Tips på bra och snygg vardagshoj

Mycket enkelt: du behöver en DR350. Du kanske TROR att du vill ha nåt annat, men kvoten kul-bushoj-lättkörd-gårattparkerapågatan är oslagbar.

De tävlade med den i Paris-Dakar, bara en sån sak. Sen kan du kan köra rakt fram i rondellerna, det gjorde ialla fall jag:)

Helt rätt. En off-road hoj vill alla ha. En del vet kanske inte om det ännu, men det är lovvärt att upplysa dem.
Lite långt från målbilden denna gång, men 10 för försöket.

Tvåtakt går bort tyvärr. Ska ha mig en tvåtaktare nån gång men inte som vardagshoj. ;)

Inte helt rätt:

4081_H.jpg

Fyrtakt.

Mitt förslag: Varadero.
För under 40' får du en insprutad 6-växlad, kring 40' även med ABS.
Upprätt körställning, bra överblick, enkelt underhåll, trevlig maskin och tillräckligt anonym för att få stå ifred på gatan.

Om man tycker att Africa Twin är övervärderad och Transalp för tråkig så är Varaderon helt rätt.

Vill du bara binda halva summan så finns första modellen SD01 kring 20'.
Femväxlad, förgasare och påstått törstig, men fortfarande prisvärd transport.

Alla XL 1000 dras med bilbromsar som nackdel, men det går att bygga bort.

Det hade jag inte ens tänkt på faktiskt. Grejer blir ju faktiskt stulna i storstan.. :) Har inget garage så den kommer att stå utomhus.

Ja, då är något som ser alldeles för sorgligt ut ett bra stöldskydd, och parkera alltid där det finns minst en annan hoj så blir det den andra som blir stulen istället. :hihi
Så fasliigt mycket stjäls det inte egentligen, det är bara väldigt mycket fler hojar i storstan än på landet... Men man blir väldans upprörd när någon snor ens hoj ändå.
En annan fördel med ettgammalt slitet lik som är maskinellt friskt är att helförsäkringen går på en tusenlapp eller två om året, så när den blir stulen får man ofta tillbaka lite pengar eftersom att man lika gärna kunde ha helförsäkringen.

Honda MSX125
- om du skall ha den till att pendla med på vardagarna och skratta med på helgerna.

Alla jag känner som haft en i sthlm har fått den stulen, så de verkar vara poppis att sno tyvärr, annrs är det ju den perfekta stadshojen.
Kawa har ju K125, fast den anske de inte släppt i sverige.

Helt rätt. En off-road hoj vill alla ha. En del vet kanske inte om det ännu, men det är lovvärt att upplysa dem.
Lite långt från målbilden denna gång, men 10 för försöket.

Inte helt rätt:

View attachment 440501

Fyrtakt.

Mitt förslag: Varadero.
För under 40' får du en insprutad 6-växlad, kring 40' även med ABS.
Upprätt körställning, bra överblick, enkelt underhåll, trevlig maskin och tillräckligt anonym för att få stå ifred på gatan.

Om man tycker att Africa Twin är övervärderad och Transalp för tråkig så är Varaderon helt rätt.

Vill du bara binda halva summan så finns första modellen SD01 kring 20'.
Femväxlad, förgasare och påstått törstig, men fortfarande prisvärd transport.

Alla XL 1000 dras med bilbromsar som nackdel, men det går att bygga bort.

Jag har en Sd02 , insprutare - drar typ 0.42 o man e feg med gashanden - rätt ok för det är rätt bra drag i den om man börjar veva med gashanden - fast då drar den p.g.a vikten iväg ordetligt - bra långfärdshoj iaf

Kombibromsystemet är inte nån nackdel för normal körning fast man skall koppla ur det för vinterkörning.

Sd01 - förgasarvarianten skall man undvika , drar betydligt mera om man skall pendla långt och så

Hade du inte skrivit "retro", och om du enbart (bara? eller mestadels?) skulle ha den till pendling så hade jag sagt - köp en halvstor scooter.

Något på minst 250-300 cc och som därmed klarar pendling även på motorväg, och som har vindruta, någorlunda väderskydd samt packutrymme för din laptop och dina regnkläder (vi bor i Sverige, remember... :) )

Jag kör mina trajor på helger och semestrar men jobbpendlar annars på min scooter. Mycket trevligare än att åka buss! :) Förutom när det är frost/snö/iskallt regn, förstås.

Men nu skrev du ju "retro" och kanske skall ha den till mera än bara fram-och-tillbaka? Eller? *)

*) De stora maskinerna på 500-750 cc kan man ha till mycket annat än att bara pendla. Men det är kanske en annan diskussion.

Last edited:
Tvåtakt går bort tyvärr. Ska ha mig en tvåtaktare nån gång men inte som vardagshoj. ;)

Ah, du tänker på RD350n. Jag menar fyrtaktsenduron DR350 från tidigt nittiotal. Fast jag inser nu att ett av dina önskemål var snygg, och då den går fetbort :)

Tack för alla svar och tips! :)

Har kollat youtubeklipp och recensioner det senaste dygnet och jag börjar snöa in mer och mer på en Kawa W650. Vill egentligen ha en W800 men den är för dyr och fin för att ha ståendes på gatan ett par år..
Tycker det verkar som att W650 passar mig perfekt och sen så ser den ju riktigt bra ut dessutom!

Är det någon som har någon input angående en W650? Bra modell?
Ingen ute på blocket för tillfället men vad brukar dom ligga i för pris? Går det att få en för runt 30000?
Är det insprutning på någon årsmodell eller kom det först på W800?

.....Är det någon som har någon input angående en W650? Bra modell?.....
Lite, lite bara. Har kört en kortare tur. Men har flera vänner/bekanta som kör W650/W800 och är glada och nöjda. Verkar vara av sedvanligt japansk kvalitet (=bra).

Snygg, snäll och lättkörd. Trivsam. Ingen fartmaskin med sina 48-50 hästar. Men fin att se på. Du kommer att få uppmärksamhet från äldre herrar som säger något i stil med "fin hoj, är det en BSA?", "har du renoverat den själv?" eller "precis en sån hade jag när jag var ung!".

På minussidan tycker jag att den är något undermotoriserad för min smak. Men det är ju jag det. Och den låter för lite. :) Även du kanske kommer att vilja ha andra avgaspipor? Jag tycker att en twin kan få brôta lite. Ser den ut som en BSA skall den låta (lite) som en BSA.

Googla, fann t ex den här http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/w650/1999/

Last edited:
Kanske svårt att hitta en för 40, men inte omöjligt, men en R1200R är en grymt praktisk vardagshoj, billig försäkring, skit enkel att serva själv och billig att äga om man servar själv. 109hk på sådär 225kg med bra orginal packväskor.

Förgasare.

Här är en way-back annons från 2015

http://www.hojtorget.se/kawasaki/w650/51150
36,000,-

30' borde väl gå att hitta en för när den första vårhysterin lagts sig.

Ja, 30-35 lakan låter rimligt. För något PR sen kollade jag lite på brukshojar åt en vän med nyblivet mc-intresse och just W650 föll honom på läppen. Kollade av och till på blocket och de jag såg låg alla ute för under 40000.

Lite, lite bara. Har kört en kortare tur. Men har flera vänner/bekanta som kör W650/W800 och är glada och nöjda. Verkar vara av sedvanligt japansk kvalitet (=bra).

Snygg, snäll och lättkörd. Trivsam. Ingen fartmaskin med sina 48-50 hästar. Men fin att se på. Du kommer att få uppmärksamhet från äldre herrar som säger något i stil med "fin hoj, är det en BSA?", "har du renoverat den själv?" eller "precis en sån hade jag när jag var ung!".

På minussidan tycker jag att den är något undermotoriserad för min smak. Men det är ju jag det. Och den låter för lite. :) Även du kanske kommer att vilja ha andra avgaspipor? Jag tycker att en twin kan få brôta lite. Ser den ut som en BSA skall den låta (lite) som en BSA.

Googla, fann t ex den här http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/w650/1999/

Jo effekten är väl det enda jag ser som en nackdel egentligen, men som sagt, bara en stadshoj som jag har tänkt glida runt med till vardags. Ska försöka lära mig "glidar" livsstilen. Åka ut en söndag bara för att det är skönt att åka, istället för att leta adrenalinpåslag vilket jag sysslat med tidigare under min hojåkarkarriär. Ska bli så skönt att slippa kränga på mig skinnstället! :)

Kul att du tycker om den och tack för svar! :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti