Tips på billig pendlingshoj som ändå funkar på bana

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har fått för mig att a) börja pendla till jobbet (6 mil t/r) för att spara lite tid och soppa och b) att det nog är någon form av offroadhoj jag ska ha.

Budgeten är rätt begränsad, max 30k.

Dilemmat är bara att de äldre offroadhojar jag kikat på so far: Transalp, Dominator, Africa Twin, SuperTenere mfl som egentligen har allt det praktiska jag letar efter känns just för....praktiska. Jag hade kunna leva med sävligheten och tyngden om det inte vore för det faktum att jag gärna vill kunna köra lite bana när lusten faller på.

Därför sneglar jag nu även på motarder men blir det för stor tradeoff i bekvämlighet? Hade en KTM 640 LC -05 för ett antal år sedan men det var inte alls min grej -då. Men så provkörde jag en 640 Prestige häromdagen och den var skitkul :yoparty

Men funkar en sån eller en xt 660 för pendling? Går det att hitta combon?

tacksam för alla svar
 
Har fått för mig att a) börja pendla till jobbet (6 mil t/r) för att spara lite tid och soppa och b) att det nog är någon form av offroadhoj jag ska ha.

Budgeten är rätt begränsad, max 30k.

Dilemmat är bara att de äldre offroadhojar jag kikat på so far: Transalp, Dominator, Africa Twin, SuperTenere mfl som egentligen har allt det praktiska jag letar efter känns just för....praktiska. Jag hade kunna leva med sävligheten och tyngden om det inte vore för det faktum att jag gärna vill kunna köra lite bana när lusten faller på.

Därför sneglar jag nu även på motarder men blir det för stor tradeoff i bekvämlighet? Hade en KTM 640 LC -05 för ett antal år sedan men det var inte alls min grej -då. Men så provkörde jag en 640 Prestige häromdagen och den var skitkul :yoparty

Men funkar en sån eller en xt 660 för pendling? Går det att hitta combon?

tacksam för alla svar

Vill du åka hyfsat drägligt på landsväg så gäller flercylindrigt. Men varför ”offroadhoj” om du vill åka bana emellanåt? Hitta en kåpförsedd sporttourer i lagom format, typ VFR800, BMW R1100S osv som finns i din prisklass. 6 mil om dagen - varje dag - är något annat än nån gång ibland.

Otroligt mycket enklare att leva med på alla sätt, om du nu inte behöver köra in hojen i farstun varje dag.


Buy quality, cry once.
 
Om ts är inne på motard spåret, kika på BMW x-moto. Ful som stryk men förbannat rolig! Fås för vettiga pengar och är driftsäker.
 
Har fått för mig att a) börja pendla till jobbet (6 mil t/r) för att spara lite tid och soppa och b) att det nog är någon form av offroadhoj jag ska ha.

Budgeten är rätt begränsad, max 30k.

Dilemmat är bara att de äldre offroadhojar jag kikat på so far: Transalp, Dominator, Africa Twin, SuperTenere mfl som egentligen har allt det praktiska jag letar efter känns just för....praktiska. Jag hade kunna leva med sävligheten och tyngden om det inte vore för det faktum att jag gärna vill kunna köra lite bana när lusten faller på.

Därför sneglar jag nu även på motarder men blir det för stor tradeoff i bekvämlighet? Hade en KTM 640 LC -05 för ett antal år sedan men det var inte alls min grej -då. Men så provkörde jag en 640 Prestige häromdagen och den var skitkul :yoparty

Men funkar en sån eller en xt 660 för pendling? Går det att hitta combon?

tacksam för alla svar

Jag åkte en liten tur på nästan 500mil med min XT660 i somras, och det var inga som helst problem. Visst man får växla mer än med flercylindriga hojar, men vafan det är ju därför man kör hoj :)

XTn är ju i princip odödlig, kan köras på alla underlag och går att få för rimliga pengar.
Så jag kan iaf rekommendera en XT :)
 
Pendla 3+3 mil med en motard? Eller med en XT? I ur och skur? Nä tack, om jag får tycka lite.

Jag hade letat efter något med kåpa och hyggligt stor ruta. Och en redig toppbox där du kan ha med dig regnstället eller jobbväskan (om du behöver sådan). Vädret är ofta dåligt i Sverige, you know.... ;)

Jag kortpendlar, 1+1 mil bara, under 10-11 månader om året och är alltid lika glad åt min kåpa och bamsevindruta. När man är uppe i fart sitter man nästan (nästan, alltså) torr och fin (nästan....) i lä.


(Fast jag pendlar på halvstor scooter, och det är ju ganska långt från din önskelista. Men det är j*kligt gott att komma fram till jobbet med torra skor.... :) )
 
Min 2008 SV650S är förvisso ingen offroadhoj men den passar dina krav perfekt. Rolig på bana, låg bränsleförbrukning (0,45 liter/mil i snitt på ca fyrahundra mil genom Baltikum och Östeuropa), praktisk med halvkåpa, har ABS och klarar din budget. Som av en händelse också till salu.
 
Last edited:
Nu verkar det inte vara din stil, men jag kan ändå berätta om min pendling. Mitt fokus landade på ekonomi+sportighet(utseende).
Jag pendlar 12 mil per dag och valde en Ninja 650 (ER-6F) med touringväskor och touringruta. Den kostar mig ca 2500 per år i försäkring och går riktigt bra på såväl landsväg, motorväg och i stadstrafik. När det är dags att åka lite med grabbarna så hänger jag av väskorna och vips så ser den sportig ut. Den är dessutom slimmad och smal vilket underlättar när man tar sig igenom bilköerna i Göteborg.
Lycka till i jakten på den perfekta hojen!
 
Vill du åka hyfsat drägligt på landsväg så gäller flercylindrigt. Men varför ”offroadhoj” om du vill åka bana emellanåt? Hitta en kåpförsedd sporttourer i lagom format, typ VFR800, BMW R1100S osv som finns i din prisklass. 6 mil om dagen - varje dag - är något annat än nån gång ibland.

Otroligt mycket enklare att leva med på alla sätt, om du nu inte behöver köra in hojen i farstun varje dag.


Buy quality, cry once.

Tack för input :tummenupp

Håller som sagt på att bygga behovsbilden (frugan säger att det är "inbillat"....:D) men jag ser inte riktigt att jag behöver en sporthoj till, även om den är mer touringinriktad. Inget fel på VFR iofs men den känns mer som en milätare än något du man zickzackar med i Stockholms rusningstrafik. Då känns en offroad/motard enklare.

Och på Gelleråsen skulle jag nog ha roligare på min 900ss. :banana

- - - Updated - - -


Inte än....:hihi
 
Om ts är inne på motard spåret, kika på BMW x-moto. Ful som stryk men förbannat rolig! Fås för vettiga pengar och är driftsäker.

Tack för tipset men du sa det själv, den är riktigt apful:zpy
 
Jag åkte en liten tur på nästan 500mil med min XT660 i somras, och det var inga som helst problem. Visst man får växla mer än med flercylindriga hojar, men vafan det är ju därför man kör hoj :)

XTn är ju i princip odödlig, kan köras på alla underlag och går att få för rimliga pengar.
Så jag kan iaf rekommendera en XT :)

Tack. Testade den när jag köpte motard 2009 men upplevde 640 LC som otroligt mycket rappare. Men den ska jag def kika på:tummenupp
 
Pendla 3+3 mil med en motard? Eller med en XT? I ur och skur? Nä tack, om jag får tycka lite.

Jag hade letat efter något med kåpa och hyggligt stor ruta. Och en redig toppbox där du kan ha med dig regnstället eller jobbväskan (om du behöver sådan). Vädret är ofta dåligt i Sverige, you know.... ;)

Jag kortpendlar, 1+1 mil bara, under 10-11 månader om året och är alltid lika glad åt min kåpa och bamsevindruta. När man är uppe i fart sitter man nästan (nästan, alltså) torr och fin (nästan....) i lä.


(Fast jag pendlar på halvstor scooter, och det är ju ganska långt från din önskelista. Men det är j*kligt gott att komma fram till jobbet med torra skor.... :) )

Ja för fan, tyck på:tummenupp

Du har absolut en poäng, därav anledningen att jag började kika på lite större vintage offroad: Transalp, Africa Twin etc. Det är kanske där jag landar trots allt.

Eller storskoter med STOR vindruta.....
 
Min 2008 SV650S är förvisso ingen offroadhoj men den passar dina krav perfekt. Rolig på bana, låg bränsleförbrukning (0,45 liter/mil i snitt på ca fyrahundra mil genom Baltikum och Östeuropa), praktisk med halvkåpa, har ABS och klarar din budget. Som av en händelse också till salu.

Har absolut inget emot SV650 men har redan en Ducati 900ss i garaget som jag planerar att behålla, mest av sentimentala själ. För pendling är den inget vidare tyvärr.
 
Nu verkar det inte vara din stil, men jag kan ändå berätta om min pendling. Mitt fokus landade på ekonomi+sportighet(utseende).
Jag pendlar 12 mil per dag och valde en Ninja 650 (ER-6F) med touringväskor och touringruta. Den kostar mig ca 2500 per år i försäkring och går riktigt bra på såväl landsväg, motorväg och i stadstrafik. När det är dags att åka lite med grabbarna så hänger jag av väskorna och vips så ser den sportig ut. Den är dessutom slimmad och smal vilket underlättar när man tar sig igenom bilköerna i Göteborg.
Lycka till i jakten på den perfekta hojen!

Tack för tipset men njaaa, jag ser inte riktigt en till sporthoj i garaget, Har som sagt en 900ss som egentligen skulle kunna funka 6 mil om dagen men jag tror jag vill ha något annat.
 
Tack för tipset men njaaa, jag ser inte riktigt en till sporthoj i garaget, Har som sagt en 900ss som egentligen skulle kunna funka 6 mil om dagen men jag tror jag vill ha något annat.

Jag tror du behöver en KTM 990 SMT eller SMR.
Du kan säkert hitta en och bara spräcka budgeten med omkring 80-120%, men det betyder bara att budgeten var felaktig från början.
 
Jag pendlar från enköping till nånstans inne i stockholm på hoj, brukade köra Z1000SX, och det gick utmärkt att ta sig fram i trafiken mellan bilarna även på ett sånt lite större och tyngre åbäke. Jag bytte till en CBR600F2 och sedan en Shiver 750 eftersom att det började gå lite väl fort på motorvägen och småvägarna för att funka för vardagskörning.
Kan inte påstå att jag saknar kåporna och vindrutan så hemskt mycket, men jag har ett allvädersställ som håller mig helt torr på de 7-10 mil jag pendlar enkel väg. Och det går lika bra att bända sig fram genom stillastående bilköer med den som det gick med min Z1000SX.
Emellanåt pendlar jag på en GSXR1000 med, då går det på tok för fort, hela tiden. Men det funkar att kryssa mellan bilarna på den med. De jag sett som kommer fram absolut bäst bland bilarna är småscooters, typ 125:or som är smala, små mackapärer. De har en helt överlägsen svängradie, och kommer emellan i princip överallt där man kan gå. Men jag vill inte ha en sån att pendla på. :hihi

Det mesta på två hjul funkar bättre att pendla med än kollektivbestraffningstrafiken eller bil i stockholm.
 
Last edited:
Pendlar ju själv 6 mil om dagen på min Ducce Hypermotard 939, kan inte påstå att jag saknar ruta eller besväras av fartvinden i rimliga hastigheter - men det är ju väldigt individuellt.

Vad är TS budget? Som Bonzo nämner är ju KTM 990 SMT både pendlingsbar och "motard".

Kanske en Ducce Hyperstrada 821?
 
Har absolut inget emot SV650 men har redan en Ducati 900ss i garaget som jag planerar att behålla, mest av sentimentala själ. För pendling är den inget vidare tyvärr.

Så varför vill du köra bana med offroaden när du har en Ducce???
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top