Tips inför köp av begagnad hoj ??

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Vad ska jag tänka på om jag ska köpa begagnat, förutom att den ser bra ut och fungerar och så. Jag tänkte mer på att den inte är belånad eller om den varit krockad och sånt. Kan man t ex kolla nånstans om det varit några garantiåtgärdade fel?
Den jag kollat på har gått knappt 400 mil och har haft tre ägare och är en 07, man vill ju inte köpa nåt måndagsex. som krånglar hela tiden eller varit krockad. Tre ägare säger nuvarande ägaren fyra säger transportstyrelsen, är den fjärde butiken? det är ju väldigt många ägare och få mil tycker jag.



Mvh Jesper
 
Bara du hämtar ut en ny hoj så blir man automatisk 3:e ägaren...

Honda-->Återförsäljaren-->du/jag
 
Fotrally skrev:
Bara du hämtar ut en ny hoj så blir man automatisk 3:e ägaren...

Honda-->Återförsäljaren-->du/jag

Nä, det där stämmer väl inte??

Återförsäljaren ja, men fabriken står ju aldrig registrerad som ägare?
Man bli alltså ägare nr 2.

Till TS: Fjärde ägaren är med största sannolikhet butiken den köptes från.
Kreditköp kan du ju kolla med Vägverket (Transportstyrelsen) om.
Garantiåtgärder osv kan du nog kolla med verkstäder där den har varit servad skulle jag tro.
 
Nä, det där stämmer väl inte??

Återförsäljaren ja, men fabriken står ju aldrig registrerad som ägare?
Man bli alltså ägare nr 2.

Till TS: Fjärde ägaren är med största sannolikhet butiken den köptes från.
Kreditköp kan du ju kolla med Vägverket (Transportstyrelsen) om.
Garantiåtgärder osv kan du nog kolla med verkstäder där den har varit servad skulle jag tro.

på transportstyrelsen står jag som ägare nr 1

dvs antal ägare 1 :S, jag tror ej återförsäljaren står som ägare eller det kanske beror på
 
på transportstyrelsen står jag som ägare nr 1

dvs antal ägare 1 :S, jag tror ej återförsäljaren står som ägare eller det kanske beror på
Demohoj, annars är det bara ringa upp en märkes återförsäljare och höra vad det varit inne för.
 
kan man inte kolla med vägverket om den har någon kreditspärr på den. de kan säga vilket bolag som har krediten, sen ringer du det bolaget och kollar upp vad den är på osv. (om nu ägaren inte av nån anledning skulle berätta det för dig)

egentligen kan du inte få reda på om den är repad via nån garanti, då det är upp till ägarens ensak att berätta det. alltså ingen annan har någon skyldighet att berätta för dig. Men samma sak där: säljaren lär väl säga det, och om inte, så testa med det bolag som håller i garantin på cykeln... alt. hans närmaste aukt. verkstad, (som antagligen har repat den via garantin, om det nu finns nån skada)
 
Min 929 hade ett gäng ägare och var dessutom import. 2 av dessa ägare var handlare. Så nog är det väl så att en ny hoj alltid har en ägare innan en själv??
 
Är väl vanligt att det byts ägare (under vinter)fast man äger den i allafall
 
Nä, det där stämmer väl inte??

Återförsäljaren ja, men fabriken står ju aldrig registrerad som ägare?
Man bli alltså ägare nr 2.

Till TS: Fjärde ägaren är med största sannolikhet butiken den köptes från.
Kreditköp kan du ju kolla med Vägverket (Transportstyrelsen) om.
Garantiåtgärder osv kan du nog kolla med verkstäder där den har varit servad skulle jag tro.

Har inte regpapperna framför mig men på mitt nya köp, så stog det typ honda sverige som första ägare och sen butiken som andra ägare. Kan iofs kanske ha nått med att detta var ett visningsex. i butiken?
 
Nåt man verkligen skall passa sig för är en importhoj som haft flera snabba ägarbyten typ 6-7-8 st
Då är det bara att springa åt andra hållet :-) :-)
 
Min suzuka har haft 14 ägare :tungan
Dock så vart den i bra skick , har gått igenom den under vintern och allt verkar vara ok till det priset jag fick den till.
Stirra på hojen inte rakt av på papperna skulle jag säga
 

Om det är någon som gjort något fuffens med fordonet,
så brukar man för att dölja den ägare som kan avslöja bedrägeriet,
göra flera ägarbyten SNABBT, är det ett eller två om året i flera år
då är det nog andra problem ev.t

sen är det inget bevis på fuffens, men en indikation
 
Hur kan man kolla upp det?
På reg.beviset står väl bara dom tre senaste ägarna.

Antalet ägare kan du ju se på transportstyrelsen.se. Det står väll även om man begär faxade uppgifter tror jag.
För att få en historik med mer än dom tre senaste kan du ringa till transportstyrelsen.
Jag har frågat om man kan få fram en komplett ägarhistorik och fick som svar att de kan söka uppgifter från 95 och framåt. Tidigare än det finns på något mickrofilmsarkiv i ramsele ;).
 
Hur kan man kolla upp det?
På reg.beviset står väl bara dom tre senaste ägarna.

Man får skriva ett brev/ mail till Vägverket (Transportstyrelsen ) så fixar dom det.

Antalet ägare kan du ju se på transportstyrelsen.se. Det står väll även om man begär faxade uppgifter tror jag.
För att få en historik med mer än dom tre senaste kan du ringa till transportstyrelsen.
Jag har frågat om man kan få fram en komplett ägarhistorik och fick som svar att de kan söka uppgifter från 95 och framåt. Tidigare än det finns på något mickrofilmsarkiv i ramsele ;).

Har nyligen gjort det med min, ringde till Riksarkivet som har all info (mickrofilmsarkiv). Är lite osäker på vad jag fick betala per blad som dom tog kopia på, men jag tror att de tog 10-15 kr per kopia. fick reda på allt om man tog alla kopierna.:tummenupp
 
Last edited:
Min förra hoj hade 8-9 ägare på pappret bara för att ägarn innan mig hade skrivit över den på sin fru ett antal ggr för att kunna ställa av den . Men jag fick med alla pappren när jag köpte hojen , & när han köpte den så var han ägare nr 3 . Så det kan finnas en logisk förklaring till varför det finns fler ägare än normalt på pappret .

Vet att förut så kunde man få vilka dom 3 senaste ägarna är via vägverket .
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top