Tips inför långresa

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Ja, nu är kortet taget och bågen snart igång. :banana
Planen är att besöka några vänner i norra Norge, och eftersom jag bor i Linköping blir det en ganska lång runda.

Några tips på regnställ man ska köpa, vettiga påhängbara väskor bak som passar okej på min Suzuki GSX 600F -93.

Övriga restips för en nybörjare som ska åka långt? ~100 mil enkelresa.
Utöver självklar service som tänddelar och oljor.

Hur är det egentligen, är det olagligt att åka med hörlurar på sig?
Man hör ju inget iallafall när man ligger på motorväg. Kan bli ganska tröttsamt att höra motorljud i flera timmar utan något att lyssna på. :3freak

Ska upp till sthlm på onsdag, hem igen på torsdag för att på eftermiddagen köra till jönköping (dreamhack). Mm vindbrus i ca 5-6h sammanlagt i segfart = skittråkigt ;P

Packrulle funkar kanon tycker jag. Bara att rulla ihop så slipper man "död-volym" som tar vind. Ska uppgradera i sommar och köpa en Sealline eller Ortlieb med genomskinligt fönster på sidan och ventil som gör den lättare att packa. De som inte har ventil är så täta så att det är svårt att få ur all luft när man packar.

Dojjor är Alpinestars SMX G-Tex. 400 kronors "andas"-regnbrallor och på överkroppen en Tierra PacLite Goretex-jacka - hade tur att den sitter precis över skinnstället för man vill inte ha nåt fladder. Det enda som inte går att undvika är att bli blöt om händerna och att kanske få ner lite i nacken (en buff runt halsen brukar funka rätt bra). Jag körde så här i mycket regn förra sommaren. Längsta etappen var 50-60 mil ganska hårt regn från Luleå-Sthlm. Bara att be att vädergudarna är snällare i år.

Bifogat

• IMGP0803 (Small).JPG
    IMGP0803 (Small).JPG
    76.9 KB · Visningar: 115
Öronpluggar och nått som håller dig torr... och sen äckligt mycket pengar... :D

DaLorD skrev:
Öronpluggar och nått som håller dig torr... och sen äckligt mycket pengar... :D

Haha, äckligt mycket pengar är det enda som brister isf.
Köpte ett par Koss In-Ear plugs, tar bort mycket motorljud och ger ett fantastiskt enmansdisco i hjälmen! :banana

Överväger att köpa försvarets regnställ, som man alltid hade ihopvikt på magen i lumpen. Det kan inte kosta så mycket. Frågan är om det fladdrar mycket dock.

Räknar inte med att bensinen kommer gå på så farligt, med tanke på hur lite bågen drar jämfört om jag hade tuffat upp med bilen.

Övriga tips:

Kör inte hela sträckan på en gång utan ta den i två etapper, annars är risken uppenbar att du inte alls kommer fram. Det är jobbigt!

Om du inte ska ha jättemycket packning med funkar en väska fastspänd på passagerarplatsen bra. Annars ett par mjuka väskor, Oxford är bra men dyra, ett par för 1200,- funkar.

Regnställ, helt eller delat i princip vilket som helst gjort för mc-körning.

EAR Classic :tummenupp

Hörlurar är godkänt, men kräver mycket hög volum eller riktigt tyst hjälm. Eller de KOSS du skaffat....

Nicke skrev:
Packrulle funkar kanon tycker jag. Bara att rulla ihop så slipper man "död-volym" som tar vind. Ska uppgradera i sommar och köpa en Sealline eller Ortlieb med genomskinligt fönster på sidan och ventil som gör den lättare att packa. De som inte har ventil är så täta så att det är svårt att få ur all luft när man packar.

Blev rätt snyggt på din båge med tankväskan och allt! Sen är bågen så snygg så det är inte mycket som kan få det att de förjävligt ut :tummenupp

Tackar - ett riktigt touringlok. :) Kom på en sak till - köp plast, eller folie som de verkar kalla det i branchen, hos nån som pysslar med dekor och reklam för t.ex. taxi. Köpte ett 60*100 cm ark för 50 spänn och maskerade ställen där det är risk för att lacken skadas under väskor m.m. Bara att ta bort och sen lite T-röd för att bli av med ev. limrester.

http://www.systemtext.se/

Farbrorn skrev:
Blev rätt snyggt på din båge med tankväskan och allt! Sen är bågen så snygg så det är inte mycket som kan få det att de förjävligt ut :tummenupp

Nicke skrev:
Tackar - ett riktigt touringlok. :) Kom på en sak till - köp plast, eller folie som de verkar kalla det i branchen, hos nån som pysslar med dekor och reklam för t.ex. taxi. Köpte ett 60*100 cm ark för 50 spänn och maskerade ställen där det är risk för att lacken skadas under väskor m.m. Bara att ta bort och sen lite T-röd för att bli av med ev. limrester.

http://www.systemtext.se/

Tack för tipset, funderade med på att det känns inte så bra att lägga något emot min nya fina lack med alla vibrationer osv. Ska undersöka det hela lite :)
Tydligen så är de väskor jag tittat på utrustade med magneter för att fästas på tanken.

No problem. Har också magnet på min tankväska och fick lite skav på tanken en gång som gick att vaxa bort (pust!). Kom ihåg att inte ha plånbok nära megneterna bara. Jag råkade zappa alla tre korten en gång när jag la plånkan på mitt kartfodral med magnet...

Kör inte med väska om jag inte har plastat sen dess. Med plast så är det ingen risk för skav och man behöver inte fippla med trasor emellan eller så. Iofs så är 100-200 mil touring viss skillnad mot 15 mil åka en vanlig lördag.

Farbrorn skrev:
Tack för tipset, funderade med på att det känns inte så bra att lägga något emot min nya fina lack med alla vibrationer osv. Ska undersöka det hela lite :)
Tydligen så är de väskor jag tittat på utrustade med magneter för att fästas på tanken.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park