Tips och råd vid köp av tvättmaskin?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ska inhandla en tvättmaskin. Problemet är bara den djungel som finns där ute och som man har noll koll på...

Den ska vara som ett komplement till den gemensamma tvättstugan. Stora otympliga saker kommer i fortsättningen att tvättas i tvättstugan medan mindre mängder samt kläder kommer sannolikt att tvättas inne.

- Den ska ha nån form av snabbprogram.
- Ska fungera via stickpropp.
- Centrifugera bra.
- Den får gärna vara tyst.
- Den ska helst vara billig (inte svindyr) och jag skiter fullständigt i miljöklassningar och energiförbrukning.
- Fullstor modell, ej toppmatad.

Vad har ni för erfarenheter och tips!?

Hamnade i denna diskusion i helgen och mina föräldrar sammanfattade sina erfarenheter med...
- Alla Miele-maskiner de har haft har varit felfria. Alla andra maskiner har inte varit det.

Korvgubbe har rätt. Lyssna på honom.

Edit: Det känns som om jag har använt det frasen förr. :va

Last edited:
I test kom samtliga Mieles maskiner i topp. Sen kom resten. Dock är väl priset rätt saftigt, säkert värt det dock.

Inhandlade en Asko(svensktillverkad) för en månad sen och är nöjd med den. Har både snabbprogram och extra snabb("Kvick". Tar en dryg halvtimme) Lätt meny och man kan välja även 50 grader om man vill(gillar jag). Tycker tom designen är helt okej om man nu kan tycka det om en tvättmaskin. Låter väl som en tvättmaskin brukar låta.

Tror den låg på drygt 7000kr. Kanske 8000kr. Enligt säljarna är det bra kvalitet och det straffar sig tydligen att köpa för billigt då de inte brukar hålla alls så länge.

Gløm bara inte bort att skruva ut "transport skruvarna" från den om det finns !:tummenupp våran høll på våldta duschen vid førsta tvættning :näsblod

Miele verkar vara det som gäller. Jag tycker dock att 10k är sjukt mycket pengar för en maskin man kör en eller två ggr i veckan. I en villa vore det en helt annan sak.

Iofs så kanske man flyttar en dag och har fortfarande en bra maskin att ta med sig.

Miele verkar vara det som gäller. Jag tycker dock att 10k är sjukt mycket pengar för en maskin man kör en eller två ggr i veckan. I en villa vore det en helt annan sak.

Iofs så kanske man flyttar en dag och har fortfarande en bra maskin att ta med sig.

Hellre en maskin som verkligen är en fröjd att använda gång på gång i tio år för 10´ än en som är skit att använda i fem år för 5´

Jag har en dammsugare för 4´ från Miele och det sög (haha) att betala den, men nu i efterhand känns det helrätt varje gång jag använder den!

/ Jens

Jag tycker dock att 10k är sjukt mycket pengar för en maskin man kör en eller två ggr i veckan. .

Kör man sällan och dessutom misstänkter att man kommer flytta inom något år så är blocket ingen dum idé.

Vår maskin havererade och i brist på pengar köpte vi en kombi-maskin(tvätt + tork) för ca 1500:- på blocket. Knappt använd, relativt tyst. Snabbprogram, ULL-program, torktumlare och timer vilket är praktiskt eftersom man då kan ha tvätten nytvättad när man kommer från jobbet utan att den legat och skrynklat till sig hela dagen.

Nu är det en budgetmaskin från ett märke med tvivelaktigt rykte men å andra sidan har vi tillgång till en gemensam tvättstuga med stora & riktiga maskiner så vi överlever om vår budgetmaskin skulle haverera.

Hellre en maskin som verkligen är en fröjd att använda gång på gång i tio år för 10´

Precis så! :tummenupp

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag resonera så!

Last edited:
Hade en tvättmaskin, typ billigast det går att tjöpa. Zanussi med centrifug på 1400 V/min. Bytes nu ut mot en med större trumkapacitet.

Hade den i 10 år och fungerade perfecta.

Men va fan, en budgetmaskin som fungerar, så ovanlig är det väl ändå inte :gnissla

Last edited:
Miele köper man om man inte vill byta tvättmaskin på 10-15 år. Problemet då är ju att man har kvar samma fula maskin som ser omodern ut inom 6-7 år :(
Men ska du ha en maskin som inte används så ofta så kan du ju köpa en whirlpool eller dylikt, den kommer säkerligen fungera felfritt i 5 år eller så. Kanske ännu längre, men om du som jag själv vill köpa nytt emellanåt så är ju 5 år alldeles lagom.

