Tips på bra hörlurar som man kan ha under hjämen ?

Leckan

Ny medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
SuperDuke, 1/2 CBR 1000, 1/4 CB125...
Creative EP-630, överlägsna KASS the plugg, he he :D Fungerar dessutom bra om man kör öppet ACRA system och vill ha lite hörsel kvar när man stannat :rolleyes:
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
smallsocks skrev:
2479143 Det borde dock vara olagligt... :confused:
Hum, varför det? De flesta kör med musik isf hörselproppar och då oftast på längre svängar. Kör jag mer aktivt så hör jag hellre motorn och allt annat som hör till.
Med ditt resonemang borde det vara olagligt med stereo i bilar, eller?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
köp för gudskull inte koss "vanliga" hörlur... passar ju baa elefanter och har så låg högsta volym att sl bussen överröstar den..
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
tåberg skrev:
2271175 kan aldrig tänka mig att det är olagligt.. skulle isf vara det med för högt ljud i bilen.

Det ÄR olagligt med FÖR högt ljud i bilen. Jag har en jobbarkompis som har blivit bötfälld av polisen för att han spelade för högt i bilen, och det var inte för att han störde omgivningarna eller nåt sånt, det var av trafiksäkerhetsskäl.

Till topic: själv så kör jag med med hörlurarna till min SonyEricsson mp3-mobil, det funkar bra och dessutom kan jag svara i telefon om den ringer, sätter fast mikrofonklämman på papegojskärmen i hjälmen. Dom skaver inte och dämpar vindbruset lagom mycket.
 

Dominator-Rocks

Guest
Sparkplugg:tummenupp (basar mycke, men man har ju eq på mp3´n, får ställa ner några band lite)Trycker lite när man kör längre, men det är nog hjälmen som är tajt får samma syndrom när jag har gula earpluggs.

As said before, kosspluggarna stänger ut mycket av vindbruset!

Kör bara med pluggar o musik när jag drar ut på längre oinspirerad körnig!
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
mikekop skrev:
2481086
tåberg skrev:
2271175 kan aldrig tänka mig att det är olagligt.. skulle isf vara det med för högt ljud i bilen.

Det ÄR olagligt med FÖR högt ljud i bilen. Jag har en jobbarkompis som har blivit bötfälld av polisen för att han spelade för högt i bilen, och det var inte för att han störde omgivningarna eller nåt sånt, det var av trafiksäkerhetsskäl.

Till topic: själv så kör jag med med hörlurarna till min SonyEricsson mp3-mobil, det funkar bra och dessutom kan jag svara i telefon om den ringer, sätter fast mikrofonklämman på papegojskärmen i hjälmen. Dom skaver inte och dämpar vindbruset lagom mycket.
Du måste skoja?Hur fan bevisade dom det,blev han tagen på bar gärning hehe:näsblod Men ialf SonyEricssons orginallurar suger,jag köpte ett par bättre Inear lurar Sony MDR-NX1 429:- på Netonnet.Bra skillnad:tummenupp
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag har ett par Koss men dom funkar fan inte med min Arai hjälm, den är för tight när man ska ta på sig den så dom ramlar ur. Testade polarens Sennheiser, dom är mindre än standard hörselpluggen och satt som gjutna. Dämpade klart bättre än mina Koss gör dessutom.
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Slår också ett slag för creative ep-630!
Dom dämpar ordentligt med ljud så man behöver inte ha så satans hög volym.
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Exup skrev:
2481357
mikekop skrev:
2481086
Du måste skoja?Hur fan bevisade dom det,blev han tagen på bar gärning hehe:näsblod Men ialf SonyEricssons orginallurar suger,jag köpte ett par bättre Inear lurar Sony MDR-NX1 429:- på Netonnet.Bra skillnad:tummenupp
Jo, det var väl det han blev, dom körde bakom honom. Bevis har jag ingen aning om, han godtog väl böterna utan att protestera.

Vad gör sony-lurarna bättre mot SonyEricssons HPM-70? http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp4_1_1&zone=pp&lm=pp4_1&pid=10254
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
GeFeldz skrev:
2479593 Hum, varför det? De flesta kör med musik isf hörselproppar och då oftast på längre svängar. Kör jag mer aktivt så hör jag hellre motorn och allt annat som hör till.
Med ditt resonemang borde det vara olagligt med stereo i bilar, eller?

nej med mitt resonemang borde det vara olagligt med musik när man kör mc, var det på något sätt oklart? har inte nämnt något med stereo i bil whiseass

om du provar sätta dig i en bil och lyssnar på musik, och sedan kör mc och har musik så märker du självklart själv skillnaden. pröva det och lycka till
 

Erskines

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1
smallsocks skrev:
2484788 nej med mitt resonemang borde det vara olagligt med musik när man kör mc, var det på något sätt oklart? har inte nämnt något med stereo i bil whiseass

om du provar sätta dig i en bil och lyssnar på musik, och sedan kör mc och har musik så märker du självklart själv skillnaden. pröva det och lycka till


HaHa......Kul kille!

Jag kör med Shure E2c.Dämpar vindbruset bra,låter kanon å sitter bra i örat.
Inget krångel när man ska av å på med krukan.
Priset.....tjaa sådär 600-700 spänn.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
smallsocks skrev:
2484788 nej med mitt resonemang borde det vara olagligt med musik när man kör mc, var det på något sätt oklart? har inte nämnt något med stereo i bil whiseass

om du provar sätta dig i en bil och lyssnar på musik, och sedan kör mc och har musik så märker du självklart själv skillnaden. pröva det och lycka till

Tänk dig såhär. Hur mycket hör du i hjälmen? Ligger jag i motorvägsfart med duccen så hör jag vindbrus och blåsen. Skulle nån tuta skulle inte jag höra det. Med Millen så hörde jag inte ens blåset i motorvägsfart, då var det mest vindbrus fast lite tystare. Fortfarande samma problem dock, skulle nån tuta skulle jag definitivt missa det. Så varför ska det vara olagligt med musik i hjälmen?
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Erskines skrev:
2485637 HaHa......Kul kille!

Jag kör med Shure E2c.Dämpar vindbruset bra,låter kanon å sitter bra i örat.
Inget krångel när man ska av å på med krukan.
Priset.....tjaa sådär 600-700 spänn.


soft billigt och bra

imaster skrev:
2485638 Tänk dig såhär. Hur mycket hör du i hjälmen? Ligger jag i motorvägsfart med duccen så hör jag vindbrus och blåsen. Skulle nån tuta skulle inte jag höra det. Med Millen så hörde jag inte ens blåset i motorvägsfart, då var det mest vindbrus fast lite tystare. Fortfarande samma problem dock, skulle nån tuta skulle jag definitivt missa det. Så varför ska det vara olagligt med musik i hjälmen?

eftersom jag är döv hör jag inget när jag åker, delvis därför jag vill förbjuda hörlurar och musik för jag hör aldrig någoting buhu...
 
Last edited:

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
Horny 600F
Ahh.. men ni som sågar The Plug få tänka på 2 saker.
1. standardkuddarna är jäkligt dåliga och sillikonvarianten som finns som tbh är riktigt underbara. Enkelt att få in i örat och isolerar ändå ypperligt.
2. basen är drar mest pwr, så slipper man pumpa upp EQ:n till 100% så slipper du dels dist och dels så drar enheten mindre kräm, ergo batteriet räcker längre.
Sen vet jag inte hur hjälm-kompatibla dem är...
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
mikekop skrev:
2484767
Exup skrev:
2481357
Jo, det var väl det han blev, dom körde bakom honom. Bevis har jag ingen aning om, han godtog väl böterna utan att protestera.

Vad gör sony-lurarna bättre mot SonyEricssons HPM-70? http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp4_1_1&zone=pp&lm=pp4_1&pid=10254
Att säga att dom suger kanske va en överdrift men ialf,när jag har på "megabass" så slår det igenom på sonysericssons orginallurar,diskant å sånt är givetvis bättre.Samt så är det ett "halsband" till denna,så lurarna inte hakar upp sej överallt.Summera det så här,man kan kräma mer utan att det låter överansträngt.
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=73960&sid=1003262&SpaceCode=SectionRow4Left
 
Last edited:

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
just nu klör jag med lurarna som följde med min w810. dom är klockrena tycker jag, mycket lättare att få till i hjälmen plus att man kan svara telefonen och så vidare utan att ta av sig hjälmen.

helt ok ljud också, minst lika bra som koss the plug. då menar jag vid vanligt lyssnande utan hoj... på hojen spelar det inte så stor roll hur hifi dom är tycker jag, bara man hör sin favvolåt med massa röj så man blir lite taggad :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top