Tips på bra digitalkamera för ca 3000 kr

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tips o råd på bra kamera, som är rekommenderbar !! Vill gärna kunna ha en som klarar av att filma lite bra och lätt! Canon, Nikon, Sony etc, vad ger ni mig för tips?

tack på förhand!

Går i exakt samma tankar. För mig blir det nog Sony DSC-W1. Inte pytteliten, dock 2,5 tumsskärm och video i 640x480 upplösning. Dessa egenskaper begränsar mig lite bland de kameror som finns just nu. Går att få för ca 3500:- med 512 Mb minne och frakt. Strax under 3000:- med endast 32 Mb minne.

Men som sagt, beror helt på om man prioriterar storlek eller bildkvalitet samt t.ex. om du vill ha ett speciellt märke så att du kan använda samma minneskort.

Kan inte tipsa om någon kamera, men kan rekommendera dig att kolla upp vad det är för optik i kameran, stirra dig inte blind på megapixlarna. Ska du inte skriva ut kort stötte än ett A4 behöver du inte mer än 4mp. Anledningen till de stora skyltarna och hur "bra" det är med mer mp är för att det säljer.

Har pratat med riktigt fotofolk och dom säger att 4mp kombinerat med bra optik räcker till bra till en normalanvändare. Och en 2,5" LCD är skönt som fan (testat en sån kamera), men inget måste.

Hoppas du hittar något.

Ps. Kila in på expert och kika på kamerorna, sen går du hem och beställer dom på internet på t.ex. netonnet.se eller siba.se :).

Jag gillar Casio Exilim EX-Z30, det är en bra & smidig kamera! :tummenupp

kolla på www.itbolaget.com de säljer dem billigt med snabb leverans!! :)

sporTlovEr skrev:
Tips o råd på bra kamera, som är rekommenderbar !! Vill gärna kunna ha en som klarar av att filma lite bra och lätt! Canon, Nikon, Sony etc, vad ger ni mig för tips?

tack på förhand!

sporTlovEr skrev:

tack på förhand!

Tackar för tipsen!! Skall iväg i dag o titta, det Lutar åt antigne, SONY DSCW1 eller Canon IXUS 430, SONY dcc-p93, Konica Minolta, Canon Powershot A85(fick bäst i test i görteborgsposten 21 ok 04)

Tack ialla fall, meddelar senare vad det blev, kanske med något färskt uppladdat kort av hojen, ev med ljudfil till :tummenupp

sporTlovEr skrev:
TCanon Powershot A85(fick bäst i test i görteborgsposten 21 ok 04)

Jag hade nog valt Canon även om den kan vara lite "stor". Jag hade förut en Powershot a40 och trots sina ringa 2megapixel gav den grymt bra bilder. De kompisar som har olika Canon digitalkameror får även de oerhört fina bilder. Bra färger, inget brus.

Sedan min blev stulen köpte jag och tjejen en Pentax Optio S40, Liten, oerhört smidig men bilderna är gryniga och inte hälften så fina som från min gamla canon även om de nu är mer högupplösta.

Har just nu en Canon Ixus 40 som jag är jäkligt nöjd med. Bra bilder och bra video. Hade en Pentax Optio S innan. Var ganska nöjd med den också. Ända tills man jämförde med andra nyare kameror.

Framförallt är det snabbheten som är MYCKET bättre på min nya. Startar snabbare, ställer in skärpan snabbare, tar bilden snabbare och man kan ta nästa bild snabbare :tummenupp

Bildkvaliteten ser inte jag någon större skillnad på. Har dock inte hunnit testa min nya i alla ljusförhållande än. Pentaxen krävde ganska mycket ljus för att inte få suddiga/korniga bilder.

Men ut i butiker o testa och sen hem på nätet och leta lägsta priset. Internet är bra till mycket men man vill klämma på sakerna innan man köper. Då är butiker bra :banana

sporTlovEr skrev:

tack på förhand!

Det blev en sådan här nu! Slutsåld, men bokad,kommer ibörjan av nästa vecka, dessutom reducerat pris med ca 300 kr till 2696 kr, så jag köpte extraminne på 256 mb istället :tummenupp

CANON Digitalkamera PowerShot A85

sporTlovEr skrev:
Det blev en sådan här nu! Slutsåld, men bokad,kommer ibörjan av nästa vecka, dessutom reducerat pris med ca 300 kr till 2696 kr, så jag köpte extraminne på 256 mb istället :tummenupp

CANON Digitalkamera PowerShot A85

Bra val om du mer är ute efter bra bilder än att kameran är smidig att ha med sig. A85 är jävligt tung och stor och omöjlig att ha som "spontankamera" som alltid finns i fickan. Men den tar superbra bilder och har grym kvalitet :)

Håller med om att Canon tar bra bilder.
Köpte en Canon Power Shot SD110 för några månader sen och är helnöjd.
Passar i fickan och var inte onödigt dyr.

Pris ca 2600 inkl 256Mb minne.

Lugn skrev:
Håller med om att Canon tar bra bilder.
Köpte en Canon Power Shot SD110 för några månader sen och är helnöjd.
Passar i fickan och var inte onödigt dyr.

Pris ca 2600 inkl 256Mb minne.

Hur länge kan du filma med din kamera med det minnet? Enligt säljaren så går oerhört mycket minne åt vid filmning, men den klarar ca 3 minuter med orgialminnet på 32, men den skulle bara klara ca 6 minuter med 256mb, stämmer dett??

sporTlovEr skrev:
Tackar för tipsen!! Skall iväg i dag o titta, det Lutar åt antigne, SONY DSCW1 eller Canon IXUS 430, SONY dcc-p93, Konica Minolta, Canon Powershot A85(fick bäst i test i görteborgsposten 21 ok 04)

Tack ialla fall, meddelar senare vad det blev, kanske med något färskt uppladdat kort av hojen, ev med ljudfil till :tummenupp

visar ett par kort här då med KAmeran.

Bifogat

• Fzr 13 Januari (WinCE).jpg
    Fzr 13 Januari (WinCE).jpg
    11.6 KB · Visningar: 39
  • min hoj (WinCE).jpg
    min hoj (WinCE).jpg
    10.4 KB · Visningar: 36
Canon verkar vara king på marknaden men är lite dyr, jag försökte få tag på en Konica minolta 500 men hittade ingen, den ger bra bilder och är samma apparat som Konicas bästa kamera innan sammanslagningen, G530 är en minolta produkt och har sämre prylar än G600 som är utvecklad av konica och den hittar man på b.l.a cyberfoto för 2800:- jag har den och är nöjd hittills.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti