Tips och råd vid löneförhandling!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jo.. det är lönetider nu och dags att löneförhandla för dem känner sig manade. Jag känner mig manad kan jag säga :mad: :argpådato

Har aldrig haft någon löneförhandling innan och behöver därför lite tips och råd hur man ska gå tillväga. Vad för argument som kan vara bra att trycka på m.m. Dela gärna med er av era erfarenheter! :Bugar

//KaliZ

KaliZ skrev:
Jo.. det är lönetider nu och dags att löneförhandla för dem känner sig manade. Jag känner mig manad kan jag säga :mad: :argpådato

Har aldrig haft någon löneförhandling innan och behöver därför lite tips och råd hur man ska gå tillväga. Vad för argument som kan vara bra att trycka på m.m. Dela gärna med er av era erfarenheter! :Bugar

//KaliZ
Ta med dig ett brännbollsträ, eller en puffra. :tummenupp
(Bilder på chefens ungar är åxå effektivt.)

Ja, jag skulle ha förhandlat upp min slavlön lite jag också... Måste ju finnas massvis att läsa i ämnet hur man ska bete sig på förhandlingen och sådant.
Jag hade tänkt gå ut rätt högt IAF och begära 7% ökning, men skulle nog bli riktigt glad om jag fick 5% också.
Säkert någon vet någon bra bok eller vad fasiken det kan tänaks vara som man kan kika lite i för att få tips.

Hade faktiskt själv tänkt starta en tråd någon dag med den här frågan men nu slipper ju jag ;)

Tips

Själv jobbar jag på ett företag där man "utvärderas" och får lön därefter. Vill man förhandla får man börja ett år innan. Nåväl, jag kan ge några tips.

Eftersom det inte framgår vilken typ av jobb du har är det lite svårt men jag gör ett försök.

1. Summera året. har du klantat dig rejält någonstans som måste döljas i förhandlingen (troligen inte...). Fundera på vilket sett du själv har bidragit till företaget men också hur du bidragit till gruppen du jobbar i. Det finns en klassisk klyscha: "Man kan vara bäst i klassen eller skapa den bästa klassen". I båda fallen vinner företaget på det.

2. Skriv ner allt positivt och ha med som stolpar. Lista inte allt på en gång utan låt det komma under förhandlingens gång.

3. Var inte rädd för att ta i men bygg upp med argument. Om du begär 10% bör du kanske ha mer att komma med än att -"jag kommer ju oftast i tid i alla fall". Ge dig själv lite marginal (begär 7, var beredd att backa till 5).

4. Sätt en nedre gräns som du inte går under, bra att ha om chefen är en hal typ så han inte lurar dig.

5. Ha alternativ, t.ex fri mobiltelefon, träningsbidrag eller liknande som kan kastas in när ni nästan är klara.

6. Var lugn och självsäker. Var inte rädd för att framställa dig som liiiiite bättre än alla andra (sluta vara så jävla svensk m.a.o, jantelag ger aldrig bra lön).

7. Om det nu skiter sig så är det OK att visa missnöje. Du kan alltid dra in facket men om du begär mer än avtal så löser det sällan något. Däremot kan du ställa krav på chefen som får han/henne att fundera. Om du t.ex får höra att du inte presterat bra medan du själv tyckler det så begär tydlig förklaring om varför. "Tvinga" chefen att ge kontinuerlig feedback under kommande år. Sätt helt enkelt press, vad som händer är att chefen då "delar med sig" av sina argument i förväg vilket gör nästa förhandling lättare.

Har du aldrig gjort det förut är det alltid lite svårt men tro på dig själv och var vänlig men bestämd så brukar man komma långt.

Sitter som konstruktör. Har jobbat inom företaget i 1 år nu. Gick in som visstidsanställd...det sades att tjänsten skulle bli en tillsvidare tjänst efter det året. Nu har jag fått förlängning några månader till på samma avtal. Känns som att jag inte är i samma situation nu som när jag började vid företaget. Känns farligt att det kan forsätta såhär...då kommer man ju ingenstans. Ju längre tiden går...destår större blir ju klivet upp till den nivån man vill/bör ligga på..eller hur.

Nu är man helt självgående. Frågan är den lite också om jag i detta läget har rätt att löneförhandla. Om inte annat så kan det ju vara intressant att höra hur chefen motiverar min nuvarande lönesättning i förhållande till när jag började där och inte visst/kunde någonting. Har inte misskött mig på något sätt...eller gjort några konstruktionsblunders.

//KaliZ

KaliZ skrev:
Sitter som konstruktör. Har jobbat inom företaget i 1 år nu. Gick in som visstidsanställd...det sades att tjänsten skulle bli en tillsvidare tjänst efter det året. Nu har jag fått förlängning några månader till på samma avtal. Känns som att jag inte är i samma situation nu som när jag började vid företaget. Känns farligt att det kan forsätta såhär...då kommer man ju ingenstans. Ju längre tiden går...destår större blir ju klivet upp till den nivån man vill/bör ligga på..eller hur.

