Tips om bra körskola för MC-kort i Göteborg?

drik

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
xt600 -87
God morgon kamrater

Teorin är nu avklarad så nu återstår det praktiska.... Är det nån som kan rekomendera en trafikskola i Göteborg som är bra?

Med bra menar jag väl egentligen instruktören så det vore suveränt om ni kunde namnge även en sån.....

Vidare har jag hört att trafikskolorna har fasta körtider hos vägverket vilket skulle innebära att man snabbare kan få uppkörningstid än som privatist... Stämmer detta?

Tack på förhand

Jag körde på Aktiv Trafikskola och det funkade bra. Dom använder sig av ett system där två elever är med på samma lektion. Du betalar för en 80 minuters dubbellektion samtidigt som en annan elev också betalar för en 80 minuters dubbellektion. Där med blir varje tillfälle 160 minuter till priset för 80 minuter. Under en körlektion i trafiken delas tiden lika mellan eleverna och när du inte kör själv blir du skjutsad av läraren. Under tiden du åker med läraren ser du vad din körpartner gör bra och dåligt och din hör lärarens goda råd. Det är klart att det alltid är bättre och köra själv men med tanke på att vi pratar om gratis tid så ser jag bara fördelar. Än bättre är det under en lektion på konbanan då ni kommer dit med två hojar och båda elever får köra full tid.
Jag vet inte hur vanligt det är att trafikskolor använder sig av detta system men givetvis väljer man en av dem.
Körskolorna har fasta tider för uppkörning men dom har också många elever. Trafikskolan ger dig en tid när dom har bedömt att du har chans att klara uppkörningen och du ligger i toppskiktet av de elever som för tillfället är inskrivna på skolan. Detta är uppkörningskontrollanten väl medveten om och det är därför dom gärna godkänner en körskoleelever om misstagen inte är allt för uppenbara.

Tog 3 lektioner på Hedens.
Klarade ju uppkörningen så jag är nöjd.
Fick bra tips tyckte jag.

Minns inte vad instruktören hette tyvärr.

Nu bumpar jag den här tråden lite. Det är dags för MC kort i vår, och tänkte att det kanske redan nu kan vara gott att kolla upp en bra körskola. I gamla trådar har jag sett Hedens, Kramérs och Aktiv rekommenderas. Är de forfarande bra? Ingen som bytt ägare och plötsligt blivit mindre bra?

Vore ju också schysst om någon körskola hade nån drive med lite schyssta paketpriser så här runt jul, men det kanske är önsketänkande... :rolleyes:

Aktiv Trafikskola. Ligger i Guldheden någonstans om jag inte missminner.

Mycket bra att ha o göra med. Tog mc-kort och även för bil där. Svårt att få tid då de är mycket populära.

Hedens har lagt ner vad jag hört, men kolla för att va säker!
Tog på Kramérs i sommras, MYCKET bra lärare och helt ok med tillgänglighet på tider.
Kan rekomendera dem varmt, kör 750Z hojjar.

God morgon kamrater

Teorin är nu avklarad så nu återstår det praktiska.... Är det nån som kan rekomendera en trafikskola i Göteborg som är bra?

Med bra menar jag väl egentligen instruktören så det vore suveränt om ni kunde namnge även en sån.....

Vidare har jag hört att trafikskolorna har fasta körtider hos vägverket vilket skulle innebära att man snabbare kan få uppkörningstid än som privatist... Stämmer detta?

Tack på förhand

Kan börja med att påtala att det stämmer att körskolor har fasta tider. OBS du kör upp när dom anser att du är redo!...
Jag tog kortet förra året och sket i vad min trafiklärare sa.. .."du behöver minst 8 dubbellektioner till innan du är klar"... Det ansåg inte jag. Jag körde upp 3ggr privat. bokade i juni, fick tid 4dagar efter att jag ringde.
jag kuggade pga att jag hade egen cyckel som jag inte hade kört innan och blev nervös på lågfart. andra försöket farlig placering i högerkurva. och tredje gången gilt. inga problem.

summerat. Bokade och körde upp som privatist i juni säve. bokade första fick tid 4 dagar efter. 2a, fick vänta 1 vecka o 3e, fick tid 3 dagar efter andra försöket samt samma inspektör(eller vad dom kallas)

3 gången jag körde upp var det 50/50 privat o körskola. hälften av körskoleuppkörarna kuggade, nästan alla privatister klara sig.

Ang trafikskola. Allt förutom Tommys och Mötesplatsen är nog bra jag körde själv på tommys och var inte speciellt nöjd. Han är en bra lärare men väldigt nonchalant. tex. körde samma lektion 2ggr i rad pga han hade glömt att vi redan hade gått igenom det. samt att en 80min lektion ofta blev en 65 eller 70 min lektion. betalar man 1800 för en dubbel så tar man gärna dom sista 10min oxå...

OBS detta är mina upplevelser och bör inte läsas som gennerel kritik eller fakta.

Wright på S:t Pauligatan vid Redbergsplatsen. Seriösa och rutinerade var mitt intryck 2009. Kör CB1000, lättkörda hojar.

Wright på S:t Pauligatan vid Redbergsplatsen. Seriösa och rutinerade var mitt intryck 2009. Kör CB1000, lättkörda hojar.

Låter trevligt. Jag var på G med kortet för många år sen, men flyttade utomlands och han aldrig avsluta de hela. Dags att komma igång nu och få kortet till våren!:)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back