Du har väl fått med alla "gubbhojar" som även jag går och drömmer om
Jag tror att det absolut roligaste valet är Multistradan. Jag har bara hört gott om den, men tyvärr inte fått tillfälle att provköra en ännu. Kanske är lika bra, då den ligger en bit över vad min ekonomi klarar eftersom den är så pass ny.
TDM:en är väldigt trevlig, och har ett utmärkt effektregister (som kanske slutar lite väl tidigt) men fjädringsegenskaperna är inte de bästa, Ducatin är säkert många gånger bättre. Den är inte en särskilt bra grushoj heller, men du har ju listat en hel del mycket mer grusanpassade hojar också.
LC8:an vet jag inte om den klarar sig undan klass 7. Den verkar ligga rätt farligt till. Jag har aldrig provkört någon, men jag har fått intrycket att den är minst allround och touringvänlig av de hojar du listat.
Africa Twin är en riktig kanonhoj! Jag tippar att den ligger bättre till än TDM:en för dina intressen. Trots att TDM:en kan förefalla som mer sportig så skulle jag vilja påstå att den och AT:n är rätt likvärdiga på kurvig väg. Det är visserligen aningen skillnad på körställning, och jag känner mig mer hemma på AT:n vilket kanske färgar intrycket. Dessutom kör ju många rätt hårt på grusvägar med AT, ingenting jag provat på, men det talar för att den fungerar finfint där också (vilket den verkligen borde).
Transalpen är ju budgetvarianten i din lista. Den är ungefär allt vad AT:n är fast lite mindre. Just den mindre storleken kan ju vara rätt skönt ibland, då AT:n kan verka brutalt stor (fast den varken känns eller beter sig som det). En riktigt bra hoj, men kanske ändå "för lite" om man jämför med de andra. Och du som antagligen är van vid rätt mycket effekt; folk som kör sporthoj brukar redan tycka att AT:n är trött, undrar vad man då tycker om en Transalp... mest "basic" på din lista är den iaf.
DL-modellerna har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men de verkar vara trevliga hojar de med.
Om du missat någon förresten - Varaderon kanske? Jag tycker den verkar alldeles för klumpig (tyckte jag iofs om AT först också), men vem vet?
Så, rätt basic fakta, det kanske inte hjälpte något, men gruppen hojar ligger mig kärt om hjärtat så jag var tvungen att skriva av mig. Jag har tyvärr aldrig ägt någon av ovanstående hojar, så jag vet inte hur de känns efter lång tid, men TDM, AT och Transalp är väldigt driftsäkra enligt vad jag hört av diverse ägare.