited:
Det är sant, Norge är ju riktigt fint. Har även folk man kan bo hos, men hur är det annars med hotellpriser eller tältövernattningspriser?
har ingen erfarenhet av att åka iväg på mc semester, vilka utgifter ska man tänka på och ungefär hur mycket?

Shawn skrev:
Vi åker nån gång runt 15 juli så vi kanske ses på vägarna där
Det är fotbolls VM då också.. hur påverkar det mc semestern ifall man åker förbi tyskland? (menar inte att man åker till Norge genom Tyskland :tungan)

Norge går bort för mig, trots att jag är uppväxt där.

Vädret är oftast dåligt, kalt och regn och det är svindyrt.
Vägarna och naturen är fina men att vara torr är viktigare för mig.

Det finns betydligt trevligare resmål, varför inte en tur till Nürburgring i de vackra Eifelbergen nära Rhendalen eller ner till Medelhavet!

Tyvärr blir man med sporthoj bunden till asfaltsvägar :(

Resmål

Norge är kanonbra vi har bott i Sogndal och gjort dagsutflykter därifrån utan packning
men hela landet är bra. Men ta dem midre vägarna (midre poliser) det finns många guldvägar.Så nära och så bra

Schweichs
Österrike ungefär som Norge fast bättre och billigare mindre poliser.
Men långt för oss norrlänningar.

Tyskland jag säger bara Eifel och Nordslingan :tummenupp

Holland raksträckor och rondeller rekommenderas inte.

Skottland rätt okej bäst i nordväst "Highlands"

Tjeckien ganska bra hojvägar billig öl och mat på rätt gator.

Italien bra vägar runt PISA men man kan bli frånkörd av en FIAT

Sverige köp en ducatikarta och följ den det ska jag göra + banåkning

Skottland är j-vligt nice och norra England har samma typ av landskap. Ta båten direkt från Göteborg eller Esbjerg (Danmark) till Newcastle :)

Jag ska åke ner till Österrike! Fast jag har ingen att åka med så om det är någon som är sugen så säg till! Tänk er vackra alpvägar och grönskande dalar, stannar till på kvällen på ett "Gasthaus" tar en öl och filosoferar över livet.... :banana

Jag får gåshud när jag tänker på det!

Back