Tips på bra 600a/750 mellan 2004-2008 (endast sporthojar)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Min kompis har precis sålt sin A2 hoj och skall börja köra storhoj.
Han vill ha 600-750 någonting, endast sporthojar.
Han har provkört min GSX-R 750 K8, den gillade han, men dom pengarna har han inte.
Vilka andra bra sporthojar borde han kunna ha?
vi har kollat på:
GSX-R 600 K6 samt K3, han satt bra på båda men K3 är för gammalt för vad han vill ha, K6an var nästan precis som min K8a, han gillar den skarpt men pga pris kan han tänka sig andra märken.
CBR 600 F samt FS (2001or) han satt bra, men påtok för gammalt enl han.

Intresserad av: 2004-2008
Kawasaki 600 eller 636, ej provsuttit, någon som har ideer om sittställning?
R6 (har hört den är väldigt obekväm, han kommer köra 90% i stadstrafik just nu)
CBR 600 R (rr?) med ljuddämparen i tailen (vet ej årsmodel när den kom) men hur är den i sittställning?
Vad säger ni där ute om dessa hojar?
För övrigt är han typ 195cm och väger kanske 90-100kg

gärna förslag på andra sporthojar
 
Det är bara ut och provsitta och provköra.
Tänk på att en radfyra 600cc är ruggit slö på lägre varv. Dvs du måste varva den hela tiden för att ha effekt medför mycket växlingar för att ligga rätt i registret.
Ska han gå på en 600 så kan jag rekommendera en Triumph Daytona 675. Skön sittställning? Smaken äör som baken. Jag gillar den och kör främst landsväg. Men ja extrem körställning är det. Stark rygg och mage rekommenderas för att avlasta handlederna.

Som sagt ut och provkör. Enda sättet för honom att avgöra vilken hoj just han vill ha.
 
Det låter som om valet står mellan en äldre och bättre - eller nyare och sämre hoj. Har han några argument gällande varför en K3 skulle vara "för gammal", eller gillar han bara saker som blänker?
 
Det låter som om valet står mellan en äldre och bättre - eller nyare och sämre hoj. Har han några argument gällande varför en K3 skulle vara "för gammal", eller gillar han bara saker som blänker?

han gillade inte utseendet på K3, K4 o frammåt är de som gäller för hans tycke. ja skulle vilja pracka på honom en K4-K5 750 men han e skeptisk, men han gillade verkligen o köra min 750 K8 så 750 kanske är en bra storlek för honom, men jag måste få honom att köra en 600a så han får känna på skillnaden i effekt och hur dom levererar.
För min del är 750 ett självklart val, den är den perfekta hojen för mig (känns de som, bra drag, bra kraft, men inte överdrivet)

Frågan är. grabben har kört ca 100mil hoj. är 750 för mycket? jag vill ju inte han skall skada sig
 
Om han vill ha en 750 så ska han ju ha det :tummenupp. Det är inte hojen som kommer skada honom. Det är han som väljer hur mycket han ska gasa
 
han gillade inte utseendet på K3, K4 o frammåt är de som gäller för hans tycke. ja skulle vilja pracka på honom en K4-K5 750 men han e skeptisk, men han gillade verkligen o köra min 750 K8 så 750 kanske är en bra storlek för honom, men jag måste få honom att köra en 600a så han får känna på skillnaden i effekt och hur dom levererar.
För min del är 750 ett självklart val, den är den perfekta hojen för mig (känns de som, bra drag, bra kraft, men inte överdrivet)

Frågan är. grabben har kört ca 100mil hoj. är 750 för mycket? jag vill ju inte han skall skada sig

Vad har han för prisidé?

Och det går utmärkt att köra ihjäl sig på en 125:a med om man kör illa. Det är väl bara att de värsta puckona dras till sporthojar som gör statistiken så hemsk för dem. Tycker du han uppvisar moget beteende på hoj så är det inget problem. Plus att skillnaden i köra-ihjäl-sig-direkt på en 600 och en 750 är försumbar.
 
Han får väl köpa de han har råd med..

"Hej min kompis vill köpa en Ferrari! Den skall kosta Max 200 000 och en 355 är för gammal.. Helst en enzo men den är för dyr"

Så som jag har fattat det har ni försäkringspriser som är gratis. Så köp det han har råd med. Känns som att dämpare/bromsar/effekt är prio 10 för din vän och utseende prio 1?
 
Antar att det rör sig om din polare som du körde med på en film du la upp här. Den snubben kan ju inte köra för 5 öre i så fall, och han verkar ju ha en enorm förkärlek för att bomba på rakorna. Och när det sedan svänger kommer han köra av vägen eftersom han inte hinner bromsa fort nog pga ovana och att han inte kan ta en kurva överhuvudtaget. I val om hoj tänker jag att köregenskaper som kurvtagningsförmåga och chassiutformning är av väldigt liten betydelse, eftersom han inte kommer ta några kurvor (i alla fall inte inom en nära framtid). Och effektmässigt tänker jag att så effektsvag som möjligt är passande för bäst damage control den dag han far av vägen. Så han kan helt enkelt ta den han tycker är snyggast, och du kan lite snyggt försöka styra honom in mot en 600.
 
En hel del bortklippt...
Frågan är. grabben har kört ca 100mil hoj. är 750 för mycket? jag vill ju inte han skall skada sig

Har han någons sorts intermittent eller på annat sätt störd koppling mellan hjärna och högerhand?:va
Som om skillnaden mellan en 600 eller 750 skulle spela någon avgörande betydelse för hans livs eventuella utsläckande.

Hur enkelt som helst att ställa till det även på 125:a. :fakta

Låter ju som en variant på SH:s alla tiders favorit: Då kör man ju ihjäl sig direckt!:va
Om du är så orolig så kanske du skulle försöka få in honom på entomologi med en specialisering på lepidoptera, i stället? :rolleyes:
 
Fan gubbar, lite arrogans livar verkligen upp såna här trådar.

Har vi riktigt jävla tur så slutar folk ställa frågor överhuvud taget, sen slipper vi alla idioter och kan vara ensamma med oss själva som är så förbannat trevliga och smarta :arsele:arsele:arsele
 
R6 03-04 eller helst den kraftigt uppdaterade 05an, är en riktigt skön touringmaskin som man orkar åka långt på men har det där lilla extra när det ska till att svänga, 06 och framåt är mer race så de är inte lika behagliga att åka annat än "fort utav helvete" på. Om man nu kan kalla en sportis skön att åka på.....

CBR innan 07 är med trevliga maskiner som inte gör bort sig när det ska svängas men ändå inte är rena racehojar utan man kan ta en lugn svängom utan att tröttna, 07 och nyare är lite mer race men funkar fortfarande för gatåka utan att bomba, inte lika extrema som nya r6 men är ju även en uppdatering av pengar. .

De övriga har jag inte testat så vet ej, daytonan känns mer som en r6 när man sitter på den då så kanske lite för mycket race i den med.

Sen ser ju allt som inte är nytt gammalt ut, "new is Always better!" ;)
Bara leta upp det man har råd med och samtidigt orkar stå ut med.
 
Antar att det rör sig om din polare som du körde med på en film du la upp här. Den snubben kan ju inte köra för 5 öre i så fall, och han verkar ju ha en enorm förkärlek för att bomba på rakorna. Och när det sedan svänger kommer han köra av vägen eftersom han inte hinner bromsa fort nog pga ovana och att han inte kan ta en kurva överhuvudtaget. I val om hoj tänker jag att köregenskaper som kurvtagningsförmåga och chassiutformning är av väldigt liten betydelse, eftersom han inte kommer ta några kurvor (i alla fall inte inom en nära framtid). Och effektmässigt tänker jag att så effektsvag som möjligt är passande för bäst damage control den dag han far av vägen. Så han kan helt enkelt ta den han tycker är snyggast, och du kan lite snyggt försöka styra honom in mot en 600.

det är precis han…
nåväl, körde precis min FZ6N (är i sverige på "påsk lov"), satan va svag den känns jämfört med min 750. tänka sig att jag var rädd för min FZ6 i början för 3 säsonger sedan, shit va utveckligen har gått fort (och snett??? beror väl på hur man ser på de hela), drog upp den till 140 nyss ute på vägen där jag bor, tog en evighet trots att jag körde 2an från 70-140 fullt ös.

Antar dock att en 600 RR hoj av något slag är betydligt rappare än min 200kg 98hk fz6a
han körde ju 650 på 220kg innan med 35kw så antar en 600a kommer kännas riktigt rappt för honom, de enda är väl effekten i bottenregistret, men hur mycket gör det när man har såpas lätt hoj?

R6 or samt CBR 600… massa fin info

Ja okej, jag provsatt en cbr 2010 förra året, tyckte den var riktigt extrem, men R6 innan 06 visste jag inte var såpass bra, kanske kan vara värt för honom o kolla på.
Huvudsaken för mig som hjälper honom är att jag vill att han skall hitta en hoj som han kommer trivas med och inte göra bort sig på, vill ju honom inget ont, supersport kanske är fel hoj egentligen, men om han ändå vill ha en så vill ja se till att de blir så bra för hans erfarenhet som möjligt, gärna något som man kan utvecklas på ett bra sätt på och som passar gat och stadskörning så mycket som möjligt (inte kanske ideellt för sporthojar men jag tycker min gixxer gör sig riktigt bra i rusningstrafiken, eller är det bara jag som är Ung och "dum", är 175 lång)
 
Last edited:
Kan CBR600F4i (CBR600FS) vara något? Tillverkades fram till 2006, är modellen som kom före CBR600RR. Något mindre race och lite större, men fortfarande tveklöst en sporthoj. Enligt de som stuntar ska den vara slitstark och tålig.

Det finns en pågående diskussion om just 600 i stuntforumet, kanske kan få något vettigt tips där, även om den inte ska användas till stunt?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?274862-K%F6pa-600-vilken-b%F6r-jag-v%E4lja!&p=6146495

Jag är väldigt glad i min och ljudet går inte av för hackor.
https://www.youtube.com/watch?v=qchmO_aUf5w
 
Last edited:
Kan CBR600F4i (CBR600FS) vara något? Tillverkades fram till 2006, är modellen som kom före CBR600RR. Något mindre race och lite större, men fortfarande tveklöst en sporthoj. Enligt de som stuntar ska den vara slitstark och tålig.

Det finns en pågående diskussion om just 600 i stuntforumet, kanske kan få något vettigt tips där, även om den inte ska användas till stunt?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?274862-K%F6pa-600-vilken-b%F6r-jag-v%E4lja!&p=6146495

Jag är väldigt glad i min och ljudet går inte av för hackor.
https://www.youtube.com/watch?v=qchmO_aUf5w

Det är fan mig den perfekta instegshojen i sporthojsvärlden enligt mig. Men den var ju för gammal? :va Svin bra hoj att åka riktigt fort på.. Nu är de även billiga.. Jag tycker att de är riktigt snygga med! Men visst han är lång jag är 190 och hade den som första hoj. Funkade perfekt för mig.
 
Nya hojar är ju så otroligt fula, så förstår inte varför han ska ha så ny hoj om han ändå inte behöver den extra effekten...?

Den sista snygga kawan (zx10r -05) har mer effekt än de flesta behöver. Dessutom blir det mer ören över till korv och läsk, den absolut största kostnaden med att åka hoj.
 
R6 03-04 eller helst den kraftigt uppdaterade 05an, är en riktigt skön touringmaskin som man orkar åka långt på men har det där lilla extra när det ska till att svänga, 06 och framåt är mer race så de är inte lika behagliga att åka annat än "fort utav helvete" på. Om man nu kan kalla en sportis skön att åka på.....

Kunde inte ha skrivit det bättre själv! :tummenupp
 
Det är fan mig den perfekta instegshojen i sporthojsvärlden enligt mig. Men den var ju för gammal? :va Svin bra hoj att åka riktigt fort på.. Nu är de även billiga.. Jag tycker att de är riktigt snygga med! Men visst han är lång jag är 190 och hade den som första hoj. Funkade perfekt för mig.

Aa, skall se om han kan tänka sig F versionen, ja tycker oxå den vore bäst för honom, men han ratade den förut pågrund av sadeln, finns fina 2006or här i polen inom hans budget dessutom, men de e svårt o övertyga någon som är så insnöad på supersport stuket =/
 
Aa, skall se om han kan tänka sig F versionen, ja tycker oxå den vore bäst för honom, men han ratade den förut pågrund av sadeln, finns fina 2006or här i polen inom hans budget dessutom, men de e svårt o övertyga någon som är så insnöad på supersport stuket =/

Inte en 600 F utan 600 F-Sport som den heter med delad sadel! Kolla mitt garage annars.. 600f ser ut som en Cbr från 85... 2003 kom cbr 600RR och då fanns inte 600FS längre.

Men han har ju inte råd med en NY SVINDYR HOJ?! Kan han inte köpa en som han tycker är kul att köra och lära sig köra. Sen när han har sparat ihop kan han köpa vad han vill? Så hade iaf ja gjort och har gjort.. Jag tycker fortfarande att det är idiotiskt att sätta sig på en 150hk 750 eller 1000. Ge han några mil i sadeln på Cbr 600 så drar ni en bandag, kör han inte ifrån dig då skall han sluta köra hoj. (Jag själv hade varit snabbare med den än min 1000 på bana). CBR600 innan 2002 är ju kända för att vara lättkörda!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top