Tips och hjälp med strypning, input

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Funderar på att strypa min gsx 550 ef -85
(syrrans grabb ville ev. ta kort)

Hittar ingen strypsats, samt extremt sparsamt med träffar när jag googlar...

Frågor:
Vilka dokument måste man ha med sig till reg-besiktning?
Kan jag själv montera strypbrickorna eller måste jag ha intyg från en accrediterad verkstad?
(förutsatt att jag fått tag på några lämpliga)
Var kan man hitta lämpliga brickor eller åtminstone rätt innerdiameter?

Har 4 cyl men bara 2 fuggar på min gsx, därför är insugsgummina delade med en "korridor" för att styra luft/bränsle till 2 korridorer. Kommer detta innebära ett extraproblem vid strypning. Gissar att jag kan bryta det laminära flödet med två runda brickor...?

Hojen går som en kratta, tror inte det är många kusar kvar i stallet. Kan man bänka fram effekten och därigenom visa att den bara har 25 kW?

Jag hade satt en bricka i ljuddämparen..Sen bänkar du hos en av bilprovningens auktoriserade firmor och köper ett specialintyg (ex mc-huset i malmö är aukt.)
Om jag inte minns fel tar dom 2 lax för bänking + intyg

Bästa svaret om vad bilprovningen kräver e att plinga deras centrala teknikenhet. Dom ska kunna tala om vilka dokument som krävs för att godkänna en strypning (om dom nu gör de, e osäker) regler ändras juh i tid å otid, så vad som gällde igår kanske inte gör imorrn. Och vilken typ av mätning av effekten som de godkänner å vilka papper som krävs.

Ett skit att strypa egentligen, då den e byggd för en viss org. effekt.
Den finns varianter på strypbrickor i avgassystemet. Förträngningar i insugsgummina, trottellock som hindrar att trotteln öppnar max, kammar med strypegenskap (mindre lyft å duration), för små munstycken i föggarna.

Om du använder förträngning i insuget behöver du inte va orolig för turbulens eller så, du skulle bara veta hur jävliga insugsgummina på en FJ1100 ser ut som strypta :D

Hoppas de funkar....:tummenupp

eller så låter du dem strypa den genom att begränsa trottellyft när du ändå har den i bänken! kostade mig ca 2500:- och då var alla intyg klara! bara att reg. besiktiga.

Robin

"Hojen går som en kratta, tror inte det är många kusar kvar i stallet. Kan man bänka fram effekten och därigenom visa att den bara har 25 kW?"

Vad har den enligt regbeviset nu då?
Klarar den inte den där magiska vikt/effekt gränsen då?

regbeviset säger 50 Kw/DIN på 220kg i tjänstevikt
572cm3 i slagvolym.
Med mina små kunskaper ger det vid handen att det är en hoj som inte är mellanklassad. Har jag fel?

körkortsportalen säger:
A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

Min har mer än 25kW samt effekt/vikt på ung 0,22 kW/kg

men det jag menade var snarast att en varm sommardag då den kom från fabriken hade den kanske den effekten. Inte idag, många hästar som rymt stallet så att säga.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...