Tips på bästa kedjespray

Instämmer helt:tummenupp
Den duger inte ens till en spark cykel.:huvet

Är det verkligen den för MC-bruk som du använt då? Dom har två olika. En som är för MC-kedjor och en som är mer för kedjor i största allmänhet. den känns igen på att den har en bild på cykelväxlar på utsidan.
Den har jag till min vanliga cykel och där funkar den väl OK men vidhäftningsförmågan känns inte som den är i närheten av den som är för MC-bruk så är det den du haft på så kan jag förstå om det stänkt en hel del.

Sen är ju inte biltemas MC-kedjesmörjning färglös utan svart så den håller väl kanske inte samma utställningsfinish på grejorna som många av dom färglösa alternativen som finns. Och har man på för mycket så stänker det ju och då blir det svart lite överallt =obra om man inte har svarta fälgar.

Biltemas Lithiumfett på spayburk är oslagbar, kastar inte av på fälg samt klarar regn, art. # 364510, kostar 45 bagis, har använt det i 5-6 år.

WD-40 eller 5-56.

/J

Använder åxå liknande. Vill absolut inte ha klistrig olja då jag bor med 2km grusväg. Köpte motul av S-racing. Funkar finfint.

Tror det är hela 400ml i Motulburkarna. Mycket är det iaf..

Mm en burk räcker faktiskt en säsong för mig ocg jag sparar inte på krutet :) Brukar skicka upp hojen på depåstödet när jag ska smörja och starta den med o köra med 1an på tomgången och fokusera själv enbart på att smörja.

För övrigt fungerar lysfotogen klockrent för att rengöra och få bort klägg från kedjan, kedjeskyddet, kåpan bakom framdrevet. Har testat följande:

WB -40 = Suger
Avfettning (olika sorter) = suger
5-56 = suger också
Lysfotogen = världsklass

:)

Mitt svar på denna väldigt vaga tråd blir ungefär likadant.....eller inte..

Frågor till TS:

Hur använder du din hoj?

Vilka vägar kör du på?

Vet du hur en kedja är uppbyggd?

Tycker du att en ny kedja är "dyr"?

Kör du med stål eller alu drev?

När du tvättar din hoj, använder du högtryckstvätt på din kedja?

Använder du "industri" avfettning eller junket du hittar på lokala macken?

Smörjer du efter varje körning?

Som du ser så blir frågorna många när man inte är mer specifik än du är...

/J

Väcker denna tråden igen.

Finns det några nyheter kring kedjesmörj eller är det dom gamla rävarna som håller fortfarande?

Kör med MOTUL CHAIN LUBE ROAD +. Tycker den fungerar och "sitter fast" bra. Har två sprayflaskor, en 400 ml och en 100 ml. 100 ml ligger under sadeln. 100 ml-flaskan är påfyllbar från 400 ml-flaskan om man vill.

Alla silikonsprayer är bra, resten suger bara åt sig skit och gör med skada än nytta. Är man lat håller kedjan inte länge, vårdar man den dubblar man livslängden.

Jag föredrar Silkolene.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...