Tips inför köp av MC?

zoddan

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Lund
Hoj
Inget än
Vet inte om tråden ligger rätt men iaf.

Det är så att jag funderar på att skaffa MC-kort och då var jag inne på att börja lungt, T:ex en NSR 125a men är det "smart" att börja med en sådan hoj? eller vad rekommenderar ni? vill inte ligga i diket första veckan :(

Samt om man ska ha en sådan hoj vad ska man se upp med på dom och vad är bra att veta osv?


Och vad har ni för tips inför tagandet av själva MC-kortet vad gäller lektioner osv på skola?. Har en bror som har MC så kan kanske övningsköra med han.
 
Ne jag bara undrar om det är en bra nybörjar hoj när man ska ta sitt kort.
 
Ne jag bara undrar om det är en bra nybörjar hoj när man ska ta sitt kort.

Den kan vara svår att ta kortet på, tror jag säkert (krypkörning),
men jag förstår inte varför du skulle ligga i diket, är du fartblind?

125or är inte något krutpaket direkt.



Edit: Förlåt att jag är dryg, men jag är trött och du formulerar dig inte så väl...
 
100 på en 125 lr en 1100, vad är det för skillnad? :va

Låter som en sund och försiktig inställning att du hyser sån respekt även för en 125:a. Finns folk som har kört ihjäl sig på sådana också.
 
sålänge du kör upp på en stor cykel (över 750cc) så du får tungt kort med en gång. Jobbigt om du skulle vilja byta upp dig i framtiden sen annars. :näsblod
 
Om du nu vill börja lugnt är det bättre att skaffa en 400cc-motorcykel, en 125:a kommer du troligen tröttna på rätt snabbt :tummenupp
 
Beror lite på din ålder och vilket typ av hoj du vill ha....
Vill du ha en sporthoj så är mitt tips att gå för en 600cc
ex R6 eller liknande...
Eller du kanske mera vill ha en motard....tips=KTM
Eller ifall du vill ha en mera custom mc. Då är tipset att gå
för över 750cc. Då kan du köra upp på den också...
Ta och gör teorin på vintern så har du bara körningen
kvar när våren kommer....kör mest privat men ta någon
enstaka lektion på körskola.
 
jag började kolla på NSR 125a eftersom dom är så billiga man får dom för runt 15K samt försäkringen var inte så farligt dyr c:a 2500-3000kr om året för en helförsäkring.

kollade lite snabbt på R6 på blocket men dom är helt för dyra för mig, Inga planer på att slänga upp 60-70K på en hoj. Inte dom närmaste åren iaf :)

Möjligtvis max 20K så ska man ha mer än 125a så blir det så fall en gammal Honda CB.


Måste man köra upp på en tung MC för att få kort för tung?. Trodde det var skitsamma, Samt att man kan "uppgradera" ett A1-kort till mellanklass och sedan efter 2år så blir det tung automatiskt?

Är 23 föresten.

Edit: hur är dom här t:ex? http://www.blocket.se/vi/12921174.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/12518646.htm?ca=23_10_s
verkar svinbilliga rent ut sagt.

Vad för typ av hoj jag egentligen vill ha vet jag ej än men eftersom CB är så galet billiga så är dom intressanta, Annars så kanske jag skulle kunna tänka mig en reggad cross eller liknande men dom är kanske jobbigare att lära sig köra på?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top