Tips mot svartmyror!

  • Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det där låter orealistiskt, hur kom du fram till det?

Stämmer det vet jag en ganska stor proteinkälla...

Det var ngt jag kom ihåg från en lärobok. Jag mindes fel visade det sig. Saxar in från wikipedia tillsammans med källhänvisningen:
Myror återfinns över nästan hela världen, och har tillsammans beräknats utgöra i genomsnitt 15-20 % av den totala biomassan av landlevande djur (i tropiska regioner mer än 25 %).
[^ Ted R. Schultz (2000) In search of ant ancestors, Proceedings of the National Academy of Sciences, Proc. Natl. Acad. Sci. USA, Vol.97, nr.26, sid:14928–14029]
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har inget att få in några myror från trädgården på vårkanten men med jämna mellanrum bygger dom bon i väggarna och då blir det myrinvation i köket.
Har testat alla olika myrdosor jag hittat men inget slår Neudorff Myr Effekt. Innehåller Spinosad och är lättåtkomliga och lockande för myrorna. Slår dock ut hela kolonin så jag använder det endast om det verkligen behövs.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Jag måste bara berätta detta.
I grannkåken till mitt jobb har hyresvärden sitt företag, och på baksidan av det är det skog.
I denna skog bor det vilda djur som han vårdar ömt året runt, fåglarna har sina matplatser, ekorrarna likaså, och råttorna får bröd året runt.
En riktig djurvän alltså.

I våras var jag inne hos honom och såg en stor tallrik på golvet full av myror, tydligen innehållande sockervatten.
- Vadan detta, frågade jag.
- Ja vafan, har dom haft ett sånt jäkla jobb att ta sig in så måste dom ju han nån belöning också.

Världsklass :tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det var ngt jag kom ihåg från en lärobok. Jag mindes fel visade det sig. Saxar in från wikipedia tillsammans med källhänvisningen:
Myror återfinns över nästan hela världen, och har tillsammans beräknats utgöra i genomsnitt 15-20 % av den totala biomassan av landlevande djur (i tropiska regioner mer än 25 %).
[^ Ted R. Schultz (2000) In search of ant ancestors, Proceedings of the National Academy of Sciences, Proc. Natl. Acad. Sci. USA, Vol.97, nr.26, sid:14928–14029]

Ok, förklarar saken, själv minns jag knappt vad jag precis skrev....

Dock fortfarande en j-a massa myror.:crash
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
So what? Kunskapen är väl inte direkt inaktuell? Jag Bumpade medvetet en gammal tråd istället för att starta en ny. Hittade faktiskt tråden när jag googlade på ämnet myror.

Absolut inte. Bump away...myror är tidlösa:tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag måste bara berätta detta.
I grannkåken till mitt jobb har hyresvärden sitt företag, och på baksidan av det är det skog.
I denna skog bor det vilda djur som han vårdar ömt året runt, fåglarna har sina matplatser, ekorrarna likaså, och råttorna får bröd året runt.
En riktig djurvän alltså.

I våras var jag inne hos honom och såg en stor tallrik på golvet full av myror, tydligen innehållande sockervatten.
- Vadan detta, frågade jag.
- Ja vafan, har dom haft ett sånt jäkla jobb att ta sig in så måste dom ju han nån belöning också.

Världsklass :tummenupp

Skön människa, det borde finnas fler av honom. Jag brukar bli pikad för att vara för vänlig mot alla djur (förutom bromsar och getingar :mad: ) men jag brukar ta kål på de myror som tar sig in i huset dock :(
Och försök att lära en 3-åring om varför man inte får döda myror när alla andra barn på dagis roar sig med det :döttlopp

- - - Updated - - -

Jag måste bara berätta detta.
I grannkåken till mitt jobb har hyresvärden sitt företag, och på baksidan av det är det skog.
I denna skog bor det vilda djur som han vårdar ömt året runt, fåglarna har sina matplatser, ekorrarna likaså, och råttorna får bröd året runt.
En riktig djurvän alltså.

I våras var jag inne hos honom och såg en stor tallrik på golvet full av myror, tydligen innehållande sockervatten.
- Vadan detta, frågade jag.
- Ja vafan, har dom haft ett sånt jäkla jobb att ta sig in så måste dom ju han nån belöning också.

Världsklass :tummenupp

Skön människa, det borde finnas fler av honom. Jag brukar bli pikad för att vara för vänlig mot alla djur (förutom bromsar och getingar :mad: ) men jag brukar ta kål på de myror som tar sig in i huset dock :(
Och försök att lära en 3-åring om varför man inte får döda myror när alla andra barn på dagis roar sig med det :döttlopp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Såg att kanel nämnts en gång här. Vill slå ett slag för kanel mot myror. Det funkar verkligen!

Att strö salt över plattorna som har myror funkar rätt bra det med har jag märkt.

Diesel måste vara det råaste, myrornas atombomb.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top