Tips på bra allround/touring-hoj

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Krav: twin-motor, upprätt körställning, lite längre fjädringsväg, bra bromsar och fjädring som tål lite "aktiv" körning.

KTM 950
Ducati Multistrada
Honda Africa Twin
Honda Transalp
Suzuki DL1000
Suzuki DL650
Yamaha TDM850/900
Yamaha XTZ750

Har jag missat någon? Kom med tips, för/nackdelar....
 
Last edited:
Du har väl fått med alla "gubbhojar" som även jag går och drömmer om :)

Jag tror att det absolut roligaste valet är Multistradan. Jag har bara hört gott om den, men tyvärr inte fått tillfälle att provköra en ännu. Kanske är lika bra, då den ligger en bit över vad min ekonomi klarar eftersom den är så pass ny.

TDM:en är väldigt trevlig, och har ett utmärkt effektregister (som kanske slutar lite väl tidigt) men fjädringsegenskaperna är inte de bästa, Ducatin är säkert många gånger bättre. Den är inte en särskilt bra grushoj heller, men du har ju listat en hel del mycket mer grusanpassade hojar också.

LC8:an vet jag inte om den klarar sig undan klass 7. Den verkar ligga rätt farligt till. Jag har aldrig provkört någon, men jag har fått intrycket att den är minst allround och touringvänlig av de hojar du listat.

Africa Twin är en riktig kanonhoj! Jag tippar att den ligger bättre till än TDM:en för dina intressen. Trots att TDM:en kan förefalla som mer sportig så skulle jag vilja påstå att den och AT:n är rätt likvärdiga på kurvig väg. Det är visserligen aningen skillnad på körställning, och jag känner mig mer hemma på AT:n vilket kanske färgar intrycket. Dessutom kör ju många rätt hårt på grusvägar med AT, ingenting jag provat på, men det talar för att den fungerar finfint där också (vilket den verkligen borde).

Transalpen är ju budgetvarianten i din lista. Den är ungefär allt vad AT:n är fast lite mindre. Just den mindre storleken kan ju vara rätt skönt ibland, då AT:n kan verka brutalt stor (fast den varken känns eller beter sig som det). En riktigt bra hoj, men kanske ändå "för lite" om man jämför med de andra. Och du som antagligen är van vid rätt mycket effekt; folk som kör sporthoj brukar redan tycka att AT:n är trött, undrar vad man då tycker om en Transalp... mest "basic" på din lista är den iaf.

DL-modellerna har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men de verkar vara trevliga hojar de med.

Om du missat någon förresten - Varaderon kanske? Jag tycker den verkar alldeles för klumpig (tyckte jag iofs om AT först också), men vem vet?

Så, rätt basic fakta, det kanske inte hjälpte något, men gruppen hojar ligger mig kärt om hjärtat så jag var tvungen att skriva av mig. Jag har tyvärr aldrig ägt någon av ovanstående hojar, så jag vet inte hur de känns efter lång tid, men TDM, AT och Transalp är väldigt driftsäkra enligt vad jag hört av diverse ägare.
 
Wow, vilket intresse! Swedie du får kanske ta bort tråden innan servern hänger sig. :hihi

Ingen annan som är svag för "gubbhojar"? Jag gillar grusvägstouring så det lutar åt en Africa Twin. Yamma har ju XTZ750 Super Tenere som verkar rätt billiga i inköp men den är väl sämre än AT´n, eller?
 
K-Micke skrev:
Wow, vilket intresse! Swedie du får kanske ta bort tråden innan servern hänger sig. :hihi

Nu är du sådär konstig igen, du skulle ju inte använda Ironi :va
 
"Sporthoj.com" kan vara en ledtråd. Hojarna du nämner är inget som kittlar precis. Men håll ut och hav hopp, snart kommer en gammal gubbe och hjälper dig.
 
GSXR1100R skrev:
Nu är du sådär konstig igen, du skulle ju inte använda Ironi :va

Erkänn att du också sneglar i smyg på en gubbhoj. :hihi


KTM 950 är förstås lite av en drömhoj i den här kategorin, men tyvärr lite väl dyr, och så undrar man vart försäkringen hamnar. Med det vikt/effekt-förhållandet borde den hamna i 7-an.


Mattias: En KTM950, kittlar det inte alls?
 
K-Micke skrev:
Krav: twin-motor, upprätt körställning, lite längre fjädringsväg, bra bromsar och fjädring som tål lite "aktiv" körning.

KTM 950
Ducati Multistrada
Honda Africa Twin
Honda Transalp
Suzuki DL1000
Suzuki DL650
Yamaha TDM850/900

Har jag missat någon? Kom med tips, för/nackdelar....

DU Har missat TRX:N å det är den bästa allruond hojen någonsin... :banana
 
K-Micke skrev:
Erkänn att du också sneglar i smyg på en gubbhoj. :hihi


KTM 950 är förstås lite av en drömhoj i den här kategorin, men tyvärr lite väl dyr, och så undrar man vart försäkringen hamnar. Med det vikt/effekt-förhållandet borde den hamna i 7-an.

Ja om man kallar en RSV-R Mille för gubbhoj så stämmer det bra :D
 
K-Micke skrev:
Krav: twin-motor, upprätt körställning, lite längre fjädringsväg, bra bromsar och fjädring som tål lite "aktiv" körning.

..snip..

Har jag missat någon? Kom med tips, för/nackdelar....

Kawa KLE 500 kanske kan vara något?

S-T sämre än A-T på vad? Grus, hållfasthet, asfalt?
 
Ghost skrev:
Kawa KLE 500 kanske kan vara något?

S-T sämre än A-T på vad? Grus, hållfasthet, asfalt?

Sämre på grus tänkte jag nog mest på. Sämre fjädring? Fast ST har väl lite bättre drag i motorn än AT.
 
K-Micke skrev:
Sämre på grus tänkte jag nog mest på. Sämre fjädring? Fast ST har väl lite bättre drag i motorn än AT.

Nu har jag iofs inte provat AT på grus men jag tror att den är bättre på grus, bättre balanserat chassi, ST är framtung som få.
Motorn rokkar dock ordentligt för att sitta på en offe, övervarvning är inget större problem att ordna... :rolleyes: :näsblod
Fjädringen på ST håller amerikakomfort på E4an..
 
Cagiva Elefant 900 ... så får du lite Ducceljud som bonus :tummenupp
Kostar ju inte så stora pengar å den lär ju inte direkt vantrivas på grus ;)
Nackdelen e väl att de har några år på nacken i dagsläget.

Finns väl nån efterföljare som e mer touringaktig oxå, Grand ... !? med Ducce spisen. Navigator med Suckamotor säljs väl nu om det går å gå tag i en.

Aprilia CapoNord, finns i 2 versioner beroende på hur äventyrig den skall vara :)
 
Last edited:
kiko skrev:
Finns väl nån efterföljare som e mer touringaktig oxå, Grand ... !? med Ducce spisen. Navigator med Suckamotor säljs väl nu om det går å gå tag i en.

Aprilia CapoNord, finns i 2 versioner beroende på hur äventyrig den skall vara :)

Grand Canyon. Jo dom är rätt feta men det blir väl import i så fall.

duc92.jpg
 
K-Micke skrev:
Krav: twin-motor, upprätt körställning, lite längre fjädringsväg, bra bromsar och fjädring som tål lite "aktiv" körning.

KTM 950
Ducati Multistrada
Honda Africa Twin
Honda Transalp
Suzuki DL1000
Suzuki DL650
Yamaha TDM850/900
Yamaha XTZ750

Har jag missat någon? Kom med tips, för/nackdelar....
---------------------------------------------------------------
KTM 950 = Grym motor och fjädring, sämre på komfort
Ducati Multistrada = Ehh...asfaltshoj
Honda Africa Twin = Säkert kort, finns spaltmeter sida upp å sida ner med info om denna hoj. Enda egentliga minus är klen motor som standard.
Honda Transalp = Ehh...asfaltshoj med offroadutseende
Suzuki DL 1000 = Ehh...asfaltshoj
Suzuki DL 650 = Ehh...asfaltshoj
Yamaha TDM 850/900 = Ehh...asfaltshoj
Yamaha XTZ 750 = Roligare motor än chassi...

Ehh...aslfaltshoj = Fjädringen anpassad för asfaltsväg

Kommer man från sporthojsvärlden så skulle jag rekommendera KTM 950. Den är dock inte helt bekväm om man tänkt sig längre sträckor.
 
Jag skulle satsa antingen på KTM eller på AT'n av ovan nämda anledningar.


  • KTM.. Ojoj. Kolla bara på den. Kärlek. :)
  • AT'n har älskats av många LÄNGE. En hoj som itne genomgått några märkvärdiga förändringar sedan -96 kan inte vara dålig, eller? :D
  • TDM. Bekväm som fan, trevligt motor men ack så trist.
  • Transalp. Köp inte. Klen och allmänt tråkig hoj.
 
Last edited:
Plåtniklas skrev:
En hoj som itne genomgått några märkvärdiga förändringar sedan -96 kan inte vara dålig, eller? :D

Du gillar H-D oxå va, knappt några förändringar på 100år... :7peta


:D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top