Tips på billig kombi??!!

pansarvagnen

BRRAAAAAAAAAAAP!!!
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
monark
Måste köpa en till bil, det är tjejen som ska köra den så jag skiter i hur den ser ut osv. Men den får gärna ha hyfsad kvalitet och vara lagom bränslesnål..
Prislapp mellan 20-35 K
Mest inne på typ Avensis men dom drar ju iväg lite i pris..

Nissan primera (-97 och framåt)

Hade en halvkombi förut. Kombin lär inte dra så mycket mer (0.7 på motorväg med halvtung fot, 2.0 motorn)

Man får räkna med att byta drivknutar och hålla koll på ABS:en, annars är det bara att köra :yoparty

Skoda Octavia kombi. Bra kvalitet och lastar rätt mycket.

Jag rekommender inte Saab, har en själv och det är min sista. Har förvisso inte kostat en krona men är ändå inte nöjd med skiten
Bmw tror jag inte ens var ett seriöst förslag, inte ekonomisk någonstans.
Octavian är vettig bil för pengarna, ekonomisk på många sätt och vis.
Annars köper du en Astra från -99 och framåt, jävligt ekonomiska. Min förra drog 0.63 med rejäl överlast och 110-120km/h från Göteborg till Arboga.
Bytte generator samt vattenpump, annars var det inga problem. Blir en sån igen fast en 07:a inom kort hoppas jag, perfekt bil att pendla med.
Billig försäkring, drar lite sås, billig service/reservdelar, inte dålig kvalité som en del påstår att Opel har mm.
TJÖP!

Vw Passat Variant 98->
Har en passat själv, ska du titta på dom så köp en 1,8T å ingen 1,6i!
Kanon bilar, lastar mkt å drar inte mkt heller.
Har själv en Rottweiler hane å en shäffer tik blandning å jag funderar på att köpa ny bil men vet inte vad jag ska ha för något som matchar passaten bagagutrymme.
Men de är bra bilar. Helt klart. Kolla på dom.

Det är mitt tips:)

Vw Passat Variant 98->
Har en passat själv, ska du titta på dom så köp en 1,8T å ingen 1,6i!
Kanon bilar, lastar mkt å drar inte mkt heller.
Har själv en Rottweiler hane å en shäffer tik blandning å jag funderar på att köpa ny bil men vet inte vad jag ska ha för något som matchar passaten bagagutrymme.
Men de är bra bilar. Helt klart. Kolla på dom.

Det är mitt tips:)

Folkvagnar är ruggigt dyra när nånting går i delar, och inte verkar dom hålla vidare bra heller, har en golf själv, och farsan en polo, rasar ikapp, och riktigt dyra delar... (annars håller jag med, trevliga bilar, men blir nog ingen mer vw här iaf...) :/ (skodan är också en VAGare, så kanske samma gäller där???)

Saab 9-5:orna är väl inte heller riktigt kända får att vara pålitliga, knappast vidare bränslesnåla, annars verkar det ju vara ruggigt mycket bil för dom pengarna.

Volvo 850/v70 är väl rätt ok annars, men drar mycket soppa...

Jappsar brukar hålla och ha billiga delar osv, men lite sämmre att åka i jämfört med européer, burkigare liksom. Funderat på en accord kanske om pålitlighet osv är viktigast? :)

(den generationens 626 kan jag inte rekomendera, provkörde en sådan, var med god marginal den sämsta bil jag någonsin kört, fast jag är van med bilar som är minst 10år äldre....) :zpy

Last edited:
Folkvagnar är ruggigt dyra när nånting går i delar, och inte verkar dom hålla vidare bra heller, har en golf själv, och farsan en polo, rasar ikapp, och riktigt dyra delar... (annars håller jag med, trevliga bilar, men blir nog ingen mer vw här iaf...) :/ (skodan är också en VAGare, så kanske samma gäller där???

Har VAG blivit bättre på att få hem delar? När vi hade passat i slutet på 90-talet tog det evigheter att få delar.

Skoda var faktiskt bättre på det.

Octavia skulle jag nog kört på. En VAG med lite plastigare inredning och mycket lägre pris i både inköp och delar. Inte upphetsande att köra dock, men det var väl inte vad som efterfrågades.

Har VAG blivit bättre på att få hem delar? När vi hade passat i slutet på 90-talet tog det evigheter att få delar.
Har beställt ordentligt mycket delar till en Golf VR6 från VAG det senaste året, och har alltid haft prylarna två dagar efter beställning. Allt från kamkedjesats till lackstift.

Last edited:
Skoda felicia kombi 1,9 d... du skrev ju att du inte brydde dig om utséendet. :D Håller bra, bränslesnål (min pickis drar 0,56 ganska exakt vid blandad körning), biltema-priser på reservdelar och inte en massa "lyx-grejer" som kan strula. På minussidan är det rosten och kupéljudet.

Välj en gammal hederlig 740 kombi och införskaffa dig en hammare och silvertejp till alla problem som uppkommer och vips har du pengar över till bensin, kjolpaket och en romantisk resa till Helsingfors för dig och din tjej :tummenupp Väljer du den äldre varianten med den irriterande bältespåminnaren rekommenderar jag dig att fixa bort den innan damen ifrån retar ihjäl sig på den :tungan

Skoda var faktiskt bättre på det.

Octavia skulle jag nog kört på. En VAG med lite plastigare inredning och mycket lägre pris i både inköp och delar. Inte upphetsande att köra dock, men det var väl inte vad som efterfrågades.

Vi kan väl säga som så, det spelar ingen roll, jag har ingen aning, då delarna är så pass dyra att jag iaf inte haft möjlighet att ens fundera på att beställa något till fanskapet. 25-35k som bilen fick kosta räcker ingen stans om nått går fel. :skrämd

Det är ju fan en djungel på blocket!
Men både passat och astra var ju intressant!
Ska vara plats för en Bullterrier så den behöver ju inte vara så jättestor..

Kör en Camry. Visserligen en -93a så den har ett par år på nacken, men den funkar fint. Toyota-kvalitet och helt ok annars. Inget speciellt, men det förväntar man sig inte heller. Enda nackdelen är väl soppaförbrukningen som i lugn landsväg/motorväg letar sig ner till 0.8, men annars gissningsvis precis under litern. Det kompenseras oandra sidan av att man inte behöver lägga ner massa meck och sånt på bilen.

Det är ju fan en djungel på blocket!
Men både passat och astra var ju intressant!
Ska vara plats för en Bullterrier så den behöver ju inte vara så jättestor..

Av dessa två så är Astran det självklara valet. Billigare i drift då det är billigare service, drar mindre sås, billigare skatt och billigare försäkring.
Kvalitétsmässigt är de nog ganska lika, frånsett att du slipper byta hela framvagnen på Opeln ungefär en gång per år :D
Man åker antagligen lite skönare i Passaten, men det är nog försumbart.
Lastutrymmet är ungefär lika stort, baksätet är nog lite mindre på Opeln dock, men den är större än vad den ser ut att vara.

Så här bra är Opeln att köra rätt in i arslet på stillastående lastbil på motorvägen, så du behöver inte oroa dig över att det är dålig säkerhet på den bilen.

Bifogat

• opel.jpg
    opel.jpg
    192 KB · Visningar: 81
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden