Tips om mcställ att frakta cross på?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har köpt ett mcställ som man sätter på dragkroken för att frakta crossar på men crossen passade inte för fem öre i stället. Funderar nu på att köpa en pickup för jag ska köra massor med cross i år och jag vill kunna ta mig till banan snabbt och enkelt. Släpvagn går bort.
Jag hittade en annons från ett företag på blocket. Vet inte om man får länka till företagsannonser men är det någon som provat om detta ställ funkar för 450 crossar http://www.blocket.se/vi/10654648.htm?ca=11_s
När man kollar på bilden så tycker jag att det ser ut som att den delen av ställningen som ska va mellan hjulen är för kort för en fullsizecross.
Ni som använder mcställ, vilken modell använder ni?

Last edited:
Köp en pickup! Så sjukt mycket smidigare än den där ställningen. Hade en Skoda pickup som man visserligen var tvungen att ha baklämmen nere för att crossen skulle få plats, men den funkade bra ändå.

Det som är på annonsen tycker iaf jag ser rangligt ut. Många onödiga länkar som kan tänjas och bli glappa.
Pröva att gå in på www.jofrab.se och sök på detta nr 46-51-172

Det stället har jag till min motard och det funkar fint :)

Det som är på annonsen tycker iaf jag ser rangligt ut. Många onödiga länkar som kan tänjas och bli glappa.
Pröva att gå in på www.jofrab.se och sök på detta nr 46-51-172

Det stället har jag till min motard och det funkar fint :)

det där stället såg ju jävligt bra ut. vad fäster man det i förutom dragkroken? om man inte fäster i något annat så blir det väl inte så stabilt i sidled.

det där stället såg ju jävligt bra ut. vad fäster man det i förutom dragkroken? om man inte fäster i något annat så blir det väl inte så stabilt i sidled.

I början så hade jag spännband mellan railsen och hojen. Men när man kört närmare 100 mil så märkte jag att det sitter stadigt och att det räckte med att skruva det i draget.
Om man ska åka mkt på dåliga vägar så skulle jag använda mig av spännband igen, men bara om det är riktigt dåliga vägar.

Jag tycker att det är konstigt att det kan sitta så bra som det gör :)

I början så hade jag spännband mellan railsen och hojen. Men när man kört närmare 100 mil så märkte jag att det sitter stadigt och att det räckte med att skruva det i draget.
Om man ska åka mkt på dåliga vägar så skulle jag använda mig av spännband igen, men bara om det är riktigt dåliga vägar.

Men det ser ändå helt otroligt ostabilt ut. Tänk om hojen bara skulle tippa rakt ner i asfalten när man är ute och kör. :3freak

vad har du för bil? dragkrokarna ser ganska rejält olika ut på olika bilar. kulan är förstås alltid lika dan men "skaftet" skiljer sig mycket. på min nuvarande bmw 525 så är skaftet inte så bra.

Det där är dom två vanligaste cross ställen,jag använde typ den moddelen från "blocket" själv i två år utan ngr problem till att slänga upp en KX250-03'a på ca102kg, sen la jag på ett par skennor & då blev det hur stabilt som helst. Det är rätt många som använder det stället till både 250-500 2T & ngn 450cc,men stället pallar max en 450cc...

Det andra stället är grövre & fungerar ngt bättre för större 4taktare mest iom att det bara är o rulla upp hojen och spänna fast. Viktigaste är att du kollar ditt kul tryck på kroken innan du hänger på mer än 115kg men iom att vikten hänger linjalt så faller stället inte bara av men kroken kan däremot gå åt pippan om den är för tunn elr gammal.

Kör på Jofrabs! :tummenupp

vad har du för bil? dragkrokarna ser ganska rejält olika ut på olika bilar. kulan är förstås alltid lika dan men "skaftet" skiljer sig mycket. på min nuvarande bmw 525 så är skaftet inte så bra.

Jag kör en vlovo 850 kombi.

Har blivit stoppad av polisen när jag haft hojen på stället. Dom kollade körkort och att regskylten syntes. Så det var bara att köra vidare :)

Ett tips kan ju vara att regelbundet kolla infästningarna till draget.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti