Tips om vägar?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
http://www.sporthoj.com/vagar.php?do=nyvag

Har meckat på en liten sida ikväll där ni kan lägga in vägtips. Vänligen tipsa om så många ställen som möjligt och var detaljrika i informationen, t.ex om hur man tar sig till stället, vart det leder, vad att se upp för osv.

Om ni vill att själva scriptet ska förbättras, skriv här vad som behöver ändras så fixar jag.

Innan era Tips visas måste jag godkänna dom! Detta för att jag inte vill ha "Spam" där.

Jaaa. Känner man för att lägga in mycket får man gärna låna min karta över utmärkta vägar ;-)

Ducceklubbens egna. Finns att köpa via hemsidan eöller hos välsorterade MC-butiker.

Verkar inte som nånn lagt in bogesund eller slingerbulten än.. Klassiker

a, som sagt "Medlemmarns egna vägtips"...Inga länkar till andra sidor är godkända. Det ska skrivas SJÄLV om hur man tar sig till vägen, distans, osv...

Swedie skrev:
a, som sagt "Medlemmarns egna vägtips"...Inga länkar till andra sidor är godkända. Det ska skrivas SJÄLV om hur man tar sig till vägen, distans, osv...
Kräv startpunkt och slutpunkt, typ:
Startpunkt => beskrivning, referenspunkt på karta
Slutpunkt1 => beskrivning, referenspunkt på karta
Slutpunkt2 => beskrivning, referenspunkt på karta (om fler alternativ)
/Hasse

Swedie skrev:

I see. Missförstånd. Ducceklubbens karta "Utmärkta vägar" finns bara i pappersformat. Jag tänkte man skulle sätta sig o knappa in de vägar som man provat på dem som finns på kartan.. Men nu är man på jobbet o chefen hökar över axeln. :)

Skitbra idé!

Kanske inte perfekt upplägg just nu men det får växa fram när det kommer mer och mer vägar.

/Lucky9

"Vägnamn/Nummer" borde inte vara en obligatorisk uppgift. I många fall vet man det inte, eftersom det rör sig om småvägar vars namn och nummer inte är skyltade.

Annars var det en mycket fin funktion. Skall fyllas i en del schyssta vägar.

Tack!

HansJ, menar du att jag ska göra fält, eller skriva på sidan där att Start och "mål" ska infinnas i beskrivningen?

Jag vill gärna ha tips om hur upplägget ska se ut... Vet inte riktigt hur jag ska göra det just nu.

Ett förslag:
När man trycker på en viss väg så skulle det sitta fint med en karta över området, och om vägen var markerad med rött typ. Skulle också vara trevligt om man kunde få fram en större kartbild innehållandes alla dom tipsade vägarna, bra att ha om man planerar en lite längre tur utanför sina vanliga revir..

BTW: Verkligen en kanonidé :tummenupp

Biifer skrev:
Ett förslag:
När man trycker på en viss väg så skulle det sitta fint med en karta över området, och om vägen var markerad med rött typ. Skulle också vara trevligt om man kunde få fram en större kartbild innehållandes alla dom tipsade vägarna, bra att ha om man planerar en lite längre tur utanför sina vanliga revir..

BTW: Verkligen en kanonidé :tummenupp
:lol jaja.. lätt :rolleyes: Skit ner dig

Swedie skrev:
Äsch, det går att lösa om men letar upp en kartbild och ritar in vägen. Sen är det bara att länka vidare till en bild.
Du har ju ändå för mycket fritid iaf :rolleyes:

Swedie skrev:
Tack!

HansJ, menar du att jag ska göra fält, eller skriva på sidan där att Start och "mål" ska infinnas i beskrivningen?

Jag vill gärna ha tips om hur upplägget ska se ut... Vet inte riktigt hur jag ska göra det just nu.

Jag föreslår att du lägger en liten instruktion högst upp på formulärsidan, där det bl a står att man bör skriva start och mål i beskrivningen.

Kanonidé det här om du får bra fyllnad (vilket ju beror på oss läsare...).
Jag vill samtidigt göra reklam för bikesight.com där man kan skriva in roadbooks. Finns ett par bra beskrivningar av upplandsvägar där. Men det är jobbigt att skriva en roadbook, jättebra att ha ett ställe för enklare vägbeskrivningar.

Swedie skrev:

Egentligen ingen svårighet att lösa, om start- och slutpunkt skrivs in. Sedan kan en länk till Eniro.se automatgenereras, där ortsnamnen fylls i. Syntaxen är enkel, se på nedanstående länk mellan Borås och Herrljunga.

http://kartor.eniro.se/query?what=r...&fcity=bor%E5s&tstreet=&tnr=&tcity=herrljunga

Byt ut Borås eller Herrljunga mot något annat och det funkar lika bra. :tummenupp

I denna länk är Herrljunga utbytt mot Falkenberg, och som ni ser funkar det utmärkt: http://kartor.eniro.se/query?what=r...&fcity=bor%E5s&tstreet=&tnr=&tcity=falkenberg

Last edited:
jahå, det kan ju funka ifall man åker en stad > stad sträcka.. men en väg ute i lantbyggden, nja...

Swedie skrev:
jahå, det kan ju funka ifall man åker en stad > stad sträcka.. men en väg ute i lantbyggden, nja...

Fungerar också på mycket små orter, eller bara platser, som t.ex. ett torg i en viss stad/by.

Jag tycker du ska göra så att man kan välja vilket län istället för att leta upp de, för jag tror det kommer bli många vägar så det blir svårt att hitta. Som en rull meny så man väljer de länet man ska köra i. Fattar du? Så det bara kommer upp det länet man vill köra på istället för en klump med alla på.

Swedie skrev:
Tack!

Fick också problem med att read ut det, inte klockrent med ett generellt upplägg, beror på hur bra beskrivningen är och ffa om vägen går att beskriva på ett sånt sätt. Tanken var att det skulle vara enkelt att hitta referenspunkter på en karta om man inte känner till området...
Kan tänka mig att fält för inamtning skulle vara OK, och att de värdena sen listas på nåt liknande sätt som nedan?:

Kvarsebovägen
Km
Startpunkt: Jönåker, Star-macken, Gamla E4:an
Slutpunkt: Kvarsebofärjan, Bråviken

Kör gamla E4:an från Nyköping mot Jönåker, i södra delen av Jönåker kör mot Kvarsebo, innan Kvarsebo sväng mot färjan. Antingen sväng ner till färjeläget för en fika och åk tillbaka, eller fortsätt mot Åby/Kolmården
Ev behövs en "Via" oxå, har för mig att vissa karttjänster på nätet har sån funktionalitet oxå, om man ska fundera på kartlänkar?
/Hasse

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...