Tips inför köp av KTM 640 LC4 -02

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Halloj!

Då var man ny här på forumet och lägger ut en tråd på en gång.

På torsdag ska jag iväg och hämta en cykel som jag har bestämt mig för. Har tidigare kört en Kawa ZX9R, men det är ett antal år sedan.

Eftersom försäkringarna har dragit iväg skyghögt på sporthojarna så blir det nu en KTM 640 LC4 -02:a. Cykeln har passerat 600 mil och lär vara i toppskick.

Vad ska jag kika på när jag hämtar den. Finns det några kända fel på dessa cyklar eller är det bara att kika efter oljeläckage samt lyssna hur motorn går?

Glad för alla tips som jag kan få. :tummenupp

Hej o välkommen!!

Får jag fråga vad du ska ge för den, jag menar det går att få en 03:a ganska billigt nu. Mellan dessa årsmodeller skiljer det ganska mycket.

Och en 02:a som har rullat så lite får iaf mig att :va

Annas är ktm alltid ett bra val, Skulle jag välja skulle jag nog sikta in mig mer på en 625:a, det är en roligare hoj. Det är annan fugge på den samt större luftburk.

Last edited:
Dessutom har -03an och senare modeller hydraulisk koppling. Kan ara bra att veta.

Angående miltal.

Hej o välkommen!!

Får jag fråga vad du ska ge för den, jag menar det går att få en 03:a ganska billigt nu. Mellan dessa årsmodeller skiljer det ganska mycket.

Och en 02:a som har rullat så lite får iaf mig att :va

Annas är ktm alltid ett bra val, Skulle jag välja skulle jag nog sikta in mig mer på en 625:a, det är en roligare hoj. Det är annan fugge på den samt större luftburk.

Det är bara 2 ägare på cykeln. Full historik med servicebok och givetvis svensksåld. Priset kan vi ta när jag har hämtat cykeln, men det ligger en del under vad dom flesta begär för samma cykel.

Lagret bakom kopplingskorgen är en klassiker på 01 och tidiga 02.

-03 kom en uppdatering av dom ,framför allt den nya toppen och som innan sagt kopplingen.

Är den billig så köp,men en -03 känns stabilare är min åsikt.

Hela tiden uppgraderingar

Lagret bakom kopplingskorgen är en klassiker på 01 och tidiga 02.

-03 kom en uppdatering av dom ,framför allt den nya toppen och som innan sagt kopplingen.

Är den billig så köp,men en -03 känns stabilare är min åsikt.

Så fort som det kommer ut nya modeller på marknaden så har det skett förändringar. Om jag hade skrivit att jag skulle köpa en -03:a så skulle det säkert finnas någon som tycker att man ska satsa på en -04:a och så vidare.

Hade inte ekonomin styrt så hade jag köpt en -07 utan att tveka. Det är just därför gränsen ligger runt en -02:a.

Jag kan gärna tänka mig åsikter även från folk som kör med en -02:a eller tidigare.

Tack i alla fall för tipsen innan köp.

Så fort som det kommer ut nya modeller på marknaden så har det skett förändringar. Om jag hade skrivit att jag skulle köpa en -03:a så skulle det säkert finnas någon som tycker att man ska satsa på en -04:a och så vidare.

Hade inte ekonomin styrt så hade jag köpt en -07 utan att tveka. Det är just därför gränsen ligger runt en -02:a.

Jag kan gärna tänka mig åsikter även från folk som kör med en -02:a eller tidigare.

Tack i alla fall för tipsen innan köp.

Jag har en -02 Duke,likadan motor som på 640.

Därför skrev jag att -03 känns stabilare,lagrena på -02 är lite känsliga rent genrellt enl egen erfarenhet.

Jag skiter i vad du köper och kör ,men frågar du om köpråd så får du det,sen vad du gör med råden är upp till dig.

Jag ville inte vara negativ, jag skriver bara vad jag vet och hört. Sanningen är att mellan 02 och 03 va det stora förändringar, efter 03 har det inte hänt så mycket, endast små förändringar...

Men om du ska ha den så ta tid på dig o lyssna på den, VARM SOM KALL!!! och efter alla sorter av glapp och elfel, det är lätt att något vibrerar loss.

Kolla även om det är rimligt slitage för 600mil. Det är visst väldigt lätt att koppla bort mätarn. Jag är inte säker på vad man kopplar bort den tror, att det är bakom lyset, så kolla efter konstiga skarvar där. Det är nog något som du bör kolla upp. Jag menar min har rullat 500mil på ett år!!!

Lycka till och hoppas att även du hamnar i "motardträsket":D

Somliga tyckte att -02 frambroms var kass "då körde de fortfarande 2-kolv på SM" vilket jag också upplevde på vissa exemplar detta gäller enbart 640 och inte Duke. -02 fick 5" fälg samt grövre styre detta år vilket är bra jämför med tidigare. Även ramen fick en översyn nere vid ena fotpinnen för att underlätta byte av oljefilter. Motorn klarar sig fint men om man har lite extra pengar så är det värt att satsa på -03 med High Flow toppen.

Du får även 4-kolvsoket på 640 -03 samt nya svingen vilket speciellt bromsen är värt en del vid provocerande körning värt att tänka på. Så om du kan stå ut med att inte ha Highflow toppen, bättre frambroms, gamla svingen samt en del kosmetiska grejer dock råful framlykta från -03 så varför inte köra på en -02

Skulle dock ha tittat lite extra på denna påkostade -02!!
http://www.blocket.se/vi/12732361.htm?ca=11_s

Somliga tyckte att -02 frambroms var kass "då körde de fortfarande 2-kolv på SM" vilket jag också upplevde på vissa exemplar detta gäller enbart 640 och inte Duke. -02 fick 5" fälg samt grövre styre detta år vilket är bra jämför med tidigare. Även ramen fick en översyn nere vid ena fotpinnen för att underlätta byte av oljefilter. Motorn klarar sig fint men om man har lite extra pengar så är det värt att satsa på -03 med High Flow toppen.

Du får även 4-kolvsoket på 640 -03 samt nya svingen vilket speciellt bromsen är värt en del vid provocerande körning värt att tänka på. Så om du kan stå ut med att inte ha Highflow toppen, bättre frambroms, gamla svingen samt en del kosmetiska grejer dock råful framlykta från -03 så varför inte köra på en -02

Skulle dock ha tittat lite extra på denna påkostade -02!!
http://www.blocket.se/vi/12732361.htm?ca=11_s

Tackar igen för bra info. :)

Hur gick det? Köpte du den eller? :confused:
Isåfall vad tycker du, lägg upp bilder! :tummenupp

Vi kan lägga ner denna tråd nu. Det blev en KTM 640 LC4 -06:a istället. Lite skillnad, men priset var så hutlöst bra så jag kunde inte låta bli. Ni ska få en bild på den om ett tag, men alla vet ju hur den ser ut original (svart). :D

Vad det gäller körningen så kan den säkert bli kul i stan. Nu satt jag och brännde 130-140 på motorväg mellan Stockholm och Uppsala vilket inte var någon underbar upplevelse. Vad det gäller drag så har jag ju bara min tidigare Kawa ZX9R att jämföra med och den drog iväg utav bara f..... Denna är ju inte mycket att jämföra med i det fallet.

Nu ska den in på 500 mila service nästa vecka. Svettas lite olja från en kåpa, men det antagligen bara att dra åt densamma. Sedan så har den en tendens till att lägga av när man nyper lite hårdare med handbromsen och den niger framåt. Det har jag ingen aning om vad det beror på. Tomgången ligger lite högt i dom flesta fall, men går ner till normal nivå ibland. Det kan ha med ventiljusteringarna att göra. Dom får kolla upp allt nästa vecka och jag har ju garanti kvar på cykeln ett tag till.

Jag blir säkert nöjd bara jag får dessa problem fixade. Som sagt var så var priset otroligt bra i alla fall.

Last edited:

Nu ska den in på 500 mila service nästa vecka. Svettas lite olja från en kåpa, men det antagligen bara att dra åt densamma. Sedan så har den en tendens till att lägga av när man nyper lite hårdare med handbromsen och den niger framåt. Det har jag ingen aning om vad det beror på. Tomgången ligger lite högt i dom flesta fall, men går ner till normal nivå ibland. Det kan ha med ventiljusteringarna att göra. Dom får kolla upp allt nästa vecka och jag har ju garanti kvar på cykeln ett tag till.

Jag blir säkert nöjd bara jag får dessa problem fixade. Som sagt var så var priset otroligt bra i alla fall.

Grattis!

Om den fuktar så är det ventilkåpan säket som de har fuskat med att lägga på tillräckligt med packningsmassa då det inte sitter någon riktig packning där. Det där att den lägger av skulle jag nog kolla upp flottörnivån inuti förgassaren så den är rätt inställd. Ha ha ha du har ju en vacuumförgasare "BST40" så du får leva med det!

Det är ju så att man skäms.

Grattis!

Om den fuktar så är det ventilkåpan säket som de har fuskat med att lägga på tillräckligt med packningsmassa då det inte sitter någon riktig packning där. Det där att den lägger av skulle jag nog kolla upp flottörnivån inuti förgassaren så den är rätt inställd. Ha ha ha du har ju en vacuumförgasare "BST40" så du får leva med det!

Satt och skummade igenom instruktionsboken för mc-n igår. Såg då att jag hade kört med choken på när jag hämtade cykeln. Inte konstigt att den gick dåligt. Det känns som om choken går i motsatt riktning mot för vad den gjort på tidigare cyklar. Hursom helst så går cykeln kanon när nu choken är avstängd.

Haha.... Så det kan bli.

Satt och skummade igenom instruktionsboken för mc-n igår. Såg då att jag hade kört med choken på när jag hämtade cykeln. Inte konstigt att den gick dåligt. Det känns som om choken går i motsatt riktning mot för vad den gjort på tidigare cyklar. Hursom helst så går cykeln kanon när nu choken är avstängd.

Haha.... Så det kan bli.

:D :D :D

Grattis till nya hojen!!! och nu vet du ju hur choken funkar också:)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back