Nu är man helt självgående. Frågan är den lite också om jag i detta läget har rätt att löneförhandla. Om inte annat så kan det ju vara intressant att höra hur chefen motiverar min nuvarande lönesättning i förhållande till när jag började där och inte visst/kunde någonting. Har inte misskött mig på något sätt...eller gjort några konstruktionsblunders.

//KaliZ

Du får inte vara visstidsanställd mer än sammanlagt 12 månader under en 3 års period..

Jag har gått samma väg som dig - fast inom mjukvarusidan. Efter 10 månaders visstid med löfte om fast, så blev jag utan förlängning. Har nu 2 veckor jobb kvar, och sedan bara ångesten över hur det sket sig. Hoppas att det går bättre för dig.

KaliZ skrev:

//KaliZ

Gixxer-Anders skrev:
Du får inte vara visstidsanställd mer än sammanlagt 12 månader under en 3 års period..

Vad är det som säger det? Har varit det i 12 månader nu.. och kommer så vara i ca 9 månader till. :mad:

//KaliZ

KaliZ skrev:
Vad är det som säger det? Har varit det i 12 månader nu.. och kommer så vara i ca 9 månader till. :mad:

//KaliZ

Lagen om anställningsskydd:

5 § Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas i följande fall:
1. Avtal för viss tid, viss säsong eller visst arbete, om det föranleds av arbetets särskilda beskaffenhet.
2. Avtal för viss tid som avser vikariat, praktikarbete eller feriearbete.
3. Avtal för viss tid, dock sammanlagt högst sex månader under två år, om det föranleds av tillfällig arbetsanhopning.
4. Avtal som gäller för tiden till dess arbetstagaren skall börja sådan tjänstgöring enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt, som skall pågå mer än tre månader.
5. Avtal för viss tid, när arbetstagaren har fyllt 67 år.
Om en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren som vikarie i sammanlagt mer än tre år under de senaste fem åren, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2001:298).

5 a § Avtal får även i andra fall än som avses i 5 § träffas om tidsbegränsad anställning (överenskommen visstidsanställning). Avtal om sådan anställning får beträffande en och samma arbetstagare omfatta sammanlagt högst tolv månader under tre år, och ingen avtalsperiod får vara kortare än en månad. Träffas avtal om kortare tid än en månad, gäller avtalet en månad.
I ett företag eller en verksamhet som tidigare inte har haft någon arbetstagare får, när arbetstagare anställs första gången och under tre år därefter, avtal som avses i första stycket beträffande en och samma arbetstagare träffas för sammanlagt högst 18 månader under tre år.
En arbetsgivare får vid en och samma tidpunkt ha högst fem arbetstagare anställda med överenskommen visstidsanställning. Lag (1996:1424).

KaliZ skrev:

//KaliZ
Hehe då har du lite att ta med facket om chefen börjar bråka. Ring ditt ombud om du har frågor, de brukar ha svar på det mesta.

Det sämsta du kan göra är att motivera höjd lön p.g.a. dina utgifter iaf.

Ett bra sätt om man inte är så bra på att argumentera och stödda sig med chefen är att man säger till chefen att man vill ha ökat ansvarsområde/uppgifter. Sedan efter ett år så motiverar man den nya lönen gentemot dom nya arbetsuppgifterna.

Regel nr. 1: Förbered dig noga. Allt för många slår ned arschlet framför chefen utan en i förväg noga uttänkt plan.

Regel nr. 2: Prata INTE om andras lön/prestation, prata bara om dig själv. Det är nog generalfelet som de flesta gör.

Regel nr. 3: Inget snack om "slavlön" eller liknande. Om du nu upplever din lön som slavlön, varför har du inte bytt jobb i så fall?

Last edited:
valmers skrev:
Regel nr. 3: Inget snack om "slavlön" eller liknande. Om du nu upplever din lön som slavlön, varför har du inte bytt jobb i så fall?

Jag tror den sista var riktad mot mig :tungan
I vilket fall, anledningen till att jag inte bytt jobb är att jag trivs bra här, roligt folk att jobba med, men det hade ju varit trevligt med lite mer lön, 5% i år och 5% nästa år hade inte varit helt tokigt, men jag tänker gå ut starkt och säga 7%, för väl se om man får ett gapskratt i ansiktet eller om dom tycker jag förtjänar det.
Några plusgrejer från min sida är ju att jag alltid fått högsta betyg på callmonitoring, när en mentor lyssnar och betygsätter samtalet, och att jag många gånger har fått ha medlyssnar, en gång var nordenchefen här och medlyssnade, men dom sade inte att det var han förräns dagen efter. Men han hade IAF tyckt att jag var en jättetrevlig kille och att jag var duktig i telefon :tummenupp . Så man får väl hålla tummarna när det närmar sig förhandling, ska försöka leta reda på någon bok eller så i ämnet också, så man får mer tips om hur man ska bete sig och sådant.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg