Tips på akustiska låtar!

• Thread starter Thread starter tjille
  • Start date Start date

tjille

Guest
Dammat av gitarren och letar nu efter sköna låtar att lära sig!

Söker något som passar runt brasan eller när gitarren åker fram på fyllan...

Nothing else matters är ju en självutnämnd!

Vet inte vilken "Skill-Level" du är på , men dessa är några som brukar gå hem när jag själv drar fram guran :)

Guns n roses -Patience
Jason mraz- im yours
Creed- One last breath
matchbox 20- time after time

Sen är det väl Ledin, gärdestad osv osv som alla kan texterna på.

Har börjat köra med mer tekniskt spel själv. denna e ett tips till dom som vill ha nåt att sitta och knåpa med! http://www.youtube.com/watch?v=yu0FjmcJva8 Det finns nån how-to på youtube till den. Har inte hittat nån tab till den men pma så länkar jag how-to filmen (ligger i "favoriter" på andra datorn)

Skill-level är det ingen fara på, är låten för svår får man väl träna upp sig helt enkelt :)

grymma tips! och ja.. nothing else matters sitter redan i fingrarna :)

Bob Marley - No woman no cry
Dennis Leary - Asshole (jävligt enkel iofs)
Nåt med Nationalteatern

Society : Eddie Vedder från OST Into the wild

Laugh´n ½ : DAD är enkel men fan så bra, lessnar man aldrig på...

I övrigt finns det massvis med bra akustiska låtar, det är bara vraka och välja...:rolleyes:

Om du siktar på att spela live för polare eller större spelningar ska du lära dig lite låtar med fart. Visst, "Patience" eller "Nothing else matters" kanske är roliga att spela men förbaskat tråkiga att höra, folk somnar om man kör en massa ballader (inte ens runt brasan är det kul med ballader). Det mesta med CCR går hem ("Cotton Fields" verkar t.o.m. gå hem hos de som aldrig hört den), Uggla (t.ex. "Kung i baren"), Kennet and the knutters (t.ex. "Ge mig en öl"). Folk tror att de hört sig trötta på Skynyrd's "Sweet home Alabama" men ingen låt får igång folk så lätt som den. Fortfarande.

DAD - Laugin a half
..... - Call of the wild
Uggla - Trubaduren ( :rolleyes:)
Green Day - Good Riddance (Time of youre life)
............. - Basket case
............. - When I come around
............. - Wake me up when September ends
Billy Idol - Rebell Yell
........... - White Wedding
........... - Flesh for fantasy

...som jag kommer på nu. Har lite fler på lager men hinner inte just nu. :)

Folk som tar fram gitarr när man bara vill umgås är något av det mest pinsamma och irriterande som finns.
Som tur är har det bara hänt mig två gånger, en gång i Täby 1999 och en gång i Sollentuna 2007.

Folk som tar fram gitarr när man bara vill umgås är något av det mest pinsamma och irriterande som finns.
Som tur är har det bara hänt mig två gånger, en gång i Täby 1999 och en gång i Sollentuna 2007.

Sägerubaraförattduintekanspelasjälv. Erkänn att du sitter & småtrummar i smyg när du hör någon plinka på "Jag vill vara din, Margaretha". :)

Haha "jag är inte bitter.."..

Tillägg!: Blackbird av beatles är sjukt kul att spela!

Klart fan man vill ligga. Vore ju lite av en lögn att påstå motsatsen... ibland får man vara lite douchebag!

Men... det är riktigt nice att dega i solen på gården och småjamma med nån/lira låtar. För vad annars ska jag göra med en akustisk gitarr? Köra melodisk dödsmetall och spy på alla jag ser? :tuttar

Fortsätt langa guldkorn!

Sägerubaraförattduintekanspelasjälv. Erkänn att du sitter & småtrummar i smyg när du hör någon plinka på "Jag vill vara din, Margaretha". :)

Det är så jävla malligt dessutom, som att ta med sig jonglerbollar till en fest och begära att folk ska titta på ens roliga underhållning.

Hey ya så smälter brudarna: :pannkyss

[YOUTUBE-ID]8-8nkkOA_AM[/YOUTUBE-ID]

Måste säga att personligen så SPYR jag på orginalverisionen, jag klarar inte att höra den äckliga jävla rösten han kväker ur sig :zpy x 1milj

Men den här verisionen är tamejfan sjukt skön:yoparty

Det är så jävla malligt dessutom, som att ta med sig jonglerbollar till en fest och begära att folk ska titta på ens roliga underhållning.

Det är nog ingen som tvingar dig att se eller lyssna om du frågar snällt.. Fan förra året var jag tvungen att stå och lyssna på metallica på stadion när dom kom ut, skitmalliga, med sina instrument och skulle underhålla.. fan vad jobbigt det var :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back