Tips och råd vid köp av tvättmaskin?

Köp det som täcker ditt behov just nu till lägsta pris. När den går sönder - köp nytt. Garanterat mer ekonomiskt än att köpa en dyr kvalitetsmaskin.

Japp, dumsnålhet lönar sig allt :gnissla Jag förstår vad du menar och håller med till viss del men ibland kan det ju även vara skönt att betala för att slippa bekymmer.
Nackdelen med en Miele är ju att den dag den går sönder så komme man bli så förvånad att man tillkallar experthjälp som får igång den och den går ytterligare 10 år säkerligen. Med andra ord blir man aldrig av med maskinen :(

Mitt tips är att köra samma märke på hela vitvarusortimentet.
Själv kör jag AEG och elektrolux (samma tillverkare).

Riktigt nöjd med kvalitén och kanonservice om det skulle vara något.
Lampan i diskmaskinen pajade en gång, då ringde jag bara till Elektrolux/Aeg så kom dom dagen efter och fixade det.
Dessutom är funktionerna bra tycker jag.

När man köper tvättmaskin så kan jag starkt rekommendera kombinerad tvätt och tork från Electrolux. Även om man har en separat torktumlare vad sidan om som har större kapacitet.

Det är så sjukt skönt att kunna fylla maskinen med strumpor, fillingar, och annat som man torktumlar, när man går och lägger sig. Sen går maskinen under natten och allt är torrt och fin när man vaknar.

Och för er som tror att kombinerade tvätt och tork inte torkar så bra.
Ja då har ni nog bara fel märke.

Efter att programverket i min Cylinda 112 idag sade upp sig efter trogen och så gott
som daglig tjänst under 17 år var min första tanke att köpa en ny Cylinda.
Men recensionerna på nätet av Cylinda TT42, som verkar vara den toppmatade
Cylindan som gäller nu, är inte särskilt övertygande: Trasiga maskiner och dålig service.

Har Cylinda tacklat av och kostnadsapassat sin kvalitet?

Mitt tips är att köra samma märke på hela vitvarusortimentet.
Själv kör jag AEG och elektrolux (samma tillverkare).

Haha, har varit inne lite på den linjen och införskaffade sålunda diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare från Siemens. På diskmaskinen gav vattenpumpen upp efter tre månader. Tvättmaskinen gick något år, sen gick en fjäder som håller trumman av. Det här var inga billiga grejor, tvärtom. Så inte fan är högt pris någon garanti för kvalitet.

Kylskåpet och frysen från AEG fungerar dock klanderfritt efter tio år.:)

Vi kör med en LG som tar 7kg... frun är riktigt nöjd, jag har aldrig sett maskinen. :gnissla
Tydligen är det riktigt bra med att den tar sån mängd (7kg alltså) kontra de normala 5kg.

Men som Zeb och Korvgubbe är inne på, Miele regerar på maskinmarknaden.

Haha, har varit inne lite på den linjen och införskaffade sålunda diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare från Siemens. På diskmaskinen gav vattenpumpen upp efter tre månader. Tvättmaskinen gick något år, sen gick en fjäder som håller trumman av. Det här var inga billiga grejor, tvärtom. Så inte fan är högt pris någon garanti för kvalitet.

Kylskåpet och frysen från AEG fungerar dock klanderfritt efter tio år.:)

De e Fan själv som tillverkar o marknadsför SiMens.
Jevla skitmög.
Kolen la av i motorn efter 2 år o 1 dag.
Tror ni den auktoriserade verkstaden hade kol(koll:tungan).
Icke då.
Ville att jag sulle tjöpa ny motor f 2500:arsele.
När tvättmaskinshelvetet fyllde 4 år o kostat mig lika mkt i rep så åkte fanskapet ut.
Aldrig mer SieMens.....

De e Fan själv som tillverkar o marknadsför SiMens.
Jevla skitmög.
Kolen la av i motorn efter 2 år o 1 dag.
Tror ni den auktoriserade verkstaden hade kol(koll:tungan).
Icke då.
Ville att jag sulle tjöpa ny motor f 2500:arsele.
När tvättmaskinshelvetet fyllde 4 år o kostat mig lika mkt i rep så åkte fanskapet ut.
Aldrig mer SieMens.....

Tanten ville köpa Miele och det verkar fan som om hon får rätt...:mad:

Just ja.

Det blev en Siemens för 5500:- 7 kg kapacitet och 1400 varv centrifug. Klarar en 60 tvätt på en timme och är tyst.

http://www.siemens-home.se/eco-plus...askiner/ecoplus/WM14E463DN.html?source=browse

Mycket nöjd hittills!

Jaja, vänta ett år så är det nog annat ljud i skällan.:tungan

Last edited:
Köpte en likadan för 2 veckor sedan:tummenupp Men inte alls till det priset:gnissla 15 minutersprogrammet är suveränt.

ELON hade nån kampanj för 6000:- plus att man fick 500:- tillbaka från Siemens.

15 min programmet. Jag lyckas aldrig att köra det under 25 minuter. Iofs ställer jag upp tempen till 40 och centrifugen til max tillåtna för programmet. Det blir ju ingen skillnad i displayen, men i verkligheten tar det en jädra mycket längre tid...

Ang kvaliten så har jag bara hört positivt om Siemens, det återstår dock att se. Miele är ju helt överjävliga, men en motsvarande maskin hos de kostar det dubbla. Lite overkill för vårt behov, men jag skulle jag vara ute efter en maskin till ex ett hus så fick det nog bli en Miele!

Last edited:
Efter att programverket i min Cylinda 112 idag sade upp sig efter trogen och så gott
som daglig tjänst under 17 år var min första tanke att köpa en ny Cylinda.
Men recensionerna på nätet av Cylinda TT42, som verkar vara den toppmatade
Cylindan som gäller nu, är inte särskilt övertygande: Trasiga maskiner och dålig service.

Har Cylinda tacklat av och kostnadsapassat sin kvalitet?

Pillar man lite på några konstiga pinaler i programverket så funkar den några
månader till.

Men nu tredje gången programverket lade av hjälpte inte det.

Bottensatsen av min sista 5-56 rakt in i programverket, i bästa Juha stil, hjälpte inte heller.
Den raka högern i bakplåten, vänsterkroken i topplocket och en rejäl karatespark
i högersidan som tack för lång och trogen tjänst fick dock programverket att hicka
fram ytterligare ett varv, men inte mer.

Imorgon köper jag en ny 5-56a...

Jag har tittat på några nya maskiner.
Jag vill ha en toppmatad.
Enligt tvättmaskinsmånglarna gör inte Cylinda några egna toppmatade maskiner
längre, utan sätter bara sitt namn på skruttmaskiner från underleverantörer.

Min gamla maskin kör en vanlig tvätt på ca 1 timme
Nya maskiner verkar kunna ta över två timmar på sig för "snabbprgrammen".
Ska det vara så?

Bosch och Siemens är också bra shit. Ligger mellan Elux och Miele i pris.
Har Elux nu, och de skall väck.

Tycker att man ska välja en maskin med touch display alt digital display, en maskin med många funktioner utan tråkiga vred/knappar. Då skulle jag möjligtvis sköta maskinen, inte för att jag får men för att det blir intressant!
:tummenupp

Mr Boston. Vår Siemens snurrar ca 10 ggr i veckan utan att protestera. Konstigt vore väl det eftersom maskinen är rätt ny.

Vad jag förstod fanns det en ny form av maskin som hade nån slags direktdrivning och gick betydligt tystare. Den var nån tusenlapp dyrare än vår, men det verkar som att det är det senaste... Det sket vi i och saknar inte än.

Mr Boston. Vår Siemens snurrar ca 10 ggr i veckan utan att protestera. Konstigt vore väl det eftersom maskinen är rätt ny.

Vad jag förstod fanns det en ny form av maskin som hade nån slags direktdrivning och gick betydligt tystare. Den var nån tusenlapp dyrare än vår, men det verkar som att det är det senaste... Det sket vi i och saknar inte än.

Jag har en LG nånting som har direktdrivning. Haft den ett par år nu och den snurrar på hyfsat tyst. Har en massa lull-lull som används......vääääldigt sällan.
En egenhet den har är att den för ett jä*la liv är när den tömmer ut vattnet. Då låter det som om pumpen ska lägga av men enligt teknikern som var ute för att kolla det så var det fullt normalt.
Kan tillägga att LG:s service funkade kanon. Tog inte många dagar innan någon kom ut & kollade på den :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park