Tips om saker att tänka på när man köpt mc

Morti

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2016
Ort
Linköping
Hoj
Ingen just nu :)
Hej!

Hoppas detta hamnade på rätt tråd nu, Jag har precis inskaffat min första mc (bwm dakar 03), super nöjd!

Nu försöker jag bilda mig en uppfattning om vad jag behöver ha koll på för att den ska hålla så bra kvalité som möjligt tiden framöver och hoppas på lite hjälp om saker man bör tänka på och sköta om när man har en mc.

Försöker göra en lista med saker att se till att göra/hålla koll på, hittills är den inte så lång då jag har precis börjat söka. Jag har säkert missat mycket så fler tips skulle uppfattas! Visa saker är nog uppenbara för vissa men för andra som inte haft mc förut kanske det är något nytt :)

Lista:
*Se till att batteriet inte laddas ur över vintern (inte helt säker på bästa viss att göra detta på?)

*regelbunden service

*Se till att kedjan är välsmord och rengjord (varje 50-100mil?)

*Byta olja varje 3-400 mil

Om jag får ner en bra lista kanske det blir något andra nya mc ägare kan ta del av med, batteriet hade jag till exempel ingen aning om innan någon nämnde det för mig :)
 
Last edited:
Välkommen och kul att du hittat hit. Jag tror dock att din trådstart är lite väl generell; hela forumet är ju faktiskt fullt av saker man skall tänka på när man har MC :):tummenupp

Ha kul här oavsett!

/Loccone
 
*Se till att oljan är välsmord och rengjord (varje 50-100mil?)

Jag misstänker att du menar kedjan? :D

Men, gör service enligt serviceschemat, se till att ha bra och fräscha däck och håll kedjan i bra skick (smörja vid behov och rengöra vid behov) så kommer hojen hålla bra och länge.

Jag har en batteriladdare från CTEK (en 0.8 eller vad de heter nu) och snabbkontakter på hojarna så jag kopplar in den en gång varannan månad i hojarna i garaget under vintern. HAr hittills inte haft problem med batterierna på hojarna, så det verkar duga.

Passa på att köra lite vidareutbldningar på bana med till exempel SMC med.
 
Tack för tipsen!

(Ja jag menade kedjan såklart :D )

Ska kika lite på batteriladdare, kanske är bra att ha så man slipper att batteriet blir kasst :)
 
Du har köpt en stridsvagn i hållbarhet så du behöver inte serva den :D
Rotax 650 motorn är outslitlig men byt olja var 300-400 mil skulle jag gjort. Kolla ventilspelet enligt handbok. Finns de inga uppgifter på senast ventilcheck så kolla dem nu i vinter.
 
Ja det var en av anledningarna till att jag ville ha en sådan, har i åtanke att ta några längre turer när jag kört ett tag! :rock
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top