Tips om mellanklass hoj!?:P

Ahhhh nu har man fått massa Tips o Trix! :tummenupp
Ska råd göra med farsan titta lite efter ZXR 400 annonser igår med han..synd att dom är sällsynta i detta land men det finns ett gäng i Tyskland. O det är väl inte så omöjligt att importera.
Försäkringarna var ju så att man hade råd med en iaf! :p

Tack för alla inlägg! "Burn Rubber, not Your Soul! - Biker Boyz" ;)

Bikerbitch skrev:
Min är på 25kw och har en slagvolym cm3 på 398
Perfekt mellanklassmotorcykel med 34 hk.

Mitt råd. Skaffa en billig hoj i början. Då gör det inte mkt om du skulle gå omkull med den under dina övningar.
Köp en 250 om du vill, men vill du ha mer effekt så kanske en 400 passar bra.
Jag är kanonnöjd med min Suzuki 400. Billig att köpa o superbillig att försäkra!

hmmm... om jag ville ha en snabb cykel köper jag nog hellre en 250 tvåtakt än en 400:a fyrtakt.... ;) lika många hästar men många färre kilon...

mellanhojjar får juh inte överstiga 0,16kw/kg men hur räknar man ut hur förhållandet på en viss hojj då?? :confused:
jag har försökt o testat olika, men enligt mina beräkningar överstiger zxr 400, 0,16kw/kg...

Specifikationer:

torrvikt - 160kg
tjänstevikt - 187kg
effekt - 65hk

någon som kan förklara hur man ska räkna ut det?? :crash

jag är jättenöjd med min sv650s.. ska bli mellanklass av den tyvärr =( antar att brickorna(nån som vet hur de ska monteras på en sv?) kommer sabba hela hojen dock..

AdrenalineRush skrev:
mellanhojjar får juh inte överstiga 0,16kw/kg men hur räknar man ut hur förhållandet på en viss hojj då?? :confused:
jag har försökt o testat olika, men enligt mina beräkningar överstiger zxr 400, 0,16kw/kg...

Specifikationer:

torrvikt - 160kg
tjänstevikt - 187kg
effekt - 65hk

någon som kan förklara hur man ska räkna ut det?? :crash

Vadå? Bara att räkna juh :crash

Man räknar på tjänstevikten (det som står i reg beviset) 25/187 ger 0,133Kw/kg eller 49/187 ger 0,26 ostrypt :fakta

tror förresten inte min hoj, dvs SZR660 skulle va så illa som mellanklasshoj heller. Mycket av vridet behålls (om jag fattat det rätt) vid strypningen och 159kg torr är ju inte fel. Lägg till att den är relativt billig i inköp så blir det bra :rock

Jag projsar 4000:- hel helår för min fast då bor jag i storstad också :(

JAg har provkört en strypt sport-600 och den var trafikfarlig. Hände absolut ingenting nånstans, så blir det när man stryper bort 80hk. Det bästa man kan göra är att ta en hoj som inte har så mycket effekt från början och inte varvar så mycket, gärna en- eller tvåcylindrig, och strypa. Hojen kommer då att få ett fint bottenvrid och ändå orka knuffa på lite. Ta tex en 650cc offroad, gpz 500, szr 660, cb 500, er 500, cb 750, gsx 750, bandit 600, sv 650 osv. Tanken med mellanklass är att du ska lära dig köra hoj, och bli bra på att svänga och bromsa behöver man ingen räserhoj till, det lovar jag.

Dez skrev:
Vadå? Bara att räkna juh :crash

Man räknar på tjänstevikten (det som står i reg beviset) 25/187 ger 0,133Kw/kg eller 49/187 ger 0,26 ostrypt :fakta

aha, okej nu fattar ja :crash :D
tackar :rolleyes:

NoicE skrev:
köp en sånhär ;)
http://www2.blocket.se/view/1011863.htm?l=0

Lite bögig lack men vafan ;)
jag har en sån, lite stylad för yttersta posörvärde :rolleyes:
En bild iaf:

Äh!vadå bögig lack? har ju samma färg på min lilla Cresent Compact! :slicka Undrar om den mår bra där bakom brorsans oljefat och farsans bråte... :rolleyes: tittar man noga så ser man en glimt av styret :p Då är jag iaf säker på att ingen ska sno den iaf!h0h0

Nu har man fått massa svar och är sugen på alla möjliga hojar i olika kulörer :kär

Dez skrev:
tror förresten inte min hoj, dvs SZR660 skulle va så illa som mellanklasshoj heller. Mycket av vridet behålls (om jag fattat det rätt) vid strypningen och 159kg torr är ju inte fel. Lägg till att den är relativt billig i inköp så blir det bra :rock

Jag projsar 4000:- hel helår för min fast då bor jag i storstad också :(

Ja, det är en mycket bra hoj som mellanklassare, chassie, fjädring och bromsar håller ju topkvalitet, och den är väldigt konsekvent i sitt uppförande, så den är bra att lära sig på.

Re: Re: Fredda66??

maverick_750rr skrev:
1. Vet inte vad hon betalar... Jag ebtalade som färsking 16000kr hel/hel. hade bara den på sommaren så....

2. klass 5

3. Strypa :skrämd Det finns inte..... Den går jävlight bra(min) men jag har fuskay enligt Ewa Gödke :p Den toppar 210nånting. Min toppar kanske mer :confused: Har inte testat än.

750RR

Oj, dyr försäkring mavve, men kanske bara för att du är av det andra könet. Själv skulle jag få betala MAX 12000:-/hel/helår
tjej försäkring 6000:- hel. hos bilsport och MC.

Nu när jag har strypt den (gjorde det dels av försäkrings skäl) så kommer jag betala 1800:- halv/helår -9% medlemsskap i SMC.

Har man inte kört hoj någon gång så kan man lika gärna strypa den.. jag har ju inget att jämföra med!! :D
Det är mycket kostnader ändå när man köper första hojjen.. skinnställ, lås, försäkring importen (i mitt fall, importerade från Tyskland), reg.besiktning, säkerligen ombesiktning--> sen körklar.

Re: Re: Re: Fredda66??

Annchua skrev:
Oj, dyr försäkring mavve, men kanske bara för att du är av det andra könet. Själv skulle jag få betala MAX 12000:-/hel/helår
tjej försäkring 6000:- hel. hos bilsport och MC.

Nu när jag har strypt den (gjorde det dels av försäkrings skäl) så kommer jag betala 1800:- halv/helår -9% medlemsskap i SMC.

Har man inte kört hoj någon gång så kan man lika gärna strypa den.. jag har ju inget att jämföra med!! :D
Det är mycket kostnader ändå när man köper första hojjen.. skinnställ, lås, försäkring importen (i mitt fall, importerade från Tyskland), reg.besiktning, säkerligen ombesiktning--> sen körklar.

Eftersom alla bolag bara tar hänsyn till ursprungseffekten (utom bilspot&MC vid mellankort/mellanklass kombinaton) hur kan det då påverka din försäkring?

Om man försäkrar en hoj hos bilsport&mc, då kan man alltså förvänta sig en saftig höjning när man haft kortet i två år?

Casca skrev:
Om man försäkrar en hoj hos bilsport&mc, då kan man alltså förvänta sig en saftig höjning när man haft kortet i två år?

Om man har mellanhoj och mellankort, ja!

Min försäkring kommer fördubblas den 6:e juni när jag får tunkt kort, från 4000:- till 8000:- :gråta :gråta :gråta

jag lånar tråden lite.

Jag har lite tjafs med en snubbe i min klass ang mellanklassare.

Men jag tänkte en KTM 640 är det väl som har 25kW org borde väl gå bättre än en strypt gixxer 600 -03?

vad jag har läst mig till här så verkar det ju som hojar som varvar mycket går sämre strypta.

Kollar man i annonser står det ofta "Strypt och billig försäkring bara 2500:- /år". Bara skitsnack, det beror ju på ålder, var man bor, hur länge man haft A-kortet osv. Det enda sättet du kan få reda på vad din premie blir är att själv ringa runt och kolla hos de olika bolagen.

jag körde en gammal rd350 första året, o de funkade hyffsat, När den va strypt så sluta den dra vid 7 krpm. Efter de var de dött men de funkar. 2:a året körde dr350(lv-enduro) som redan var klassad som mellan orginal och det har också funkar hyffsat bra men inge kul o köra 90 vägar med. Båda va som gratis att försäkra.

den 28 juni får obegränsat o då blir det gsxr 600!

/ Hannes

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...