Tips och råd ifall man vill kapa ljudburk?

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Vill kapa en akrapovic-burk, någon som gjort detta och vet ifall man måste svetsa ngt inuti? ..tänkte på det perforerade röret mm. Vad tycker ni i övrigt, är det snyggare med en burk a'la gp-stajl?

Överkursfrågor:
Hur mkt mer låter det om man kapar halva burken? :rolleyes: hur många decibel ökar det, någon som har någorlunda koll? Nu syftar jag främst på twin.. Den låter ju redan mkt, men mkt vill gärna låta mer :tuttar

Och kan det på ngt sätt försämra effekt/vrid-kurva?

Jag är bra sugen, lekte lite i paint (eftersom photoshop är så jäkla krångligt) man ser ju någorlunda det nya stuket isf.. Tycker det ser fränt ut :)

Skulle ni sätta vinkelkap i akraburken? :gnissla

(Ena bilden med modifierad burk i paint, andra bilden snett bakifrån som det är nu..)
 

Bifogat

  • kort b.JPG
    kort b.JPG
    108.6 KB · Visningar: 242
  • sh33.JPG
    sh33.JPG
    113.7 KB · Visningar: 140
kompisen kapade sin aqraburk till gsxr 1000, han tog bara 7cm men det blev en jävla skillnad så jag tror inte du behöver ta halva för att bli nöjd. han behövde inte svetsa nåt.
 
Det låter rejält mycket mer.

Jag kapade mitt system 10 cm och resultatet är ganska ljudligt.
Kapar du sådär mycket så blir det lika med raka rör.
Iofs är det coolt att överrösta alla glidarna du träffar på men i långa loppet blir det nog lite för mycket.
 
Last edited:
Det låter rejält mycket mer.

Jag kapade mitt shotgunsystem 10 cm och resultatet är ganska ljudligt.
Kapar du sådär mycket så blir det lika med raka rör.
Iofs är det coolt att överrösta alla glidarna du träffar på men i långa loppet blir det nog lite för mycket.

Inget svetsande där heller? bara lite pill med popnitar och sätta ihop pryttlarna igen? :)

Ngn som vet hur det blir för maskin med lite mindre motstånd/mer flöde?
 
Har inte kapat mina akra men väl plockat isär dom för renovering.
Verkar bara vara att kapa det perforerade röret och ytterhöljet lika mycket.
Åsså sätta ihop o nita.

Hittade en länk på Aprilia forum som visar hur man fixar ett par Leo Vince.
Mycket seriös genomgång. Kanske kan vara till hjälp.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=129697&highlight=shorten

När det gäller effekt/vrid verkar det lilla jag hittat på Aprilia forum att
det faktiskt blir aningens sämre på den fronten.
Men skillnaderna är små, 1-3 hästar.


En liten kommentar till dina bilder:
Om du kapar så mycket som du tänkt kommer väl hängarna hamna rakt
över Akra-dekalerna.
Inte så snyggt kanske...om du nu har dekalerna kvar vill säga.
 
Last edited:
Hittade en länk på Aprilia forum som visar hur man fixar ett par Leo Vince.
Mycket seriös genomgång. Kanske kan vara till hjälp.
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=129697&highlight=shorten

Tack!! :) ..ska ge mig på detta ngn dag framöver.

Fan va sugen du är! :yoparty

Haha ja, lock n' load.. tänkte att du kunde va min medbrottsling i detta meck :D

En liten kommentar till dina bilder:
Om du kapar så mycket som du tänkt kommer väl hängarna hamna rakt
över Akra-dekalerna.

Då får jag korta burken mer då, så att hängarna hamnar mellan akra-dekalen och pipan..

:D
 
Last edited:
Haha ja, lock n' load.. tänkte att du kunde va min medbrottsling i detta meck :D

Är det samma sak som att jag mekar och du står vid grillen? :D
Ne, men självklart hjälper jag dig! Ta sikte på nu till helgen då?


Dock vore det skönt om Dr.Bike eller nån kunde komma in och bekräfta att man inte behöver mappa om den sen efteråt p.g.a ändrat motstånd. En mindre hk är ju inte hela världen, värre om styrboxen börjar leva laban eller så (varför den nu skulle göra det).

Klarar man sig på vanliga nitar eller behöver man multi/vent-nitar för att verkligen sluta tätt?
 
Klarar man sig på vanliga nitar eller behöver man multi/vent-nitar för att verkligen sluta tätt?

Bra fråga!! Någon som känner sig manad att svara? :confused:

...helgen it is, pilsner och garagemeck, du ska ju korta av dina rör också :D
 
Hej!

Tänkte bara säga att jag fick min Acra burk kapad 15 cm. då 10 cm. är lite lite i förhållande till den väl tilltagna originallängden. MP Racing gjorde det för tusen spänn, då jag inte vågade ge mig an på en kolfiber dämp som är spröd och kan fransa till sig. Ljudet blev helt underbart, inte för högt för min smak. Lite dovare också. Jag tycker att toppeffekten flyttades upp lite i registret men det kan vara inbillning, bättre gick den iallafall.
 
Det perforerade röret är svetsat i ena änden. Den andra skall bara träs på en kant som sitter i slutdelen.

Ta isär dämparen, markera vart du skall kapa med lite målartejp. Fram med sågen och såga.
Det perforerade röret är det bara såga av och passa in igen.
Sen pop-nitar man fast delarna igen. Du får förvisso borra nya hål på den sidan där du sågade.

Jag behövde följande verktyg för hela proceduren:
-Borr att borra upp pop-nitarna med samt borra nya hål i burken.
-Såg, järnsåg duger fint. Funkar även på kolfiber.
-Tejp att markera snittytan med
-Nitverktyg och nitar


Sen körde jag en specialvariant för att få ned ljudnivån lite. Eller rättare sagt för att undvika så skarpt ljud så monterade jag dit lite saker som slår sönder ljudet innan det kommer ut ur dämparen.
Har testat denna metod på CBR-fightern med gott resultat. Ljudet blir inte lägre men väl lite mer dovare och inte lika "skarpt".
Hur gjorde jag då?
Jo, jag tog helt enkelt en massa skruvar som jag jag körde in i det perforerade röret med lite olika intervaller. Tror det var typ. 20-30 st.
Sen på med gnistskyddet och ny dämparull. Packa ullen lite lätt så att den kan ta hand om mer ljud. Stenhårt packad ull = ljudet åker raka vägen ut istället.
 

Bifogat

  • DSCF6879.jpg
    DSCF6879.jpg
    29.7 KB · Visningar: 70
  • DSCF6881.jpg
    DSCF6881.jpg
    38.8 KB · Visningar: 81
fy fan vad lätt de var... läste detta för ca 1timme sedan nu e de klart..
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top