Tips när man är 2

RoLLER skrev:
Interna signaler som båda går igenom innan körning e bra. Jag kör med:

1. Ett klapp på flickans vänster lår = Trippla hastighetsbegränsningen.

2. Två klapp = Bombwheelie time, hold tight!

3. Ett klapp på höger lår = Stoppie!

Jag brukar repetera 2'an och 3'an om vartannat.

Är det mellan trafikljusen då, eller :tummenupp
 
RoLLER skrev:
Interna signaler som båda går igenom innan körning e bra. Jag kör med:

1. Ett klapp på flickans vänster lår = Trippla hastighetsbegränsningen.

2. Två klapp = Bombwheelie time, hold tight!

3. Ett klapp på höger lår = Stoppie!

Jag brukar repetera 2'an och 3'an om vartannat.


Den va bra....
 
Du har ju redan fått många bra tips men jag kan repetera vad jag brukar instruera dom som åker med mig.

Första regeln för att få dom att inte bli rädda är att dom bestämmer hastigheten och jag svängarna.

"Vänsterklapp" betyder att dom vill sakta ner,
"högerklapp" betyder öka igen.

Sitta nära så att det inte blir en fördröjning mellan kropparna, den lilla millisekunden kan göra rätt mycket på spårval o gungningar. Följa med precis som jag.

Om inbromsningar blir kraftigare, håll mot tanken så jag slipper en 300 kilos klump i ryggen (Den funkar alltid, ingen tjej vill kännas som en tung klump)

Inte kasta ut armen när man kör snabbt, tex för att fixa med visir osv utan följa kroppen mellan oss så man inte "hugger" fartvind.

En smekning på låret och en fråga hur det går brukar vara väldigt uppskattat, den kan man köra vidare på när man kommer hem också. Funkar även på restaurangen, en smekning och sen frågar du hur det går för er upp tills nu... :tummenupp

/Stephenj
 
Hon skall sitta nära dig,annars blir det lät vingligt.

Stöd mot tanken vid broms,håll i dig vid gas.

Ta det lungt och förklara innan varför man lutar och hur mycket det kommer luta (visa med kroppen).
 
Swedie skrev:
Har du skjutsat förut? Verkar inte så. Därmed... :fatta! ;) Sen all tyngd på tanken, det beror på hojen. På en R1 kan du knappast sitta o knipa mot tanken.

Tanken eller en hand mot ryggen under körning. Under 100 kan hon även sitta upprakt utan stöd nånstans, bara o sitta. Men över det blir fartvinden för hög.

"Krockar" du eller bromsar hårdare än normalt flyger hon ändå in i ryggen, mest troligt så flyger hon av och över eller åt sidan.


Har skjutsat så fort det går. Varför går det inte att klämma åt tanken på en R1:a? Både på R6:an och gsxren funkar det bra i alla fall. Tror ändå att det är värre om hon tappar taget mot tanken och far in i dig. Hur klena är ni om ni inte orkar hålla imot? Bromsade jävligt hårt från 150 igår med skjuts med vänsterhanden i luften. Funkade utmärkt. Hadde han haft händerna mot tanken och tappat hade jag fått en rejäl smäll och vurpat. Nu kände jag hela tiden hur hårt tryck det var mot min rygg. Det gäller ju att passageraren sitter jävligt taight mot dig.

Jaja gör som ni vill men jag fick lära mig detta om min körskolelärare som kör sporthoj. Och jag har pratkiserat det under hårde förhållanden. Bland annat så sladda en annan hoj in i sidan på min när jag skjutsa, detta under en hård inbromsning. Och det gick bra. Passageraren hade blåmärken på benet bara.

Men tror ni det är säkrare att köra på något annat sätt så gör det. När stuntarna gör stoppis med skjuts hur gör passageraren då? Håller mot själv eller läggre trycket mot ryggen på föraren. Vet inte undrar bara. Dock ska det mycket till innan jag ändrar mig.
 
Har man skjuts är man dubbelt så försiktig. En sak om du kör ihjäl eller skadar dig själv men om det händer något med den du skjutsar kommer det nog inte kännas bra :död

Ta det lungt med gas/broms. Mjukt och fint.
 
Som passagerare får du aldrig slappna av utan alltid vara beredd på en tvär inbromsning o vara uppmärksam på vad som sker. Själv lyssnar jag mycket till ljudet men så har jag även åkt bakpå med min sambo i snart tre år. Förra året åkte blev det nästan 1000 mil. :banana
 
Skjuts

Jag kör en hel del med tjejen och det viktigaste jag måste tilläggga är att hon måste vara ett med hojen. För jävla tråkigt att skjutsa men vänjer man puman med lugn körning i börja kan man börja öka farten efter som och eventuellt även köra korta repor på slangen. Fick dock så in i helvettes mycket skit av henne för detta igår men idag var hon medgörlig igen. Bättre ta ett eget kk.
 
Har typ haft sambon konstant bakpå förra året, så i år har hon fått en egen hoj att leka med, men när hon envisas med att sitta bakpå så känns det som om häcken vill bege sig ut i periferin. Speciellt vid lite mer aktiv körning. Är fjädringen för mjuk eller är beror det mer på däcket i sig? Har precis slängt på ett nytt Bridgestone...ngt... som jag inte riktigt hunnit köra in...
 
Jonte VSB R-T skrev:
Är det inte bättre att hon lägger hela sin tyngd mot din rygg? Om hon tar i mot sig mot tanken och tappar fästet så kommer hon ge dig en rejäl smäll i ryggen.
Om du kniper åt med benen så är den extra tyngden inget problem. Testade bromsa hårt med skjuts idag. Nyper man åt kan man utan problem släppa vänster handen. Lägg aldrig din kroppstyngd mot styret. Knip åt om tanken istället.
Hålller med delvis.
Föraren håller i sig vid inbromsning genom att knipa med benen runt tanken, och spänna mag- och ryggmuskler. Det är mycket lättare att görar små rörelser med händer/fingrar om man inte spänner armarna. Prova själv någon gång med att spänna armarna och vifta på finrarna (jmft. att justera bromskraften).
Passageraren gör på samma sätt, men kniper med benen runt föraren istället.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top