Tips inför omvänd växellåda/GP växling

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag har nyligen monterat nya fotpinnar och vände på växlingen för att prova något nytt och bättre. Jag har bara kört 30 minuter i lugnt stadstempo hittills (liiite sent på säsongen nu) och det kändes väldigt bra vid axeleration, men blev fel ett par gånger vid inbromsning till rödljus och ibland när jag skulle ha friläge, men det kändes hyffsat.

Några tips? Bara att vänja sig eller finns det något jag kan göra för att snabbare/säkrare vänja mig vid den "nya" växellådan?

Om det ryggradsinövade mönstret slår till vid fel läge och jag petar ner i stället för upp i en kurva, blir det en given highsider då eller?! Inte för att jag brukar växla i kurvor, men om jag skulle få tuppjuck, vad har jag att vänta? Någon som gjort bort sig och vill dela med sig?

Jag räknar med att jag blir flera sekunder snabbare på Karlskoga i sommar tack vare denna ändring i alla fall ;)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker inte att det är några problem så länge man kör så fort man kan. Det är när man slappnar av och ska in i depå man gärna förstrött petar åt fel håll. Så länge du ser till att ha foten ovanför pedalen ut ur böjarna och tvärtom i slutet av rakan så går det av sig själv.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du kommer vänja dig efter (gissning) 1 timma. Så fort gick det för mig när jag ställde om.

Min hjärna är så sinnrik så den ställer om sig när jag får ett crosstyre framför mig. Då är det helt plötsligt naturligt med "vanlig" växling.

Raceväxlat är väldigt bekvämt på bana, men personligen tycker jag det måste kombineras med quickshifter.

/ Jens
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Jag hade en lite knepig situation när jag började med racevänd växel.

Skulle på en påfart på motorvägen då jag bestämde mig för att köra lite bakhjul... Upp på tvåans växel och körde på en bit, sen skulle jag lägga i trean men petade upp pinnen i stället.:tummenupp Det vart ett jävla liv i motorn och rejäl motorbroms kan jag lova. Det gick bra i alla fall:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Raceväxlat är väldigt bekvämt på bana, men personligen tycker jag det måste kombineras med quickshifter.

/ Jens

Med quickshifter blir det dessutom så gott som omöjligt att växla ner av misstag innan man vant sig.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Med quickshifter blir det dessutom så gott som omöjligt att växla ner av misstag innan man vant sig.

Stämmer precis det.

Och utan så faller mycket av funktionen om man ska växla under nerlägg.

Skillnaden blir ju:
"Släpp gasen, koppla, växla, möt med gas, gasa järnet" eller "tryck till"

Det gör att hojen är bra mycket stabilare i slutändan..

Kjöööööp

/ Jens
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Stämmer precis det.

Och utan så faller mycket av funktionen om man ska växla under nerlägg.

Skillnaden blir ju:
"Släpp gasen, koppla, växla, möt med gas, gasa järnet" eller "tryck till"

Det gör att hojen är bra mycket stabilare i slutändan..

Kjöööööp

/ Jens

Eller släpp gasen lite snabbt med tryck på pedalen, så svårt är det inte att växla upp mjukt med bibehållen kraft. :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
På mopeder som din :p kanske det funkar fint, men min hoj blir galet svårkörd utan quickshifter.

/ Jens

En lågeffekts 4t tvinn har mer motorbroms än acc så skillnaden är nog inte så stor. Märkte inte av några svårigheter på varken R1 eller R6 heller. :tuttar

Edit:
Det är nog den personliga körstilen som avgör förmodar jag. Samma sak med slirkoppling endel ser inte nyttan och andra kan inte leva utan. Jag tillhör dem som gillar att det studsar lite, behöver inte bry sig om att använda bakbroms och andra svårigheter, hojen stabiliserar sig fint med lite gas ändå.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
En lågeffekts 4t tvinn har mer motorbroms än acc så skillnaden är nog inte så stor. Märkte inte av några svårigheter på varken R1 eller R6 heller. :tuttar

Det är nog den personliga körstilen som avgör förmodar jag. Samma sak med slirkoppling endel ser inte nyttan och andra kan inte leva utan. Jag tillhör dem som gillar att det studsar lite, behöver inte bry sig om att använda bakbroms och andra svårigheter, hojen stabiliserar sig fint med lite gas ändå.

Det är nog snarare så att för att få i nästa växel måste jag släppa helt innan lådan "klickar i" nästa växel. Det gör hojen väldigt nervig.

Den har pajjat en gång under race, det var jobbigt :näsblod
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det är nog snarare så att för att få i nästa växel måste jag släppa helt innan lådan "klickar i" nästa växel. Det gör hojen väldigt nervig.

Den har pajjat en gång under race, det var jobbigt :näsblod

Jo det kan absolut vara svårare på olika modeller, har inte haft förmånen att ens testa en zx10.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Hoppar in lite här!
Ni som kör med "racevänd växel" och då och då lånar eller provkör en med "vanlig" växling får inte ni problem?
Att man vänjer sig efter en dag eller så det fattar jag men att ställa om sådär då och då, funkar det?
Är det kanske någon av er som kör en bancykel bara på bana och en annan till och från bana med olika växelsystem?...låter svettigt för järnan
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hoppar in lite här!
Ni som kör med "racevänd växel" och då och då lånar eller provkör en med "vanlig" växling får inte ni problem?
Att man vänjer sig efter en dag eller så det fattar jag men att ställa om sådär då och då, funkar det?
Är det kanske någon av er som kör en bancykel bara på bana och en annan till och från bana med olika växelsystem?...låter svettigt för järnan

Jag åker en del fiddy och har åkt motard på vägen och RR-hoj i några år. Inga problem alls. Hjärnan kopplar samman instrumenteringen och hojen jag sitter på med växlingen...

/ Jens
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Stämmer precis det.

Och utan så faller mycket av funktionen om man ska växla under nerlägg.

Skillnaden blir ju:
"Släpp gasen, koppla, växla, möt med gas, gasa järnet" eller "tryck till"

Det gör att hojen är bra mycket stabilare i slutändan..

Kjöööööp

/ Jens

Ok, det blir en dyr affär detta då... vilken quickshifter är bäst?! Cordona, hm quickshifter, translogic, dynojet... det verkar ju vara en djungel. En powercomander och tillhörande quickshifter vore ju skoj - inte för att jag känner något ärligt behov, mest kul med nya pryttlar bara... tomten kommer ju snart!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ni som kör med "racevänd växel" och då och då lånar eller provkör en med "vanlig" växling får inte ni problem?
Att man vänjer sig efter en dag eller så det fattar jag men att ställa om sådär då och då, funkar det?
...låter svettigt för järnan
Första hojen Jag hade som var raceväxlad gjorde Jag fel på några gånger men man lär sig fort.
Jag kör std på Bumsen och på CSS R1/R6or är det blandat, vissa har race, vissa std. Har inte haft några problem att byta mellan men eftersom Jag inte använder kopplingen oavsett qs eller inte så blir det inte farligt även om Jag skulle göra fel.
Skulle Jag kunna växla ner isf upp under fullt acc så skulle Jag nog bli nojjig och göra fel eller iaf inte kunna fokusera på rätt saker. Nu gör Jag möjligtvis fel någon gång när friläget ska i.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top