Tips och råd angående köp av 740?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Jag är nyinflyttad till härliga Jämtland. :) Tycker att det börjar bli dags för bil och jag tittar som vanligt på Volvo. Framförallt 240 och 740 som är av intresse. Hur är det att vara 25 och ha en 740? Personligen tycker jag att dom är lite snygga och dom verkar onekligen skottsäkra.

Om vi tar följande bil som exempel:
http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_740_26516974.htm?ca=3&w=1

Den har rätt fälgar, rätt växellåda, verkar någorlunda snällt behandlad. Vad ska jag undersöka noga på den? Är nästan garanterat en yngre kille som har den nu. Måste den vara sönderkörd för det? :va

Ultimata drömbilen är såklart en Kingcab eller liknande. Tyvärr får man inte mycket Kingcab för runt 10k. :tungan

Någon som bor i Jämtland eller grannkommuner och vill bli av med en ärlig 740 eller 240? Skicka PM! :tummenupp

"perfekt första bil" brukar, utöver att visa att säljaren särskriver, betyda att bilen har fel som enbart en nybörjare kan missa.

Satsa på en efter 90 då e dom galvade och rostar inte alls lika mkt, det är rosten som e det dryga på dom där allt annat är billigt hållbart å simpelt å fixa.

Köpte själv en 745a för 2000 i höstas trotts att jag alltid avskytt volvo.
Har förskökt döda den hela vintern utan att lyckas, efter en hel vinters plågande i tid å otid så kostade det typ 500 spänn att få den genom besiktningen. (växellådsbussning å hardyskiva)

En gammal King Cab från slutet på 80-talet borde väl gå att få tag i för ca 10 000 kr?

Vi köpte en för rätt många år sedan och betalade något mer för den. Vet dock en annan som köpte en likadan något år senare för 8 000 kr. Den var i helt ok skick faktiskt. Med lite tur kan du nog få tag i en bil för de pengarna.

Gamla Volvo är rätt lätta att laga och robust konstruktion. De är dock rätt gamla vid det här laget, precis som en King Cab från samma tid. Jag skulle nog titta på skick i förhållande till pris inte vilket märke som står på huven om jag letade efter en bil i 10 000 kr klassen.

Man kan fortfarande hitta fina bilar som äldre personer ägt som oftast tillbringat större delen av sin tid i ett garage under senaste 20 åren. Lite omsorg på en sådan bil och man kan ha glädje i många år framöver.

Vi hade en sådan bil i familjen. En gammal Honda Civic från -86. Tyckte inte man fick något för bilen och gav den en service istället. Klockren extrabil. Ställde upp den på sommarstället. Kanske gått ca 12000 mil idag. Fantastiskt fin motor. Inredningen ser så gott som ny ut och bilen har alltid varit tvättad för hand av min pedantiske farfar. Tyvärr har den en automatlåda från förra seklet. Kallstart med choke är ingen hit. Motorn dör vid för lågt varv och för högt varv hugger lådan och man riskerar dra sönder drivknutarna. Man får vara lite delikat och ställa in choken rätt. När motorn väl är varmkörd startar den som vilken modern bil som helst.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka