Tips inför C uppkörning

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory -15 & KTM SD 1290 GT -17
Jag tänkte ta en rövare o köra upp för lastbil privat. Kommer kunna öva en del på jobbet innan. Önskar tips på vad som är viktigt att tänka på vid uppkörningen!
 
Du verkar inte direkt förberedd på uppkörningen. Kan du funktionsbeskrivningen? Om inte så är det nog dags att plugga på den. :tummenupp
 
Japp, skall plugga på den! Borde inte vara några större problem tror jag.

Några tips inför själva körningen?
 
När har du den?

Är de före den 1:a september så är mitt största tips att göra vad som helst för att inte kugga.
 
Kör inte på någon trottoarkant, håll koll på höjd- axeltrycks- och totalviktsbegränsningar så du inte går i en fälla!
 
Kör inte på någon trottoarkant, håll koll på höjd- axeltrycks- och totalviktsbegränsningar så du inte går i en fälla!

Det är väl så i moderna tider att inspektören inte får lura in någon på en otillåten väg för att kolla om personen som kör upp var uppmärksam.

Morsan gick på den niten. 1962.
 
Kör inte på någon trottoarkant, håll koll på höjd- axeltrycks- och totalviktsbegränsningar så du inte går i en fälla!

Exakt, lyckas man inte klämma sig fram så ska man hellre korsa heldragen linje (så säkert som möjligt förstås) istället för att lösa problemet genom att dra upp på en trottoarkant.
Bilister är mer vana vid att någon kan ligga på eller en bit över heldragen linje än vad fotgängare och cyklister är vana vid att en gigantisk lastbil helt plötslig äger trottoaren :hihi
 
Titta mycket i båda backspeglarna så uppkörningsgubben verkligen ser att du har koll åt alla håll.
Funktionsbeskrivningen och säkerhetskoll före körning är dom noga med också.
Den trafikskolan jag gick på tryckte väldigt på ECO-Driving.
Man skulle växla upp tidigt enligt dom men jag vet inte hur mycket uppkörningsgubben brydde sig om det.
 
Ha ett bra flyt i säkerhetskontrollen, kör lugnt o mjukt på vägen och lär dig funktionsbeskrivningarna så fixar du det.
 
Lätt att missa något i säkerhetskontrollen när man är lite nervös men körningen ska inte vara några konstigheter, ta det lugnt, kolla skyltar och backspeglar och kör mjukt och planerat.
Jag körde lite lastbil i lumpen och tog mitt kort privat efteråt och då hade Jag inte kört på nästan två år, Jag tyckte körningen gick sådär men förättaren var helnöjd så SÅ höga krav har dom inte.
 
Som sagts tidigare så är körningen ofta lugn, läs på funktionsbeskrivningensbiten den kan va lite bökig om man har otur.
 
Håll ett öga på mannen/kvinnan i stolen bredvid, när han sträcker sig efter ett handtag o hålla sig i, då är det dags o bromsa. :D
 
Skall ta det väldigt lungt o försöka eko-köra. Kommer även motivera det med att jag har så god uppsikt i backspeglarna så jag måste köra långsamt o fint frammåt så jag hinner titta lite genom framrutan också :tungan

Har fått tag på en handledare på jobbet nu så nu blir det till o övningsköra!
 
Som alla andra sagt, Vrid mycket på huvudet, lär dig kontrollen i sömnen och träna lite på att baka till kaj, "fick jag göra på uppkörningen".. Vet inte om dem bryr sig mycket om du kör med boggien uppe eller nere men men...lycka till iaf..
 
Ja syrran körde upp rätt nyss o hon fick backa till lastbrygga, skall öva på det.

Måste köra med sänkt boggi, med höjd blir axeltrycket på driven >11,5 ton.
 
Körningen går nog rättså lätt om du övar några mil innan.

Det svåra blir om ni ska diskutera färdskrivare eller registreringsbevis innan avfärd. Eller det tyckte jag var svårt att lära mig iallafall.
Som sagts innan ska du inte vara rädd för att ta plats i trafiken, men inte för mycket och absolut inte utan att hålla koll och visa hänsyn.

Resten lär man sig efter några år!
 
Gott med all positiv pep!

Började att träna på jobbet idag, skall försöka köra varje dag nu.

Funderar över en situation som kan uppstå då sikten åt höger inte är bra i en lastbil. Hur gör jag i knepiga korsningar där man får svårt att se eller i de lägen man inte kan manövrerar till sig en position pga övrig trafik. Finns det nått knep där som jag inte insett ännu tro?

Klart på en uppkörning kan man ju hantera det mha inspektören o be honom kolla, så som en andraförare eller passagerare skulle gjort.
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top