Tips om bakhjulskörning!

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Ingen som har något speciellt tips om bakhjulskörning. Testade idag flera flera flera flera gånger. Men är man för rädd för å komma upp i rätt höjd. Lägger ner den relativt fort.

Mvh Fredrik P

Ta modighets piller - ska funka har jag hört................:D

fLedLik skrev:
2446984 Ingen som har något speciellt tips om bakhjulskörning. Testade idag flera flera flera flera gånger. Men är man för rädd för å komma upp i rätt höjd. Lägger ner den relativt fort.

Mvh Fredrik P
de är väl knappast kraften som fattas..du e som jag o är lite feg..
bara nöta o öva..
jag tyckte de funka bäst själv på en lite väg som inte e så öppen..vet ej varför men åkte alltid längre då :va

ibland satt de hyffsat o ibland inte...
nöt mera o va mindre rädd..prova o använd bakbromsen nåra ggr för o ta ner den så du hanterar det..

Det handlar bara om kännsla! säger han som inte kan än :D Nä men öva! öva! öva! Kan inte själv än men det känns bättre varje gång jag försöker!

fLedLik skrev:
2446984 Ingen som har något speciellt tips om bakhjulskörning. Testade idag flera flera flera flera gånger. Men är man för rädd för å komma upp i rätt höjd. Lägger ner den relativt fort.

Mvh Fredrik P

När du märker att framhjulet börjar komma upp så försök att släppa gasen långsamt o lugnt så du får kontroll, misstänker att du släpper gasen i en SNABB rörelse och då åker det ju ner igen.. Är bättre att få framhjulet att stiga sakta i stället för att man rycker upp den för fort, åtminstone om man inte är så säker på sin sak vill säga..

Vafan, du har en husa grabben... det är ju bara att gasa och om den börjar gå ner så gasa mer, så gör jag :)
Fast nu är jag lite tuff i munnen, dricker lite härlig :öl

Hehe, joe. Jag vet. Är 40/15 drev nu. Känns fortfarande för högt växlad. Drar man den på 3.an, så gåre så inne helsikke fort. Men men. Är bara lite rädd för å slå sig som sagt. Men de säger att det ska ganska mycket till om man ska slå runt om man inte ens har kommit så högt med den :)

fLedLik skrev:
2447100 Hehe, joe. Jag vet. Är 40/15 drev nu. Känns fortfarande för högt växlad. Drar man den på 3.an, så gåre så inne helsikke fort. Men men. Är bara lite rädd för å slå sig som sagt. Men de säger att det ska ganska mycket till om man ska slå runt om man inte ens har kommit så högt med den :)

När du ligger så högt att du inte längre kan se fram utan att sträcka på dig eller kolla åt sidan, då kan du börja fundera på om du är påväg att slå runt. Ta bakhjulsåkningen i små etapper om du känner dig orolig, satsa inte på att köra långt utan kontrollerat istället. Höjden kommer med tiden och träning.

Okey okey. Hört av en del att det är lättare att kontrollera den när du står upp? Tyckte det va mycket läskigare.

fLedLik skrev:
2447128 Okey okey. Hört av en del att det är lättare att kontrollera den när du står upp? Tyckte det va mycket läskigare.

Faktiskt så ere så... (tycker iaf jag) Lärde mig att köra me ena knät på sadeln, på så vis får man en mera upprätt körställning. När man börjar lära sig slanga så ere att man ligger ner som käns lite kymigt i början. Så prova å nöta me knät på sadeln så komemr d å losssna.

Hade själv en 04 husa å ja tycker att du skall prova me knät på sadeln på 4:ans växel.. Den blir lite mindre hetsig me högre växel å e lättare då att styra hur högt du vill komma...

Ha gärna vänsterknät på sadeln så att du kan ha högerfoten på bromsen om du skulle gå lite fööör högt.

Lycka till.

Dra te gamla flygfältet o träna säkrast både ur polis o säkerhet.

I början är det ju bara att köra igenom växlarna 2an till 6an så du slipper ligga så högt.
Sen ökar du bara på mer o mer tillslut så ligger du på balansläget o kör hela flygfältet utan problem.

som alla sagt. öva!
tycker tvåan e bra att dra upp hojen på. lite övning så vet du sen vilket varvtal kraften finns på, när du känner att du får upp den där e det bara att peta in nästa växel.
försök lära dig att ha foten på bromsen ifall det blir för högt.

Det var lite fel på min hoj i början, den saknade kraft o gick inte att få upp bra men sen helt magiskt genom lite övning fick den mer kraft!:D

Testa på ettan - tvåan, så du blir "van vid höjden" och glöm inte att lära dig använda fotbromsen. Fotbromsen är din räddning mot överslag! ;) Som sagt öva öva å ta det lungt!!

tänkte sno den här tråden lite... När man petar in nästa växel utan att dra in kopplingen vid bakhjulskörning, ska man reglera gasen åt något håll samtidigt? eller bara hålla den jämn och byta växel ändå?

tänkte sno den här tråden lite... När man petar in nästa växel utan att dra in kopplingen vid bakhjulskörning, ska man reglera gasen åt något håll samtidigt? eller bara hålla den jämn och byta växel ändå?

backa fram gasen lite bara.. så gör ja.. lite gassläpp så poppar nästa i...

Kör på tvåan och ryck/gasa upp den...gasa så lite som möjligt. Lägre fart mindre skador, och du kör på balansen ist för kraften i hojjen.
bakhjulsåka på hojens kraft är lätt men köra enbart på balansen det är bra!

Kan man bakhjulskörning med enbart balansen så är ingen bakhjulskörning svår!

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back