Btw, en begagnad Miele funkar ju också om du kan tänka dig tvätta dina kläder i en begagnad maskin.

Cylinda gör riktigt bra saker också! Tillverkas i Sverige och håller grymt hög kvalité. :tummenupp
Priset följer iofs kvalitén också. Det är inga billiga saker.

Har jobbat på Mediamarkt och krängt bla tvättmaskiner och har väl lite blandade erfarenheter. Antingen köper man Miele eller annan riktig HighEnd eller så köper man billigaste billigaste. Mellantingen har inte bättre kvalité än de billigaste utan kostar bara mer för lite design och småfunktioner...

Miele är riktigt bra, inget snack om den saken. Jag är dock tveksam till om de är prisvärda då även Zanussi mfl har fått hygglig kvalisort på senare tid. Statistiken från reparationskedjan vi sammarbetade med visade att de billigaste hade ung dubbelt så många reparationer som highend märkena, dock var det fortfarande bara 10% av maskinerna så man kan ju leva on the wild side och hoppas man tillhör de sista 90% där maskinen överlever 5 år.

Beror ju lite på dina krav, har cylinda, aldrig varit ngt problem, säkert samma prisklass som Miele, tror de är ensamma om att ge 5 års garanti, (men alla har ju 3 års reklamationsrätt, en del kanske kortare garanti), valet av högt centrifugval 1600 är bra om man inte har torktumlare, samt att man kan välja extra mkt vatten, och extra sköljfunktion (allergi, småbarn), har fått för mig att kläder slits mer samt inte blir lika "rena" om det finns tillräckligt mkt vatten, miljövänlig i all ära men det behövs en viss mängd vatten för att tvätta bra. Får väl spara på andra håll, snabbdusch kanske..., ja och så tillverkas de ju här som ngn sa..

Dagens tips är att köpa i affär som har egen verkstad.
Då blir du inte pådyvlad nåt skit.

Beror ju lite på dina krav, har cylinda, aldrig varit ngt problem, säkert samma prisklass som Miele, tror de är ensamma om att ge 5 års garanti, (men alla har ju 3 års reklamationsrätt, en del kanske kortare garanti), valet av högt centrifugval 1600 är bra om man inte har torktumlare, samt att man kan välja extra mkt vatten, och extra sköljfunktion (allergi, småbarn), har fått för mig att kläder slits mer samt inte blir lika "rena" om det finns tillräckligt mkt vatten, miljövänlig i all ära men det behövs en viss mängd vatten för att tvätta bra. Får väl spara på andra håll, snabbdusch kanske..., ja och så tillverkas de ju här som ngn sa..
Nu e ju jag o tvättmaskiner inte så nära bekanta men har fått tipset att inte centrifugera på höga varvtal då det sliter hårt på kolen.
Till många tvättmaskinsmoterer går det inte att få kol hos auktoriserade verkstäder utan tips nr 2 är då att vända sig till en lindareverkstad istället för att köpa ny motor:tummenupp

Last edited:
Det ska bli intressant att se vilka tvättmaskiner som inte blivit rekommenderade när den här tråden når 10 sidor.

Har jobbat på Mediamarkt och krängt bla tvättmaskiner och har väl lite blandade erfarenheter. Antingen köper man Miele eller annan riktig HighEnd eller så köper man billigaste billigaste. Mellantingen har inte bättre kvalité än de billigaste utan kostar bara mer för lite design och småfunktioner...

Miele är riktigt bra, inget snack om den saken. Jag är dock tveksam till om de är prisvärda då även Zanussi mfl har fått hygglig kvalisort på senare tid. Statistiken från reparationskedjan vi sammarbetade med visade att de billigaste hade ung dubbelt så många reparationer som highend märkena, dock var det fortfarande bara 10% av maskinerna så man kan ju leva on the wild side och hoppas man tillhör de sista 90% där maskinen överlever 5 år.

Ok. Då kör vi på en maskin för max 5000:- Har ni några som ni är nöjda med rent funktionsmässigt, alltså vad gäller ljudvolym etc?

För 7 år sedan när jag flyttade in i huset pajjade tvättmaskinen och jag tvingades köpa ny.

Jag har tvättat hela dagen i dag dessutom, alldelens nyss hängt det sista.

Vad jag har för tvättmaskin, ingen aning, jag tog ledigt från jobbet och åkte och köpte det billigaste dom hade...

Köp det som täcker ditt behov just nu till lägsta pris. När den går sönder - köp nytt. Garanterat mer ekonomiskt än att köpa en dyr kvalitetsmaskin.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park