Tips på att få loss bruten pinnbult

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Jag fick idag syn på att en av mina pinnbultar till grenröret var av(M6), därav tjuvluft och avgassmällar. Den hade varit söder ganska länge och det fanns inga gängor kvar så det gick inte att göra klassiska "muttermanövern" dvs. dra in två muttrar och sen lossa. Jag hade inte tillgång till varken svets eller grispitt eller liknande hjälpmedel för att få loss den...


Jag funderade länge på hur jag skulle få bort den och tillslut kom jag på att om jag tar vinkelslipen och slipar lite på ena sidan och sen gör de samma på den andra så fanns det nu plats att dra in en liten skiftnyckel och sen var det bara att gänga ur pinnen! :banana

Jag hittade ingen som hade gjort detta när jag googlade på "pinnbult av" eller dylik sökning.

Kanske kan hjälpa någon som mekar och inte har tillgång till all världens hjälpmedel.

den satt lite illa till... men det bara snurrade runt när jag väl fick grepp om fanskapet men det "brukar" ju gå:)
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag hade nog drängt det som återstår av muttern i rostlösning i flera omgångar, under säg en veckas tid (jag hade nog aldrig orkat vänta längre än någon timma men i ett optimalt fall...). Sedan gått på den med en polygrip eller rörtång. Skippat slipa ner det något.
Nackdelen är risken att sjuva av pinnbulten. Därav väntetiden, så man verkligen låter mirakelmedlet verka. (och givetvis ska du inte starta motorn så allt värms fast igen).
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
vet inte ifall det fungerar men.(tar inte på mig ansvar) såga upp den en bit på mitten.alltså rakt över kortsidan/änden och dra över en mutter(som förhindrar att den vidgar sig när du senar skall skruva. så har du ett hyfsat spår i bultens ände som du kanske kan använda en spår skruvmejsel i , kanske funkar såvida den inte sitter som berget. dock på eget ansvar. spruta på rostlösare innan

yo rap
 

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 560smr -06
kapa av, borra ut och sätt i en ny gänga. om inget annat funkar dvs. :)
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
vet inte ifall det fungerar men.(tar inte på mig ansvar) såga upp den en bit på mitten.alltså rakt över kortsidan/änden och dra över en mutter(som förhindrar att den vidgar sig när du senar skall skruva. så har du ett hyfsat spår i bultens ände som du kanske kan använda en spår skruvmejsel i , kanske funkar såvida den inte sitter som berget. dock på eget ansvar. spruta på rostlösare innan

yo rap

Jag brukar också såga ett snitt mitt i och sen ta med skruvmejsel, men det är mest för att jag inte har svets o kan svetsa fast muttrar utanpå - isf är nog det att föredra.

Såga på sidorna som TS eller snitt i mitten funkar ju bara om skruven/bulten sitter halvhårt, är den riktigt fastkört i godset så funkar nog inte det.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nyligen hade jag samma problem, en knapp cm stack upp och jag lyckades vrida den ett halvt varv med en bra polygrip, sen gick den av längs med godset. Då gack jag åstad och handlade sk grispitt ( trots det minst sagt dåliga betygen här på SH ) detta tordes jag då jag antog den satt ganska löst, snart gick grispitten av i hålet och trots pelarborr och bra borrstål så sprutade det bara gnistor.

Helt kört, hade jag använt en sån man knackar ner hade det nog gått.

Att få ut den ( din ) med någon form av skruvmejsel låter som ett önsketänkande.
 

Ozzi

Guest
Om en bult har gått av så kan man ju utan att vara raketforskare förstå att det är problem att vrida skruven utan att den går av igen, att ta till nåt annat knep som värme o massage av en hammare brukar vara det enda som hjälper då man först måste få loss rost o andra oxider innan man fortsätter att vrida.:tummenupp
-VÅGA VÄGRA GRISPITT-
 

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Har också testat grispitt, men jag har inte tummen mitt i handen. Funkar klockrent. :tummenupp
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej! 556 el dyl och sen en skarp smäll med en hammare så att du får den att släppa är nog vad som krävs för att kunna gänga ur den . Om du bara vrider utan att värma och klippa till den så är risken bara att du drar av den jäms med godset.
Per:squid
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag använde en Dremel och en smalt spetsigt slipstift - går åt några men det finns hos Clas ohlson (Grispitt funkar inte och den går inte att borra ut)
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det finns borrar som kan borra i borrar, svinpittar, gängtappar, ....... jag vet för jag har ett par stycken sådana. Är toppen att ha hemma om olyckan är framme.
borr.JPG


Borra ett hål i skruven. Kona en insexnyckel (nyckelvidd strax uner borrdiametern). Värm skruven och banka sedan i insexnyckeln. Funkar oftast mycket bra.

PS det finns verktyg baserade på denna metod, kommer bara inte ihåg vad dom heter (finns på BT)

Om man använder svinpitt är det MYCKET VIKTIGT att man inte borrar för djupt. Svinpitten skall ta i botten av hålet när den fått grepp men innan den börjar vidga skruven.
 
Last edited:

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Vad som än används med vd-40 5-56.. oså..alla tiders skitbra rent ut sagt... men din ALLRA bästa VÄN.. är VÄRME.. vilket smides jobb jag än hamnat på, så nog fan är det värme o tålamod som man lyckats med.Så på med gas lågan bara..
 

Roger S

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
2005, Suzuki, GSF 1200S
Testa med att köpa en vänsterskuren borr, oftast när man borrar med en sån så kommer skruven upp av sej själv, borrarna finns att köpa på närmsta Wurth butik
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top