tips på böcker om 2takstrimning

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
ja nån som vet några bra? o avgassystem o sånt skoj

2-stroke performance (tror att den heter så :va ) av graham bell är väll given

Homo skrev:
2156838 ja nån som vet några bra? o avgassystem o sånt skoj
Försök få tag på "Two-stroke Tuner's Handbook" av Gordon Jennings.
Margie Bookshop i sthlm kan nog hjälpa dig om du inte hittar den på nätet. Köpte min på Margie, men det var ju snart 20 år sedan...
"Two Stroke Performance Tuning" är även bra, i synnerhet om du vill lära dig att bygga kammare. Båda böckerna är gamla nu men fortfarande bra, har inte "behövt" köpa några nya.
Mvh
Jörgen

läste i nån bike för många många år sen om nån bok som skulle va "bibeln" för 2 taktstrim eller nåt liknande. är det nån av dom 2 över måntro. tyvärr kastade jag alla mctidningar för några år sen, dumt gjort

btw vad skiljer böckerna åt vad gäller innehåll? missar man nåt om man bara skaffar en? hittade precis jennings bok på pdf :fyllisar firar dom sparade 100dollaresarna med en grogg

Last edited:
Det finns många biblar, och alla innehåller olika religioner... G. P. Blairs "Two Stroke Design And Simulation" (eller något sånt) är en bok om tvåtakt som får den värsta tegelstensroman att verka lättläst... Bells "Two Stroke Performance Tuning" är bra för den glade amatören som vill få ett grepp om tvåtaktstrimning, och jag såg att det nu finns någon ny bok på www.bokus.com om tvåtaktstrim, kommer dock ej ihåg titel eller författare nu. Tänkte köpa den när jag har lite pengar över.

Flummo skrev:
2157813 Det finns många biblar, och alla innehåller olika religioner... G. P. Blairs "Two Stroke Design And Simulation" (eller något sånt) är en bok om tvåtakt som får den värsta tegelstensroman att verka lättläst... Bells "Two Stroke Performance Tuning" är bra för den glade amatören som vill få ett grepp om tvåtaktstrimning, och jag såg att det nu finns någon ny bok på www.bokus.com om tvåtaktstrim, kommer dock ej ihåg titel eller författare nu. Tänkte köpa den när jag har lite pengar över.

du rekommenderar att man läser båda alltså innan man ger sej på nån trimning? det är ju lite läsning att beta av kan man säga. hehe den "design and simulation" kostar 1600 spänn det är lite saftigt. 700 sidor :näsblod

Bells bok räcker väldigt långt om man bara ska göra lite småtrim, vill man trimma mer så bör man ändå börja smått och öka efterhand som man lär sig mer. Jag har läst ett antal böcker, och jag skulle nog säga att Bells bok är ett bra ställe att börja. Blairs tegelsten är intressant att titta i, men för de flesta är den aldeles för avancerad...

Börja med pdf-boken du hittade och Bells bok så får du hyfsad koll på hur saker och ting fungerar i en tvåtaktsmotor. Nu menar jag inte att läsa igenom dem snabbt, utan att du ska kunna rabbla dem baklänges på hibreiska när du blir väckt med världens baksmälla morgonen efter din födelsedagsfest... :näsblod Sedan kan du fundera på att trimma motorer. Tack vare det du läst i böckerna kommer du undvika att göra en del misstag, och av de misstag du gör lär du dig förhoppningsvis vad som inte fungerar... :tungan

sen finns åxå
Olav AAens
handbok om mikuni förgasare...(både flatslide och roundslide)

mycket trevligläsning :tummenupp

edti...var är bilden !!!!!hmmmm

Bifogat

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu