Tips och ideér, framskärm Honda CB900F GP-replika

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Tjena,

Har över några år förfinat min Honda CB900 varje vinter med diverse uppgraderingar för att efterlikna Freddie Spencers GP hoj.

I år är det ny race oljekylare och framskärm på tapeten, oljekylaren är ju inga problem, men har kört fast ordentligt och saknar ideér på att få till en hyffsad replika av original-framskärmen, främst då själva fästet till den.

Vet ni av några smäckra universalfästen som går att lägga på en USD gaffel?
Skärmen är ju inte hela världen att få till om man utgår ifrån någon liknande i plast, men det som håller i själva skärmen ovanpå vetefan hur jag ska få till, har någon kanske sett nåt liknande någonstans? eller har nån bra idé hur jag ska få till det? Jag har funderat så mycket att jag helt kört fast.

HÄR finns bild på vad jag vill efterlikna:
http://image.sportrider.com/f/30653298/146_0910_23_z+honda_collection_hall+1982_CB750F.jpg

Just nu sitter gsxr-1100 gaffelns originalskärm på plats, men den är ju inte hemskt tidstypisk..

2a7zf4z.jpg


ot2nf7.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Problemet är väl just att du har en USD gaffel monterad. Ofta ser gafflarna ut på ett sådant sätt som gör det svårt att få till en snygg, klassisk och avklädd design.

På grund av USD gaffelns design så måste skärmen vara fäst i underbenen och då blir enda alternativet att bygga någon sorts stag / bygel över hjulet för att fästa den mer tidstypiska framskärmen i. Tyvärr är det här en del av det som gör att jag har svårt för USD gafflar på äldre hojar om man inte ändrar stuket på hela hojen.

Så, i ärlighetens namn tror jag det är svårt att få till en lika smutt design som den på originalhojen men det går definitivt att göra någon typ av fäste som gör att du kan montera en mer tidstypisk skärm än GSXR skärmen.
 

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Jo, det är jag medveten om, problemet med USD alltså. Dock var USD gaffeln det lättaste och smidigaste sättet att få "till det" med nya fälgar och bromsar, även om jag absolut håller med om att en traditionell gaffel vore klart att föredra. - Kanske nångång senare när jag vill ha 16" framhjul :D

Jaja, om det ändå vore nåt mera mekaniskt problem, hatar att fundera och lista ut såna här kosmetiska problem.

Nån som har idé-givande bilder på liknande MC:n med USD? Allt är av intresse.
 

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Såhär blev det, inte lika klassiskt som jag skulle vilja ha det, men en enorm förbättring iaf. Det som eventuellt tillkommer är en aluminiumlist ovanpå längsmed skärmen.

Även om jag använde länkarmshuvuden i ändorna blev den riktigt stabil ändå, den flexar inte alls även om man skakar på den med handen.

Här kan man även se den nya oljekylaren, inte helt klar med fästet till den ännu.

21ce615.jpg


351xtky.jpg
 

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Om nu någon vill se, så blev det såhär slutligen, svartmålad aluminiumlist ovanpå och lite mera svart på sidorna.

rsgaap.jpg


43omu.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Blev riktigt bra det där. :tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top