Tips om tillverkning av ljuddämpare

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Måste få tummen ur nu och fixa ljuddämparen på mitt bygge "Betty" som jag snickrade ihop för ett par vintrar sedan. Avgassystemet har haft lite olika utföranden över tiden. Byggde först ett 2-1 system som jag lyckades skjuta iväg vid en omkörning rakt ut på en åker för snart 3 år sedan.

Hur som haver. Den dämpare som sitter på hojen idag funkar skit. Visst är det fräckt med hojar som brötar satan, men detta är ohållbart i längden. Under förra sommaren fixade jag en ny "insats" i ett försökt att försöka bättra på ljudsituationen. Ett 52 mm rör hålborrades med 4mm hål och försågs med ny däpull - hårt lindad med najtråd. Detta funkade utmärkt i cirkus 1 timme innan all jävla ull blåsts ur. Svetsade dit ett stopp i änden och borrade ett litet hål, ingen skillnad. Lindat med diskbollsull som till hälften brunnit upp och till hälften blåsts iväg. Rent effektmässigt är säkerligen detta system skit, men mina tider på strippen har påvisat att det iaf funkar :)

Nu till frågan:
Hur fan skall jag tillverka en insats som funkar i längden, erbjuder ett tillräckligt mottryck och dämpar ljudet. Har funderat i banorna på att sätta ett mindre rör (40 mm) innanför detta som även det hålborras. Ytterdiametern på det stora röret är 72 mm.

Mycket tacksam för tips då mina ljuddämparkunskaper är starkt begränsade :)

Så här ser det ut på moppen, samt alla delar.

Bifogat

• IMAG0396.jpg
    IMAG0396.jpg
    80.6 KB · Visningar: 252
  • IMAGE_568.jpg
    IMAGE_568.jpg
    164.3 KB · Visningar: 317
  • baa_10621.jpg
    baa_10621.jpg
    90.1 KB · Visningar: 322
  • IMAG0393.jpg
    IMAG0393.jpg
    82.6 KB · Visningar: 177
  • IMAG0394.jpg
    IMAG0394.jpg
    86 KB · Visningar: 180
stort där man fyller ullen samt litet rör i mitten tar ner ljudet om man ändå vill ha rakt igenom.
tror jag skrivit de förr men en egenbyggd magspoiler som agerar ljuddämpare skulle nog funka estetiskt samt kunna fylla mycket ull men kort väg.
koolfiber tycker jag gör ljudet mulligare.
kanske en båtskrovs likn lång dämpare under hela hojen?
annars en vanlig ljuddämpare bara.

Tack för tipsen boys :)
Quick fix är ju oftast det svaret man söker, men kanske inte alltid det man får :)
Kan tyvärr inte bygga om en bef dämpare då måtten är anpassade efter att inte bränna tårna av mig. Turn-outen slutar precis framföra min högertass. Bra tankar ozeo, men bygger "båtskrovs" dämpare under hojen blir den tyvärr för låg, är redan låg så in i helvete :(
Magspoileridén är inte så tokig, men jag tror att den skulle kunna ha passat på en paralelltwin, alternativt en rad 4. Skulle bli ett helsike att få till en vettig grenrörsdragning från bakre cylindern. Om jag har fattat det rätt är det eftersträvansvärt att ha lika långa grenrör från båda cylindrarna?

Borde man inte kunna göra en dylik insats?

Bifogat

• avgasskiss betty.JPG
    avgasskiss betty.JPG
    21.1 KB · Visningar: 257
förstog inte riktigt bilden men kammare och/eller litet utlopp/väg sänker ljudet ganska mycket men stjäl effekt.
en lite större dämpare än du har nu samt ett perforerat rör på 1-1,5 tum istället för 2 tum skulle nog funka.
el ett system med spjäll så du kan välja lite
el ett supertrapp kanske vore de bästa.
då kan du ju justera med brickor.
jag råka ha ett buckligt över, ligger ute för en 500ing på blocket.
lät ganska tamt på xr,n de satt på mot för hur de bruka låta på stånkor.

