Tips om internat?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ja internat inte internet. :tungan

Pallar inte bo hemma lägre så är det någon som vet något bra internat?
Hur stora problem blir set att byta? går första året på el programet nu.

Maldiani skrev:
Var i landet vill du bo?
Fortsätta på samma inriktning? / Maldiani

Oj glömde säga det. Uppåt i landet hade varit kul att testa och helst samma inriktning. Hittar bara typ turist ledar linjen och sånt..

Kom att tänka på en sak. säg nu att jag rent teoretiskt lykas få tag på en lägenhet nånstans och har råd med den. Är det äns lagligt att jag bor där själv? Jag mennar eftersom jag är under 18 år.

Last edited:
prulle skrev:
Kom att tänka på en sak. säg nu att jag rent teoretiskt lykas få tag på en lägenhet nånstans och har råd med den. Är det äns lagligt att jag bor där själv? Jag mennar eftersom jag är under 18 år.

Klart att det är lagligt, jag flyttade själv till Kalmar för att plugga på gymnasiet.

Edit: Fast det var ju förvisso för att den utbildningen inte fanns hemma. Har din hemkommun samma utbildning får du inga bidrag utöver studiebidraget.

Last edited:
Tre internatskolor jag känner till.

Sigtuna Humanistiska Läroverket
Lundsberg
Gränna

Du får nog byta program till Natur eller Samhälle om du ska gå på någon av de skolorna.

Givetvis kan du bo i egen lägenhet. Det skulle dock förvåna mig om inte hyresvärden skulle vilja att du hade en borgenär (dina föräldrar) med tanke på er ålder och att ni troligen inte har någon fast inkomst att tala om.

Harmon Rabb skrev:
Tre internatskolor jag känner till.

Sigtuna Humanistiska Läroverket
Lundsberg
Gränna

Du får nog byta program till Natur eller Samhälle om du ska gå på någon av de skolorna.

Givetvis kan du bo i egen lägenhet. Det skulle dock förvåna mig om inte hyresvärden skulle vilja att du hade en borgenär (dina föräldrar) med tanke på er ålder och att ni troligen inte har någon fast inkomst att tala om.

Precis så mycket jag har fått fram också. Finns ju nästan bara fickon linjer med internat och lägenhet är för dyrt.:(

prulle skrev:
Precis så mycket jag har fått fram också. Finns ju nästan bara fickon linjer med internat och lägenhet är för dyrt.:(

Om dina föräldrar är beredd på att betala för att låta dig gå på internat kan jag inte annat än rekommendera dig att göra så. Du kommer att få vänner för livet. :tummenupp -Det kan vara värt att byta program bara av det skälet.

Vill du fortsätta läsa el-programet kan du ju fråga dina föräldrar om de inte vill bidra till hyra av en liten lägenhet i närheten av där du bor nu. På så sätt kan de fortfarande ha koll på att du sköter dig.

Tjo fungerar utmärkt, flyttade själv in i familjens sommarstuga när jag var 15 och började 1'a ring.. studiebidrag + inackorderingstillägg och lite småjobb så har du ekonomin kirrad :tummenupp

Harmon Rabb skrev:
Om dina föräldrar är beredd på att betala för att låta dig gå på internat kan jag inte annat än rekommendera dig att göra så. Du kommer att få vänner för livet. :tummenupp -Det kan vara värt att byta program bara av det skälet.

Vill du fortsätta läsa el-programet kan du ju fråga dina föräldrar om de inte vill bidra till hyra av en liten lägenhet i närheten av där du bor nu. På så sätt kan de fortfarande ha koll på att du sköter dig.

Det var meningen att jag skulle gå på internat men hittade inget. Så jag antog att jag fortfarande fick om jag hittade nått men det fick jag inte, av en väldigt udda anledning, farsan ville inte bli lämnad ensam med morsan. :rofl Får vist lugna mig i 1½ år då..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg