Tips på aktiviteter under Australienresa?

Hockey

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
SP1a -00
Tänkte ge meig ut å resa lite under sveriges mörkaste period. Resmålet är Australien och i första hand Brisbane. Tänkte vara borta i ca en månad.
Nu undrar jag om det är någon som har några tips på vad man borde göra eller kanske rentav "måste" göra?

Brisbane, då är du ju pretty much i smeten s.a.s. du har "Gold Coast" alldeles nära, men du har ju hela långa vägen längs havet upp till Cairns med stora barriärrevet hela vägen för tusan! Dyker du?
Sen vägen ner till Sydney förståss.
En månad går fort, så passa på!

Den här länken kommer du nog tycka är bra att ha!

http://www.reflections.com.au/GoldCoast/

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Brisbane, då är du ju pretty much i smeten s.a.s. du har "Gold Coast" alldeles nära, men du har ju hela långa vägen längs havet upp till Cairns med stora barriärrevet hela vägen för tusan! Dyker du?
Sen vägen ner till Sydney förståss.
En månad går fort, så passa på!

Nop dyker tyvärr inte. Är en ganska färsk resenär också kanske bör tilläggas. Men jag har hört att en månad går fort så att jag måste planera en hel del

australien!

Hockey skrev:
Tänkte ge meig ut å resa lite under sveriges mörkaste period. Resmålet är Australien och i första hand Brisbane. Tänkte vara borta i ca en månad.
Nu undrar jag om det är någon som har några tips på vad man borde göra eller kanske rentav "måste" göra?

När ska du dit? Jag ska 95% säkerhet dit i mitten av januari, till just Brisbane. Men vi blir kvar ett halvår, tjejen ska göra sitt examensarbete där o jag glider bara me :rofl
Jag har iallafall tänkt lära mej surfa hade jag tänkt.Tålamod e inget jag har mycket av men de blir nog bra. får vål klämma ett par Fosters innan så de blir lite gung i bena :fyllisar

Brisbane är en bra utgångspunkt tycker jag om du ska vara borta en månad bara. Du har ju som Dr Bike skrev, guldkusten där.

Åk lite till Byron Bay efter Australia Open i Tennis 16 till 29 Januari, många svenska åker dit då.

Sen tycker jag du ska absolut spendera många dagar i Surfurs Paradise, där har du mycket att fara till, dreamworld, waterworld, disneyworld mfl. Sen kan du skjuta massa vapen där om du vill för en viss peng.

Nu minns jag ej vad affären heter, men det finns en butik strax utanför city som säljer massor av motorsport prylar, tröjor, böcker, DVD mm. Mycke saker från Doohan och McCoy är det, undra varför :confused: :7peta

Sen kanske ett litet JEEP äventyr på sandön Frasier Island

Sen är nog din månad slut.

Ska du inte hitta på så mycket så tycker jag att du ska stanna längst i Surfurs Paradise

SURFURS PARADISE

Bifogat

• IMGP1712.JPG
    IMGP1712.JPG
    126.2 KB · Visningar: 58
Hur mycket som!

Där är hur mycket som att göra :)
Tiden går dock hiskeligt fort.Har varit över där i ca 4 mån,ren semester.
Från Canberra upp till Cairns med många stop overs på mindre ställen.
Greyhound bussarna funkar ypperliggt att ta sej fram med eller att lifta.

Sydney är där ju bla akvariet,Taronga zoo om man har något intresse i det.
Gamla staden eller varför inte "slum delen" kings cross med alla sina :tuttar
klubbar med inkastare.Dock vill de man ska sörpla beer (dyr sådan) under showen.

Finns många mysiga ställen längs med kusten upp till Cairns.
Baron bay är en lite flower power,flum ställe om jag inte minns fel.

Water rafting är klart en upplevelse.

Bush walk med aborigier är nästan ett måste att ta del av Australiens naturliga ursprungsbefolkning/kultur.Slicka på citron myror o smaka på feta grillade larver är bara en bonus i en sådan guidad utflykt.

Båt tur på Jonstone river och skåda vilda croc's,även ett besök på en krokodil farm är imponerande.Ta tillfället att besöka en bra restaurang och käka krokodil kött,gott faktisk och påminner om fisk/kyckling kött eller nåt i den stilen.
Finns även kamel,wombat kött att smaka.

En tur i regnskogen i Cairns eller varför inte ta in på ett vandrar hem som är uppbyggt som stora tält i djungeln.Omgivande natur med allehanda kryp som sällskap.Själv lyckades jag skåda och fånga en pyton och vattensköldpadda
som fick posera "modeller" framför kameran.
Flygande hundar cirklar runt bland trädkronorna.

Även endel mindre snälla kryp stöttes på,red back spider såg jag på många ställen och förmodligen var det en funnel web spider jag skåda kring Sydney trakten.
Hm ormar var det lite dålig med :( ,1-2 överkörda och det närmaste mötet med en gift orm blev när man skulle pissa vid vägkanten.En svarting,red bellied black snake förmodligen.

Fraser island är oxå värt ett besök,stor sand ö med skog som ligger i havet men på ön är där sötvattens sjöar där vattnet är så ren och filtrerat av sanden att det är drickbart.Ligger oxå ett gammal vrak vid ena stranden.
Se upp för dom små klibbiga köttätande växterna där finns :hihi

Ja där är hur mycket som att göra.Hyr ni bil eller köper en billig för att utnyttja under backpacking tiden så upplev känslan att köra in på ett drive in systembolag :) Kör o drick inte bara för allt i världen.

Snorkel eller dyk på barriär revet är oxå ett måste.

Last edited:
Hockey skrev:
Nop dyker tyvärr inte. Är en ganska färsk resenär också kanske bör tilläggas. Men jag har hört att en månad går fort så att jag måste planera en hel del
men ta tillfället i akt och lär dig det då. Gör du det inte.. ja då är dum dum i huvudet

Jibba skrev:
När ska du dit? Jag ska 95% säkerhet dit i mitten av januari, till just Brisbane. Men vi blir kvar ett halvår, tjejen ska göra sitt examensarbete där o jag glider bara me :rofl
Jag har iallafall tänkt lära mej surfa hade jag tänkt.Tålamod e inget jag har mycket av men de blir nog bra. får vål klämma ett par Fosters innan så de blir lite gung i bena :fyllisar

Jag åker ner i början av januari och ska va där månan ut. Ja det verkar grymt ballt det där med surfing!

Back