Tips på att träna på stoppies..

I början var jag oxå noga med att titta rakt fram, nu gör jag inte det längre. Som Rigge säger är jag mer intresserad av hur asfalten ser ut.

Tror ändå när du nu är nybörjare att du ska försöka släppa ner innan du stannar helt, mycket mindre risk att välta då.

I början är det lätt att komma upp snett, det försvinner oftast då du har lärt dig att komma upp snabbare på balanspunkten.

Här är ett par enhands med min gamla bike. Det är inte mycket svårrare än med två händer. Enda skillnaden är att man får klämma lite hårdare med benen och att det inte går att lyfta rumpan så mycket:
 

Bifogat

  • stopp1.jpg
    stopp1.jpg
    4 KB · Visningar: 518
  • stopp2.jpg
    stopp2.jpg
    5.4 KB · Visningar: 509
Ingel skrev:
mm, jag skulle möta upp några lirare här ifrån en tråd på sporthoj.com. eftersom jag ville vara tuffast tänkte jag att jag skulle rulla fram till dom på framhjulet och sen hälsa, men grejen var att jag hade plockat fram en gammal motard efter att oavbrutet kört sporthoj i ett halvår, så jag nöp till som jag brukar när jag kör SH, men jag kom upp mycket snabbare än vad jag var van vid och flög över. sen var det bara att krypa upp och presentera sig :rodnar

apropå att det är snyggt med stoppies, se till att skaffa en snygg undertray om ni inte vill skämmas...

Ja du Ingel det där känner man ju igen!! :)
måste ju bara säga till alla som inte var där och såg det LIVE! Det var en riktigt snygg entre!! :tummenupp
 
men fan nu blir jag lite rädd när jag läser om stoppies! dom (läs körskolan etc.) säger ju att man ska bromsa som f*n med frambromsen vid hårda inbromsningar!? Finns det alltså risk för att man slår på hakan då aka dåligt justerad cykelhandbroms? Vill ju inte flyga över styret på uppkörningen när man ska nita från 70 å 90 :3freak
 
Börja träna på en moppe så du vet hur det känns och hur du skall hålla blicken, det kan ju funka. Har själv kört stoppies i 15-16 år så det börjar väl sitta nu...

Det är lättare ju fortare du kör, då har hojen mer balans och gyroeffekten hjälper till att hålla kursen. Å andra sidan gör det ondare om man gör bort sig...

Får väl bjuda på ett par moppe-stoppies också, sista bilden talar väl för sig själv... :rofl
 

Bifogat

  • DSC_5901_small.jpg
    DSC_5901_small.jpg
    51 KB · Visningar: 101
  • DSC_5902_small.jpg
    DSC_5902_small.jpg
    51.4 KB · Visningar: 143
Kommer nog ta en tid innan man våga ge sig på detta, har precis plockat ner hojen och gjort den rent precis överallt. Tog sin lilla tid (började igår) och den skiner som ny! tänk om man skulle slå i backen, man kommer må skit efteråt :(

<----whimp :D
 
Gissa varför jag tänker lära mig köra min cross innan jag plockar ner den och lackerar om hela samt eventeullt byter plast? :D
 
herge skrev:
men fan nu blir jag lite rädd när jag läser om stoppies! dom (läs körskolan etc.) säger ju att man ska bromsa som f*n med frambromsen vid hårda inbromsningar!? Finns det alltså risk för att man slår på hakan då aka dåligt justerad cykelhandbroms? Vill ju inte flyga över styret på uppkörningen när man ska nita från 70 å 90 :3freak


ne så länge du inte gör en stoppie rätt så flygs de inte över..snarare framhjulslåsning :rolleyes:
 
Jag brukar åka skitfort sen bromsa så att jag precis inte lyfter bakhjulet förrän jag nästan står still. Kanske lyfter två decimeter från backen. Ser faktiskt tufft ut tycker morsan och andra okunniga. Jag är för feg för stoppies... :huvet
 
jag tyckte det blev sjukt mycket lättare att kontrollera när jag satte mig långt fram.
/mvh erik
 
elliott3 skrev:
Jag brukar åka skitfort sen bromsa så att jag precis inte lyfter bakhjulet förrän jag nästan står still. Kanske lyfter två decimeter från backen. Ser faktiskt tufft ut tycker morsan och andra okunniga. Jag är för feg för stoppies... :huvet


morsan :lol ja min morsa tycker jag e cool oså men hallå.. :rolleyes:
 
Mitt tips är att våga. Är också en rookie på detta ämne. Men det är bara å våga å träna träna träna. Skickar med en lite risig bild å jag kanske inte kom så högt men nånstans ska man ju börja.
 

Bifogat

  • Fränåka.jpg
    Fränåka.jpg
    104.7 KB · Visningar: 70
ozeo skrev:
ne så länge du inte gör en stoppie rätt så flygs de inte över..snarare framhjulslåsning :rolleyes:

så här i efterhand förstår jg knappt att jag hållt mig uppe, då mina framjulslåsningar ha varit i klass med de cykel-slirarna man gjorde när man var liten...

Själv känner jag att det inte är såå stor risk at slå över om man har fart. Gör man en stoppie i väldigt låg fart, då känns det mer som att den snabbt flyger upp... Iaf för mig.
 
morecore skrev:
så här i efterhand förstår jg knappt att jag hållt mig uppe, då mina framjulslåsningar ha varit i klass med de cykel-slirarna man gjorde när man var liten...

Själv känner jag att det inte är såå stor risk at slå över om man har fart. Gör man en stoppie i väldigt låg fart, då känns det mer som att den snabbt flyger upp... Iaf för mig.

efter ett tag lär man sig o åka med låst framhjul oså så :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top