Tips och råd för att lära sig lågfartdelen (konbanan)?

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Stockholm, Södermalm
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Jag har övat lågfartsdelen nu rätt mycket och tycker att jag kan det. Men nu tror jag att jag kommit på att jag kör för snabbt.
Så jag undrar lite hur ni andra gör?
1. Vilken hastighet kör ni i?
2. Flyttar ni stjärten eller kroppen något på hojen eller sitter ni helt upprätt?
3. Lutar ni hojen något?
4. Ger ni nån gas eller är det bara tomgångskörning?

Finns det någon hastighetsbestämelse på uppkörningen för lågfartsdelen? Kan dom kugga en för att man kör för snabbt även om man klarar den?
 
Det är kryp körning och inget annat. Ingen gas bara på koppling. Även tomgångs körningen är för fort. Du kan bli kuggad för att du kör för fort. Dom tipsen jag fick mest av min lärare var att luta hojen så lite som möjligt och använda enbart styret i stort sätt. Blicken framåt och rak i ryggen, och alltid bröstet mot den riktning du ska och släppa upp kopplingen lite mer när man ska vända så man får lite driv.
 
Va ett tag sen, men iaf

1. Vilken hastighet kör ni i?
- Så sakta som möjligt, 2-3 kmh kanske?
2. Flyttar ni stjärten eller kroppen något på hojen eller sitter ni helt upprätt?
- Satt upprätt med blicken högt, behövde aldrig röra mig på hojen bara styret.
3. Lutar ni hojen något? - Nej
4. Ger ni nån gas eller är det bara tomgångskörning?
- Gas + koppling är det man ska visa att man klarar av att hantera + ev bakbroms om man måste. Men inte konstant tryck på bakbroms, används bara i "nödfall".

Att man bara kör på tomgång var tvärtemot vad min körlärare sa, hela grejen med lågfarten är att visa att du kontrollerat kan hantera gas+koppling och eventuell bakbroms för att styra upp.

Själv smekte jag en kon på lågfarten på uppkörningen, stelnade till när jag kände den mot stöveln, och började luta hojen så fick gasa till rejält för att räta upp den o inte behöva sätta ner en fot och direkt efter det bromsade jag med bakbromsen till krypfart och fortsatte. Blev godkänd iaf o tror dom såg att jag kunde hantera gas o koppling när jag styrde upp den situationen.

Angående att bli kuggad för att man kör för snabbt - jag TROR du kan bli kuggad för det för annars skulle det inte vara så in i helvete viktigt att köra så sakta i den. Lågfarten va det värsta med hela uppkörningen men det är bara träna så sitter den :D
 
Last edited:
min lärare sa till mig att det är ingen cirkuskonst du ska utföra. du ska krypköra runt banan inte visa att du kan balansera stillaståendes. så promenadfart är helt OK! dvs 6km/h på mätaren och det i verkliga livet kanske är 4km/h
 
Man ska nöta med kopplingen, om du känner att du håller på att välta så varva upp några tusen varv så du får lite fart, den där lilla "knuffen" man får gör så att hojen rätar upp sig.

När jag körde upp så var jag uppe i 7-8k varv ngn enstaka gång, i själva vändningen. Under själva konbanan så körde jag extremt långsamt, tyckte bara vändningen var lite knepig så då körde jag aningen fortare.
 
Slappna av i armarna, håll lätt i styret, blicken högt, knip med benen runt tanken, luta hojen så lite som möjligt. Justera farten med kopplingen, ge lite gas om du känner att hojen vill "falla" inåt, då reser sig hojen automatiskt.

Promenadfart ska funka fin fint. Sen gäller det att öva, öva, öva och åter öva:)

Lycka till:tummenupp
 
Titta aldrig ner.
Titta alltid dit du ska, stirra inte ner på konorna alltså.
Sitt med fotpinnarna långt fram, nästan vid tårna.
"blippa" med gas/koppling.
Känner man att man är påväg att välta så hjälper det att titta uppåt, då flyttar man automatiskt överkroppen utåt och hojen rätas upp.

Efter ett tag så sitter det..:tummenupp
 
Hade uppkörning för 1v sen... Jag körde lågfartsdelen i ca 6-8 km/h inga problem han sa ingenting.. Det han vill se är att du kan jobba med gas och koppling så kör hellre förfört ibland än sätt ner foten.. Sen när du e klar med lågfarten kommer han vinka dig vidare till högfartsbanan och då vill han att du kör sakta brevid honom medans han förklarar vad du ska göra i nästa moment, och det är ett sätt för honom att du kan krypköra.. Det ingår ju inte i provet men dom vill ju se helheten..

Om d finns felstavningar skyller jag på ipaden..
 
Jag körde upp på min Yamaha V-Max (andra hojen pajade) Vilket gjorde att jag fick arbeta på ett helt annat sätt än om jag kört upp med en vanlig hoj, eftersom v-maxen har en otroligt låg tygndpunkt och svängradie som en rysk stridsvagn =)

Mina tips är att:

* Ha blicken högt, fäst den på något en bit bort. Stirra INTE på konerna.
*Jobba med hela kroppen. Använd den som tyngd för att underlätta din körning.
*Va inte rädd för att luta kroppen på ena hålet och hojen på andra.
*ÖVA! :D
 
Tack för alla tips! Ska ut och öva dom i morgon.

En annan fråga jag kom att tänka på nu...
Hur brukar ni ha era fötter på fotpinnarna rent allmänt (inte konbana alltså)? Jag har i princip alltid trampdynorna på fotpinnarna.
 
Tack för alla tips! Ska ut och öva dom i morgon.

En annan fråga jag kom att tänka på nu...
Hur brukar ni ha era fötter på fotpinnarna rent allmänt (inte konbana alltså)? Jag har i princip alltid trampdynorna på fotpinnarna.

Ungefär så brukar jag också ha, lite längre bak ibland också (så att man kan ha foten rakt fram utan att ta i växelpinnen). Så långt in som möjligt mot motorkåporna.

Ännu ett tips för allmän balans på hojen (kanske för lågfartsbanan i synnerhet) är att ha benen tryckta emot den. Inte sitta och fladdra med knäna utåt, utan ha de tätt mot motorcykeln.
 
Tack för alla tips! Ska ut och öva dom i morgon.

En annan fråga jag kom att tänka på nu...
Hur brukar ni ha era fötter på fotpinnarna rent allmänt (inte konbana alltså)? Jag har i princip alltid trampdynorna på fotpinnarna.

På högfarts banan gäller det att ha tå spettsarna på pinnarna så man inte river konor, jag gjorde det felet första gången
 
På högfarts banan gäller det att ha tå spettsarna på pinnarna så man inte river konor, jag gjorde det felet första gången

Klapp en kon på högfarten oxå. Uppkörningsläraren sa då till mig att växla upp en växel. Så jag körde en gång till i 4an istället för 3an, på något sätt blev min körning mjukare då. Då var det inga problem alls med fötterna som vanligt på fotpinnarna. :tummenupp
 
Körde upp i torsdags...har tragglat framför allt lågfarten mest. Högfarten handlar det mest om att hitta flytet...när ska man växla ner osv. Jag började alltid på 2:an...för att behålla farten..

Vad de gäller lågfarten märkte jag att det mesta handlar om blicken, tappar man den tappar man balansen. Och som någon skrev, titta åt de håll du ska och ta ut svängarna.

Jag har inte tagit lektioner, utan bara kört privat. Men de finns massa bra filmer på youtube och kolla på, man lär sig massor av dem.

Lycka till! :)
 
På högfarten så gäller d att köra med 4ans vxl sen växla ner till 2 på vänningen sen upp på 3an igen och dra på :)
 
Titta aldrig ner.
Titta alltid dit du ska, stirra inte ner på konorna alltså.
Sitt med fotpinnarna långt fram, nästan vid tårna.
"blippa" med gas/koppling.
Känner man att man är påväg att välta så hjälper det att titta uppåt, då flyttar man automatiskt överkroppen utåt och hojen rätas upp.

Efter ett tag så sitter det..:tummenupp

Skulle dra det lite längre och säga att alltid ha blicken högre/längre bort än du förmodligen har.
 
Detta är skitsvårt och jag får nästan krupp.. sista vändningen måste jag köra fullt styrutslag på, även svängen åt andra hållet direkt efter. Testade att hålla blicken långt fram men det hjälper mig inte däremot att fästa blicken dit man ska hjälper. I en sväng där du befinner dig klockan 9 kan du alltså fästa blicken klockan 2 eller 3.

Här är en bra video fast hans MC har mycket mindre svängradie än min.
http://www.youtube.com/watch?v=f7E5g7TST5k#t=0m25s
 
Last edited:
Tror de flesta tipsen står i tråden nu men jag fick jalla fall ta ut benen från hojen när jag svängde, 192 cm på en liten honda cbr 125...

Övning ger färdiget! :yoparty
 
Mitt tips, som bara har uppkörningen kvar; lär dig att köra banan på rätt sätt.

Genom att köra rätt linje förenklar du lågfartsbanan tjugofalt! Helt sanslöst vilken skillnad jag kände genom att göra på 2 olika sätt. Hojta till så kan jag rita upp hur jag kör och slänga upp här. Lycka till!
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top