Last edited:
Där jag bor finns det ngn "Benkes Rostfria" som gör ljuddämpare i rostfritt till bilar & hojar. Han sa att han lindar med glasfiber av ngt slag, för han tycker ljuddämparull brinner upp DIRECKT

Får tyvärr inte plats med en större dämpare. Har precis frigång nu från kåpor och ram med den som sitter på idag.
En supertrapp är ingen dum idé, men jag behöver ju en 90 graders turnout för att inte bränna foten av mig själv. Funkar det? Tänker du annars på ett vanligt spjäll som sitter i motsv en vanlig spjällförgasare, fast mkt större förstås?

@Chronic

Har testat med vanlig glasfibermatta, men den brann upp direkt med :(
Är inte dämpull baserad på glasfiber?

Får tyvärr inte plats med en större dämpare. Har precis frigång nu från kåpor och ram med den som sitter på idag.
En supertrapp är ingen dum idé, men jag behöver ju en 90 graders turnout för att inte bränna foten av mig själv. Funkar det? Tänker du annars på ett vanligt spjäll som sitter i motsv en vanlig spjällförgasare, fast mkt större förstås?

ang spjället så ja, en vanlig liten dämpare fast med nåt som du kan vrida till för när du vill åka lite lugnt o skönt, nackdelen är väl att den lär gå lite fett när du stänger till.

supertrappen släpper ju ut avgaserna åt sidorna, vissa har skydd mot baksärmen på på offroadarna då avgasserna bränner sönder stänkan om den är för nära..
vet inte hur din fot skulle sitta men hamnar den under så går de ju o bygga nån liten avskärmning att sätta på dämparn.

Turbo är lösningen du söker :7peta :D

Bushido använder vanlig hus-isolering till sin "raggar bil" (Ford Scorpio) och det tycks fungera än så länge.
Jag har nån märklig/ombyggd Supertrapp dämpare liggandes, utan ringar men med ett snedkapat rör istället. Har antagligen suttit på en speedway hoj eller liknande. Borde funka att göra likadant med Ozeos burk, dvs skippa ringarna och bygga en ring med en turn-out på.

Du hade fått min billigt men den saknar antagligen allt vad dämpning heter. Mer av en megafon än en ljuddämpare:D

men de är ju ringarna som gör mycket av ljudet tas ner?

Visst fasiken måste det vara så. Med en supertrapp kan man justera mottryck/ljud som man vill med de tillhörande ringarna. Turbo vore ju fränt, men epitete "slänga på turbo" är som bekant lättare sagt än gjort. Har nästintill dubbla effekten i maskinen redan så snart börjar lite mer spännande saker hända om jag hissar effekten än mer i denna trötta gubbhoj :)

Min skiss avsåg att göra ett mindre innerrör (perforerat) linda det med ull och sedan sätta ytterligare ett rör utanpå.
Tänker jag helt galet? Den insats som fanns innan denna hade samma princip. Avgaserna leddes från kollektorn fram till ett rör som passerade rakt ut mot utloppet. Passerade då ett perforerat rör som lidades mot insidan av ytterröret med dämpull = vanlig std lösning på ljuddämpare. Funkade kass... Nu tvingas ju avgaserna passera min dämpull på sin väg ut. Känns ju helt pårökt när jag tänker på det. Klart som fan att ullen blåses ur!

Informativt och enkel beskrivning :)
Vart i helsike kan man få tag i perforerad plåt (innerrör)?
Oavsett vilken lösning jag väljer så måste jag ju ha ett innerör av lämplig diameter.
Orkar inte hålborra igen som jag gjorde sist.. pust

Ja jag hade turen att snubbla över ett färdigt rör, bara att justera i diameter ;)

Men ja... Vart fan kan de finnas... Kikat på typ tibnor eller något sådant? Annars någon mekanisk verkstad kanske har en skvätt ligger som man kan få köpa kanske

Ok, får väl köpa en billig skittämpare i värsta fall och slakta om jag inte lyckas få tag i plåt eller färdigt rör.

Ok, får väl köpa en billig skittämpare i värsta fall och slakta om jag inte lyckas få tag i plåt eller färdigt rör.

perfoplåt har jag liggandes i en massa varianter... Valsa till den och lägga ett par näst är ju en smal sak men du bor ju på baksidan av planeten.

Vals saknar jag tillgång till tyvärr :(
Finns ingen möjlighet att få assistans? Självklart mot ersättning :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti