Tips på boende i Barcelona?

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Halloj där!

Funderar på att dra ned till Barcelona nästa helg. Någon här som har lite tips om staden, boende, festande, sevärdigheter osv?

Alla tips mottages tacksamt.

Åsa :hej

Den aldrig färdigbyggda kyrkan "La Grada Familia" är troligen mest kända "sevärdheten".

Kostar 8 Euro att gå in, och då får man titta på byggnadsställningar inomhus, plus ett museum i källaren (kul om man gillar olika modeller av kyrkor). Lite mer valuta för pengarna får man, om man pröjsar ytterligare 2 Euro för att åka upp i tornet. Det kan dock vara väldigt lång kö. (Den spänstige kan välja att gå i trappor istället.)

Dessutom måste man givetvis gå en rundvandring på Nou Camp. F.C. Barcelonas gigantiska arena, där man bl a kan ta kort på sig själv tillsammans med Henke Larsson. :Bugar (Rundvandring kostar 10 Euro, men är mer än prisvärt om man gillar fotboll. Pooserfoto bredvid "spelar-replica" kostar ytteligare 10 Euro.)

Ramblan känner du säkert till. En lång allé/gågata där folk klätt ut sig (oerhört ambitiöst) till kända och okända figurer. Vill man posera bredvid dem ska man "betala i hatten" annars kan de bli mycket upprörda. Gatan är även känd som en av världens mest "ficktjuvstäta". Håll i plånboken! :)

Shopping bedrivs t ex i ett jättestort varuhus på sju våningar (som jag tyvärr glömt vad det heter).

Edit. Pristillägg

Last edited:
Åsa #96 skrev:
Halloj där!

Funderar på att dra ned till Barcelona nästa helg. Någon här som har lite tips om staden, boende, festande, sevärdigheter osv?

Alla tips mottages tacksamt.

Åsa :hej

Kolla denna.. det e fyra stjärnor... ligger vid beachen... o sen e det billigt... ganska iaf..

http://www.pereivhotel.com/

Ska själv bo där i 5 dagar i aug när jag o en polare ska till Barca o kolla på Barcelona vs Juventus!.. :fyllisar :rock

Flagga skrev:
Den aldrig färdigbyggda kyrkan "La Grada Familia" är troligen mest kända "sevärdheten".

Shopping bedrivs t ex i ett jättestort varuhus på sju våningar (som jag tyvärr glömt vad det heter).

Edit. Pristillägg

La Sagrada Familia heter den (den heliga familjen). Ritad av Antoni Gaudí. Han har gjort massa andra häftiga byggnader, finns att beundra runt om i Barcelona, bl.a. en park.

Varuhuset som Flagga tänker på är förmodligen El Corte Inglés, rekommenderas. De brukar ha fin delikatessavdelning om man vill ha med sig lite spanska specialitéter hem (t.ex. iberico-skinka, turrón eller sherry).

Tack för alla tipsen. :tummenupp

Någon som har någon aning om någon bra affär för inköp att racing prylar, typ stövlar, handskar osv?

Och det där med party, coola barer å så låter som det är lite fattigt i Barcelona, eller har jag missuppfattat det helt. :confused: Era tips, som jag tackar å bugar för :Bugar , innefattar ju lite mera kulturella tips. :va

Jag bodde på en bakgata till La Rambla, billigt och ganska fint Hotell. Minns inte namnet dock.
Personligen så tycker jag du kan hoppa över den där kyrkan det snackas om. Den ser imponerande ut på håll, men efter att ha gått runt i den osv så känns det som enda anledningen till att den byggdes var att tjäna pengar på turister, ingen känsla i detaljerna utan det verkar ha suttit en nisse och ritat saker som han tror imponerar på turisterna.
La Rambla, Nou Camp och shoppa kläder är vad man gör i Barcelona tycker jag. Mycket snygga annorlunda kläder där.
Jag såg 2 sporthojar totalt under veckan jag var där, och de var turister. Tror inte det finns särskilt bra racebutiker.
Det är bra party där, alla dagar i veckan. Jag utgick från La rambla varje gång och hade inga problem att hitta bra partyn.
Man äter middag där mellan 23-24 (Det är ju siesta på dagen)

Åsa #96 skrev:
...

Någon som har någon aning om någon bra affär för inköp att racing prylar, typ stövlar, handskar osv?

...

Andorra. Du är nästan där, går ganska fort. Otroligt vacker väg upp och riktigt snorlåga priser. Bra mycket billigare än spanien. Åk dit! Det är det värt.

Sen vad gäller uteliv så beror det lite på vad man vågar. Har man en inföding med sig så finns det riktigt mycket kul i gamla stan efter mörkrets inbrott, men vet man inte vad man sysslar med finns det även en hel del lite mer otrevliga element. Det är inga problem att bli rånad i dagsljus 20 m från ramblas...

Nu är det kanske inte aktuellt för dig, men raggar man (på kvinnor dårå...) i Barcelona så gäller det att titta efter adamsäpplen. Har hon ett sådant så blir det väl plötsligt mer en fråga om hur nyfiken du är...

Gaudihusen, och parken är som sagt värt ett besök. Annars handlar det väl mest om att hänga, som kidsen säger, och bara finnas till.

Det är svinlätt att gå vilse, alla gator/gathörn i den nya delen ser EXAKT likadana ut.

Och sa jag att du måste åka till andorra för att handla mc-pryttlar?

Coola Ola skrev:
La Sagrada Familia heter den (den heliga familjen). Ritad av Antoni Gaudí. Han har gjort massa andra häftiga byggnader, finns att beundra runt om i Barcelona, bl.a. en park.

Varuhuset som Flagga tänker på är förmodligen El Corte Inglés, rekommenderas. De brukar ha fin delikatessavdelning om man vill ha med sig lite spanska specialitéter hem (t.ex. iberico-skinka, turrón eller sherry).

Du har ohyggligt rätt - i båda fallen. :tummenupp

Borde kanske kollat min guidebok...innan jag hävde ur mig en massa tips. :rodnar

Bifogat

• Sagrada.jpg
    Sagrada.jpg
    48.9 KB · Visningar: 31
Coola Ola skrev:
...

Nu skall inte jag vara sådan, men är inte det lite som... tja, typ Åhlens eller nåt? IMHO så finns det roligare affärer än den där...

t-rex skrev:
Nu skall inte jag vara sådan, men är inte det lite som... tja, typ Åhlens eller nåt? IMHO så finns det roligare affärer än den där...

Mer som NK än Åhlens i så fall...och du får tänka på att det är en tjej som frågar. :7peta (Även om jag också tycker att en affär som säljer allt från Burberry-badbyxor till musikinstrument är väldigt kul.) :hej

Men givetvis finns det ju även små trånga specialaffärer som enbart säljer exklusiva westernboots i femtusenkronors-klassen.

DaLorD skrev:
Kolla denna.. det e fyra stjärnor... ligger vid beachen... o sen e det billigt... ganska iaf..

http://www.pereivhotel.com/

Ska själv bo där i 5 dagar i aug när jag o en polare ska till Barca o kolla på Barcelona vs Juventus!.. :fyllisar :rock

*host* vi har nog lite olika uppfattning om vad som är billigt, 1 000 pix natten tycker inte jag känns billigt. Inte att förglömma att jag precis inhandlat en räsermaskin = dyrt...
Ska söka runt lite på nätet för att se om jag kan hitta priserna för racingkläder, om det är billigare eller inte.

Tipset om Andorra är värt att kolla upp. Jag kanske bara stannar i Barcelona en dag och sen drar ut till kusten. Får se vad som känns rätt liksom... Härligt med hållidaj :)

Krogliv finns det ju gott om i Barcelona så vill man festa så går det alldeles utmärkt! :fyllisar

Om du har lust att ta ett dopp i medelhavet så är det ju bara gå ner till stranden som ligger mitt i stan. :arsele Fast tänk på att en del av stranden är nudistbad! :tummenupp

-PLM- skrev:
Jag bodde på en bakgata till La Rambla, billigt och ganska fint Hotell. Minns inte namnet dock.
Synd att du inte minns namnet, men jag letar vidare

-PLM- skrev:
La Rambla, Nou Camp och shoppa kläder är vad man gör i Barcelona tycker jag. Mycket snygga annorlunda kläder där.
Tanken var ju egentligen inte att shoppa kläder, men tur att man är kvinna och kan ändra sig :D

-PLM- skrev:
Det är bra party där, alla dagar i veckan. Jag utgick från La rambla varje gång och hade inga problem att hitta bra partyn.
Man äter middag där mellan 23-24 (Det är ju siesta på dagen)
Härligt med party :banana

Fick precis SMS av en polare, som blivit bestulen på sin plånbok där igår... och hon är extremt noga med att hålla hårt i plånboken... Det blir nog till att ha pengar i BHn typ.

Tompa08 skrev:
:arsele Fast tänk på att en del av stranden är nudistbad! :tummenupp

Ojdå, tack för att du berättade, kunde ju blivit en intressant upplevelse annars :) Inte för att jag är direkt blyg av mig...:rodnar

Är vattnet okej att bad i där i stán?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...