Tips om ny hoj till nästa säsong

skalman77

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Honda 600 Hornet
Tänkte höra om tips till ny hoj inför nästa säsong. Har idag en Honda 600 Hornet. Har dock inte lyckats förlika mig med den hojen. Alla säger att den är lättkörd, men får liksom inte till det med den. Draget är det inget fel på och den är riktigt rolig när man drar ur den ordentligt. Men tycker den känns svampig i fjädringen och saknar vrid. Kanske beror på fjädringen som jag även tycke rden är svårjobbat i kurvorna. Den vill drifta ut om man lägger ner den för mycket. Har därför funderingar på en Honda Firestorm. Dock undrar jag om det är för liten effektskillnad (endast 110 hk i Firestormen gentemot ca 100 i Horneten.) :confused: så att jag tröttnar på den lika fort som jag gjort med Horneten? Någon som kört dessa båda och kan tipsa mig?

Mer toppeffekt råder bot på allt :Bugar

En VTR har ett helt annat register än en 600 Hornet, det funkar inte att jämföra den toppeffekt de eventuellt har på papperet.
Om problemet är att du saknar "bottendrag" lär nog en VTR bota det. Däremot har jag hört de som sagt att chassit på VTR är allt annat än racemässigt. Så risken finns att din Hornet har bättre vägegenskaper... men det vet jag egentligen inget om då jag inte har testat nån av dem.

Din svampiga fjädring och ditt driftande i kurvorna har ett klart samband, jag gissar att de antingen beror på att någon skruvat inställningarna helt åt h-vete eller åxå kör du lite kantigt...

Last edited:
Du ska ha nått med rätt antal cylindrar till att börja med.
Inte 2, inte 4, utan 3 - precis lagom! :D

Alltså en Triumph Speed Triple eller en Benelli TNT.

Är du inne på helkåpa så kommer Triumph Daytona 675 RR nästa år, 675cc 3 cyl. Går in under supersport klassen. ;) :tummenupp

Sen om du tröttnar:
http://www.chicagolandsportbikes.com/index.php?page=tb1

Har faktiskt varit inne lite på triumph ett tag. Var ute och testade nya Sprint ST:n och tyckte den var helt grym vad beträffar vridet. Dock så kanske det inte är så mycket sport över den? Vet inte hur en sådan hoj skulle funka om man någon gång vill testa bana?

skalman77 skrev:
Har faktiskt varit inne lite på triumph ett tag. Var ute och testade nya Sprint ST:n och tyckte den var helt grym vad beträffar vridet. Dock så kanske det inte är så mycket sport över den? Vet inte hur en sådan hoj skulle funka om man någon gång vill testa bana?

Näe, ST'n är ju mer touringinriktad, provkör nya speed triplen istället, samma motor men sportigare chassie o lägre vikt.

skalman77 skrev:
Vet inte hur en sådan hoj skulle funka om man någon gång vill testa bana?
Förmodligen inte sämre än nån annan helkåpad sporttouring. Tycker Sprint RS är ett bättre val där :tummenupp

Last edited:
skalman77 skrev:
Tänkte höra om tips till ny hoj inför nästa säsong. Har idag en Honda 600 Hornet. Har dock inte lyckats förlika mig med den hojen. Alla säger att den är lättkörd, men får liksom inte till det med den. Draget är det inget fel på och den är riktigt rolig när man drar ur den ordentligt. Men tycker den känns svampig i fjädringen och saknar vrid. Kanske beror på fjädringen som jag även tycke rden är svårjobbat i kurvorna. Den vill drifta ut om man lägger ner den för mycket. Har därför funderingar på en Honda Firestorm. Dock undrar jag om det är för liten effektskillnad (endast 110 hk i Firestormen gentemot ca 100 i Horneten.) :confused: så att jag tröttnar på den lika fort som jag gjort med Horneten? Någon som kört dessa båda och kan tipsa mig?

Firestormen är riktigt rolig, men skall du ha en "riktig" sporthoj så köp en Fireblade. Kanske min -05a?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN